Insider om spådomar
TV3 har ännu ett program om skojare och bedragare. Jag har sett flera program om dessa saker och visst, jag vet också att det finns bedragare inom dessa kretsar men det finns det överallt.
Mannen som lurat folk på över 40 tusen kronor är ju naturligtvis hemsk men sen tar de ju också upp tarot och om hur ALL tarot är bedrägeri och fusk!
Hur ska man kunna bevisa att det funkar? En av mina närmsta väninnor har lagt tarot för mig i flera år och även en kille som jag känt litegrann har lagt för mig. För mig stämmer korten alltid rätt bra, är inte alls "intetsägande" eller "stämmer för vem som helst".
Sen vet jag ju också att korten inte visar en utstakad framtid utan tendenser om vad som KAN hända eller TROLIGTVIS kommer att hända. Jag menar, jag kan få vilka kort som helst men om jag stänger in mig medvetet i min lägenhet så spelar det ju ingen roll!
Dessutom är det ju uppenbart att korten inte kan visa sanningen om de som vill ha läsningen ljuger. Hur kollar man om det stämmer eller inte? Det får vi aldrig veta…
Jag kan tycka att det är bra att skojare blir avslöjade men Tarot är något som tydligen folk inte har fattat vad det är…

Sådär är det ju alltid med media. De har absolut ingen känsla för nyanser utan skriker bara ut sitt ensidiga budskap och så åker allt med i svängen!
Det är ju som för några år sedan mördades en kille o i sin bokhylla hade han rollspelsböcker o plötsligt hade hela lajvsverige media ute efter sig som någon satanisk kult med männiksooffer etc…..
bläh.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
En mycket kär vän till mig var en av dem som blev "granskad" och hon är seriös och en mycket bra tarottolkare. Hennes tolkning hade varit ca 1 timme men blev nerklippt till två meningar så de vinklade det ju till sitt/medias bästa, nej fy fasen.

jag blir så arg när jag ser sånt där!
inca: hälsa henne att hon ska skita i de där idioterna. Jag blev också otroligt förbannad.
Det är en sak att gå efter skojare men att attackera folk bara för att de håller på med Tarotkort tycker jag är dåligt! Om en kristen präst pratar om uppenbarelser eller visioner så är det OK, men inte om man är troende på anant sätt. För visst har vi väl samma rättigheter?
Hörde förresten att asatro har ökat i status på nåt sätt. Ska googla mer. ;)

jag blir väldigt sur när folk snackar om astrologi o tarot o säjer att dom passar in på vem som helst… dom människorna vet ju inte ett dugg om det, så dom ska bara va tysta. jag är långt ifrån den som tror stenhårt på det, men det är intressant och man kan få en hel del vinkar om hur saker o ting ligger till.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

och om den som blir spådd ljuger och säger saker som inte är sanna så är det ju omöjligt att få det rätt… samma sak om du går till doktorn och ljuger om vart du har ont. Då kan du få behandling bara för att doktorn LITAR på att det du säegr är sant.
varulven: exakt! Varför är det ingen som påpekar det för Robert Aschberg?? Nej, de bara snackar om "kan du eller kan du inte se in i framtiden?". Och så ställer de korkade frågor, som t.ex "ja, du som är medium borde ju ha sett in i framtiden att vi skulle komma och lura dig…"
Jag tyckte att Ylva Trollstierna var rätt lugn men hon var alldeles för snäll och borde ha ifrågasatt mera med metoderna och vad de egentligen vill ha fram. Helt ärligt, de har inte fattat vad det hela handlar om.
Ateist-killen har jag sett förut och han har haft en del ok åsikter, med det undantaget att han tycker allt New Age är bedrägeri.

visst var det programmet en repris för ett som gick för rätt länge sedan? jag har sett det där programmet, fast tidigare tror jag…

visste ni förresten att Ylva är från Boden? Det är förresten brolle.jr och Stefan Gunnarsson i så ska det låta oxå ;) *stolt* nämen oj… det var ju lite off topic kanske…