Häxor iFokus

Häxor

Etikett: tarot-och-spådomskonst
Läst 3244 ggr
Yggdrasil
0

Magi och spåkonst, har det baksidor?

Jag har hittils inte sysslat med spåkonst alls utan nöjt mig med mindre läskiga saker ;-). Men jag dras väldigt åt runmagi. Nu är jag lite osäker på om detta verkligen är en bra ide att syssla med över huvud taget. Finns det några baksidor? Om man gör fel, kan det få hemska konsekvenser? Om man än gång börjat, kan man sluta igen? Jag vill inte väcka den björn som sover om det visar sig att han är aggresiv…

Vad är fördelarna med spåkonst? Är det någon som t.ex. blivit varnad i förväg och kunnat avböja en katastrof? Kan man göra gott med sin kunskap?

Mr-K
0

Runmagi har jag hitills inte haft några dåliga effekter av. Dock har jag bara använt det för skydd och pengar så det kanske skulle vara annorlunda om jag gjorde något annat. Det har jag ingen erfarenhet av dock. Andra magiska system kan vara minst sagt riskfyllda dock.

Så länge du inte gör pakter av nåt slag och föbinder dig till nån Gud eller väsen är det inga större problem att sluta och det är klart du kan göra bra grejor med magi. Ett problem med spåkonst och att överhuvudtaget studera ockultism är att man ibland önskar man inte fick reda på vissa saker. Ibland kan det vara trevligare om man hade kunnat förbli ovetande om vissa saker.

Yggdrasil
0

Tack så mycket för ditt svar! Jag antar att det jag är mest rädd för att man gör något som av misstag blir ett gravt fel. Men det värsta som kan hända om man bara använder beskydd osv är kanske att det inte fungerar?

Att göra pakter med något väsen aktar jag mig för, har väl sett på Supernatural på TV ;-).

När du säger att man önskar att man hade förblivit ovetandes, är det just spåkonst du menar då? T.ex. att man får reda på att någon ska dö eller likande?