Stopp vid meditation.
För ungefär två år sedan började jag meditera, eller försökte och det gick alltid bra till en viss gräns där allting bara sa stopp och jag inte kom längre, jag blev rädd och var tvungen att avbryta gång på gång, så jag gav tillslut upp.
Nu för ett tag sedan bestämde jag mig för att försöka med helande ljus meditation och nu är det annorlunda. Första gångerna gick det hyffsat bra förutom att jag får en dundrande huvudvärk efteråt. Men nu sist, jag höll på lite längre och fick en otroligt obehaglig känsla och blev livrädd, jag fick panik och fick skynda mig att avbryta. Efteråt hade jag en värre huvudvärk än jag någosin haft förut och var orolig i hela kroppen.
Jag förstår ingenting av det här. Är det meningen att jag inte ska meditera, inte än? Eller var är det som försigår? Är det någon som kan hjälpa mig då jag är amatör på området?

jag undrar oxå.. fast för mej är det mest det att jag får spasmiska ryck eller något under meditation, vilket leder till att koncentrationen bryts och jag blir rastlös och irriterad.

jag brukar alltid somna när ja ska meditera… ja tror ja måste lägga mej tidigare om nätterna… så det är ju ett problem som är lätt att åtgärda.
rastlös brukar ja oxå kunna bli. o så känns det som att ja ligger/sitter väldigt obekvämt och kan inte slappna av.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

du kan ju pröva sitta :)

Men känslan som du får vid avslappning är något som du behöver komma underfund med. Har du en vän som du kan meditera med. Meditation löser ju upp inre konfliktereller saker som man kan ha förträngt och sådant som finns i det fördolda i ens själsliv. Det är därför viktigt att ha någon som man litar på vid sin sida så att detta kan komma upp till ytan och att du senare kan gå vidare.
Gruppmeditation brukar bli starkare och en bättre meditation än när man gör det i sin ensamhet och därigenom blir lite mer hänvisad till sin egen utsatthet.

#0: konstigt att du fick sånna problem… kan de vara dofter i ljusen som du inte tål? vad läskigt de låter. hoppas att de ordnar sej!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#4 Så du tror att det jag upplever kan vara saker inom mig som jag förträngt eller i saker i min själ? det låter vettigt men samtidigt väldigt läskigt, det måste vara något otroligt hemsk känns det som med tanke på att jag får fullkomlig panik och typ dödsångest. Nå, jag ska inte ge upp än och så hoppas jag att det löser sig. Det är inte roligt att bli så rädd.
#5 Nejnej, jag menar inte att jag mediterar med tända ljus. Det gör jag aldrig. Med helande ljusmeditation menar jag att jag visualiserar ett ljus runtomkring mig som ger mig kraft och energi. Så några allergireaktioner är det nog inte :)
Jag håller med mosterMimmi. Kanske behöver du hjälp från någon som sysslar med zen-meditation eller terapi eller nåt?

förlåt att jag inte svarat tidigare, har missat att du frågade mig. Jag tror inte att det är hemska saker utan att det är ditt "kontrollsystem" som inte vill att detta släpps igenom. Ju längre kontrollsystemet (förstår du vad jag menar?) har arbetat och hårdare gränser det har satt upp ju svårare är det att komma igenom. Det du har förträngt är kanske ingen stor sak idag, men var svårt när du var liten.
"troll spricker när man drar fram det i ljuset"