Flera religioner i en?
Jag är vän med en tjej på facebook, som har skrivit under sin "troende"-grej, att hon är både naturreligiös/pagan/witchcraft, och då är min fråga, kan man tro på flera saker samtidigt, och ha flera religioner i en, som typ en blandsort? ;P
Typ buddhist/wiccan = en wiccan som tror på en gud men inte äter ko? ;D
eller kan man vara både wiccan, pagan och ockultist samtidigt?
Om inte, varför kan man inte det? :) jag är väldigt nyfiken på det.

Hedning är ingen religion, Wicca är en religion, ockultist är inte en religion.
Det är mig du syftar på
.
Det är sant att varken witchcraft eller pagan är en religion och många som tillhör olika typer av naturreligioner, schamanism, häxa etc kan gå under begreppet pagan/hedning.
Anledningen att jag har skrivit flera olika är att många vet inte vad pagen är , många skräms också av bergreppen häxa, hedning (vilket är det svenska ordet för pagan) etc.
så från början skrev jag bara naturreligös (inte så skrämande för de flesta även om de inte har en susning om vad det innebär) Men sen tänkte jag …. skit samma. Men då jag är lärare ville jag först inte skriva direkt ut att jag är häxa, men genom att ge dom flera alternativ så får de, som jag skriver - "välja det alternatv som skrämmer dom minst"
Så kontentan av det hela är jag häxa - men det kan leda till en del reaktioner bland både föräldrar å elever i ett litet samhälle som detta om man skriver ut det så där svart på vitt.
Mvh. Silverhuldra
Självklart kan man blanda men då tycker jag personligen inte att man kan kalla det för en ren relogion. Jag själv har ingen religion men jag har en trosuppfattning och en stark spirituallitet. En multispirituell naturpräst helt enkelt.
www.urmoderjord.se
#2 Hahaha, jaa. :D jag ville bara inte skriva ut ditt namn, ifall du skulle bli arg eller så. XD
Haha, har en vän som är wiccan, och hon är också lärare. xD och typ alla hennes elever är jehovas vittnen, och hontror att dom blir helt förstörda om om dom får reda på "vad hon är" ;P
Haha, men då förstår jag hur du menar :]
#3 trosuppfattning, där var ordet jag inte kom på! xD mjo, det är väl så :D
Ingen fara jag blir inte arg så lätt, men om du undrar över något som jag skriver så får du gärna fråga mig direkt, lättare att komunicera då
och du………. jag lovar att inte bitas
Mvh. Silverhuldra
#5 hahah joo, men kul också att höra andras åsikter om det ;)
är inte rädd för att bli biten ändå så 

#7 Hur menar du då?
#8 Frågar du en religionshistoriker (det finns iofs säkert dom som säger nej också) så får du (oftast) svaret att ockultism & hedendom är religion. Det beror ju på hur man definierar vad religion är.
Min personliga favorit är nog "religion handlar om att förhålla sig till ett föreställningsuniversum och därtill hörande berättelser och eller praktiker" från - Nya perspektiv på religion av Gilhus & Mikaelsson.
Så rätt och ändå så fel.
Men förklara pagan för mig då någon?
jag råkar kanske vara trög, men jag fattade inte det begreppet.. :/
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

I allmänt språkbruk är en hedning en person som inte omfattar den etablerade monoteistiska religionen, ofta en schamanist eller asatroende. I svensk folktro betraktades ett nyfött barn som hedet, tills det blev döpt, och måste under tiden skyddas mot ont, särskilt mot trollen (se bortbyting).
Källa Wikipedia. bara för att Google är enklare..
Ps: Ordet shamanist?? Ds..
#10 kopierar det Silverhuldra skrev; "Anledningen att jag har skrivit flera olika är att många vet inte vad pagen är , många skräms också av bergreppen häxa, hedning (vilket är det svenska ordet för pagan) etc."