Kraftfulla stenar
Är det många här inne som tror på att stenar och kristaller har inneboende krafter?
Sådant är jag ganska intresserad av och jga skulle också vilja berätta om en rätt märklig grej som hände mig (märklig och märklig, så konstigt var det inte, men rätt ovanligt för mig som inte direkt håller på med sånt här men gärna vill lära mig):
Det var en dag för ca ett och ett halvt år sedan som jag hittade min sten. Min gymnasieklass var hemma hos en moster till ett par klasskompisar, för vi skull pynta den lastbil som vi skulle åka runt med på stiudenten som bara var ett par dagar bort. Den här mostern bodde i ett hemskt 90-tals hus i vitt tegel och hade vitt krossat grus på garageuppfarten (hemskt fult). Det var så fult att jag liksom var lite fascinerad av det. När jag satt på trappen och grävde lite i gruset fick jag upp en konstig sten. Den är ljus i ena änden, ungefär som allt det andra gruser men ca 75% av den är genomskinlig och jättevacker! Den ser ut precis som en kristall.
Jag är ganska dålig på att ta fram min magiska och spirituella sida, men av någon anledning kände jag att den där stenen är viktig för mig, så jag har sparat den. Det känns nästan som att jag inte vill att någon annan ska ha den. Jag var så glad att det var just jag som hittade den. Jag tror jag skulle bli svartsjuk om någon annan skulle ha den… Låter lite knäppt :) Hur som helst så är den alltid med mig i min plånbok. Jag funderar på att kapsla in den på något sätt så att jag kan bära den runt halsen så att jag inte behöver vara rädd för att någon annan ska se den och vilja ha den eller tappa den…
Någon som varit med om något liknande? Jag tycker det är lite knäppt att jag har en sån stark känsla av att den stenen tillhör just mig…
Om du kjänner stenen tilhör dig så gjör den det :) Jag tycker inte alls det är knäppt att du kjänner så! Och jag tycker så absolut du skall forsöka kapsla inn den på nåt vis i ett smycke som du bär med dig som du tänker på :) Du får ju tag på sånna små spiraler som man kan sätta stenar innuti och sen fästa länka eller läder-rem till och använda som smycke :) änklaste sättet att gjöra smycke av en sten på :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Kul! Den stenen tillhör Dig, Aelsklinn!!! Helt klart! Bra att du följde din känsla och tog hand om stenen! =)
Spännande!! Jag var med om något liknande, hittade en sten på NordIrland i somras, så vacker,len och passade perfekt i min hand. Tog med den hem, och hade fruktansvärda mardrömmar, kunde inte förstå varför, kopplade det inte alls till stenen, sov oroligt flera nätter i rad, alltid samma dröm. En dag slog det mig (Ja, trööööööög) stenen…Jag postade den (svindyrt porto…) och vips, inga mer creepy dreams. tror banne mig att den legat på någons grav, eller i….Bläää..

Jag köpte en gång ett halssmycke med en liten bergskristall i. Smycket var urläckert och jag använde det varje dag. Samma dag som jag använde smycket förata gången fick jag helt plötsligt hjärtklappning. Jag trodde att det var stress eller kaffe som orsakade klappet. Jag hade attacker av hjärtklappning dagligen men aldrig på natten. Jag sökte läkare som inte hittade något fel utan sa att jag skulle sluta med kaffe och te och äta små måltider och ta det lugnt i största allmänhet. Jag kände mig stressad av hjärtklappningen, inget annat. Jag sjukskrev mig en vecka för att coola ner. Under nedcoolningen så gick jag hemma i slappa kläder utan smycken. Ingen hjärtklappning. Började jobba. Hjärtklappning.Slutade av någon anledning att använda smycket och sedan dess har jag inte haft hjärtklappning. Var det stenen? Jag tror det.
Hm, jobbigt med stenar som har negativ kraft… Finns det inget man kan göra för att rena dem och ladda med positiv istället? Eller har stenarna liksom en inneboende "personlighet" som inte går att ändra på?
Man kan rena stenar genom att antignen lägga dom i havsalt, lägga dom i mån/solsken i ett visst antal dagar osv…..
Finns många sätt att rena…. vi hade diskussionen i en annan tråd.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3; VEM skickade du stenen till?? ;) Nån du inte gillade eller? hehe. *skrattar*

Aelsklinn skickade stenen till någon som gjorde ett smycke som jag köpte!
#8 Va? Nu blev jag lite lost :) Jag har inte skickat någon sten till någon…

Sorry Aelsklinn det var tydligen inte du utan Helka!
Haha, så ondskefull var jag tyvärr inte (moahahahaha) vilken idé!!!!Skickade stenen till min syster som fick ta bussen till den vindpinade stranden (hon bor i Belfast) och lägga tillbaka eländet, medans hon antagligen svor över sin skrockfulla syster…(eeeh)
Har hört massor med historier om människor som tagit stenar från Blå Jungfrun, och de har drabbats av av olyckor, så den stackars skogsvakten (eller vad det nu kallas) får varje dag kilovis med sten att lägga tillbaka som turister plockat på sig…

#4 Intressant med smycket susanne.s! Just att det var en bergkristall. Bergkristallen är ju lite speciell. Det är inte utan vidare den kallas den främsta shaman-stenen. Ibland när jag får frågor om sådant brukar jag ge tipset att faktiskt inte göra sig av med stenen på en gång, utan istället försöka ta reda på om det är något man bör bli uppmärksam på. Man kan jämföra bergkristallen med fullmånens energier på det viset att det liksom drar upp saker till ytan. Bergkristallen förstärker och visar något som finns där redan och som man bör bli uppmärksam på. Så man får chansen att ta hand om det.
Fortsätter man ändå må dåligt i närheten av ett visst föremål (oavsett anledning) tycker jag att det som ofta är effektivast är att låta vissa specifika energier ta hand om det. Moder Jords inre krafter är starkt transformerande, så ofta är det allra bästa att gräva ned föremålet, under ritualiserande former eventuellt. Det som i mytologier runt om i världen kallas underjorden är just sådana starkt transformerande krafter. Jorden omvandlar och neutraliserar energierna. (Naturligtvis ska man inte gräva ned föremål som förorenar miljön, utan sådant som jorden kan ta hand om. Stenar är ingen fara att gräva ned eftersom de ju kommer från jordens inre)
Bergkristall är underbar som pendel just pga de egenskaperna att den "drar upp till ytan". Perfekt för att hitta saker under jord också alltså, även vattenådror, metaller o dyl. (Som man använder slagruta.)
/MM

Helka; Det var ju bra att stenen kom tillbaka till sin plats igen! hehe Undrar om din syster hann att få några mardrömmar oxå, eller om stenen var nöjd med att vara på väg hem igen? *ler* Vilken grej! hehe
Jag läste någonstans om folk som tror att stenar har känslor och kan känna smärta osv. Helkas sten kanske hade hemlängtan ?!
Skämt å sido, jag tror mycket väl att vi kan känna på oss att vissa saker/individer är "våra". Har varit med om det, men det var ingen sten utan en katt som kröp upp i mitt knä och somnade ihopkurad till en liten boll. Då visste jag att Leo skulle bo hos mig.
Ametist
En perfekt sten att ha med sig på resor då den verkar beskyddande för kropp och själ. Hjälper dig att välja rätt, främjar kärlek, ger fred och styrka/mod. Utbyte av denna sten mellan älskande par stärker banden. Ökar andligt medvetande, har stillande och lugnande påverkan, har förmågan att ombilda negativt till positivt och är väldigt effektiv som healingsten. Uppvärmd och placerad på pannan och tinningarna är den bra mot huvudvärk.
Har förmågan att dra genom sig krafter riktade mot kroppen och avvisa vibrationer som kroppen inte behöver, därigenom endast släppa ut de energimönster som är gynnsamma för kroppen. Vid healing bärs den bäst nära hjärtcentret. Öppnar upp spirituella och synska center. Hjälper att motverka dryckenskap.
Hjälper mot oönskat begär, bra mot beroende, huvudvärk och hudproblem. Ökar den mentala kapaciteten och förbättrar minnet. Lägg den under kudden mot sömnproblem och mardrömmar. Avlägsnar skuldkänslor.
Bergkristall
Är troligen den starkaste stenen, energimässigt sätt. Ger klarhet och insikt, ökar koncentrationen och är därför bra vid meditation, astralprojektion och healing. Står för beskydd och kraft men är också en symbol för människans ande och intellekt.
en ger beskydd, energi, lagrar och sänder information. Bra mot jord- och vattenstrålning, skapar harmoniska vibrationer i ett rum och känslor av gudsnärvaro. Allmänt helande, löser upp blockeringar.
Månsten
Ger tur. Reflekterar bärarens väsen och känslor. Främjar osjälviskhet. Öppnar hjärtat för humanitär kärlek och hopp. Bra för beskydd vid resor på vatten. Ger klarhet till andlig förståelse. Bra mot PMS och balansering av fortplantningssystemet. Sägs hjälpa till vid bantning. Stimulerar fruktbarheten och lättar förlossningar.
n kvinnlig sten som hjälper båda könen att erkänna sin kvinnliga sida. Hjälper mot känslomässiga svängningar och hormonobalans. Stärker kommunikationsegenskaperna, drar till sig kärlek och stärker relationer. Ger god sömn och beskyddar dig på resa.
hämtat från: http://www.heksebua.com/boka/se/index.php där står det massor om stenar och andra saker!

Hmm, finns det något namn för dessa stenar? I stort alltså.
Och var kan man hitta "betydelser" för de olika stenarna?

Jag vet att opal har en mycket stor inverkan på mig ju :)
det är så att jag får mycket kraft ifrån den :)
komm på det när min mamma hämta en rå opal ifrån austarilen bad mig hålla i den ju :)
har aldrig känt att att sten kan ha så mycket kraft som jag kände då
det riktigt kilade i fingrana ju ler :)

Jag har läst här att man kan lägga stenar i salt för att rengöra dom från dåliga energier. Har gjort det med smycket. Har hört att man kan lägga smycket i vatten och ställa glaset i fullmånens sken. Har förberett mig för det för i morgon så är det fullmåne enligt min almanacka. Jag ska prova att använda det igen sedan. Kanske ville stenen säga mig något men vad?
Hmm, rengöra med salt?? Hur fungerar det?? jag har bara använt salt i skyddande syfte, då i cirkel, kan det rena också?? Vid rening brukar jag använda eld och vatten, (inte skratta nu!!) Jag vet bara det jag lärt mig från mig själv, och min farmor, berätta mer för mig!!! Är som en svamp, vattna mig!!
Själv använder jag Malakit för att skydda mig från skitprat, och osaliga. Blodsten vid bekymmer, och bergskristall vid orkeslöshet.

Jag har också hört det o även provat att göra rent mina i salt. Ja inte dom porösa stenarna då.
Men tog inte vanligt salt så utan salt från Röda havet. Som var till saltvattenakvarier.
Jag tror att det finns flera sätt att rengöra sina stenar på - oavsett vilket man använder sig av så är det viktiga att man känner själv att det är rätt sätt.
#11 Jag bor på öland och här är de mkt mkt noga med att ej ta ngn sten ifrån Blå Jungfrun… Dock bröt eller planerade Hitler att bryta sten på Jungfrun och … behöver jag säga mer?
Men om man nu vill plocka en sten fårn blå jungfrun då? Men tackar ordentlgit för den gåva man fått och offrar något i gengäld?
Oftast brukar j usådant här hända oavsett varifrån ma nplockar sten elelr växter om ma nglömmer bort att tacka för sin gåva….. o hur många turister bryr sig om det tror ni?

Tänkte göra ett inlägg när det gäller rening av negativ energi på sten, var uppe hos min farmor i Hälsingland förra sommaren och strax bredvid henne har en kille hittat en särskilt eftertraktad bergart som heter gabbro någonting (man gör fönsterbrädor, gravstenar av dom) , ialla fall så kan man få plocka lösa stenar därifrån som jag gjorde, kan bli vackra smycken om man trumlar. Jag går med pekare (slagruta) och jag letar inte bara vatten och currylinjer, jag kollar även aura och energier, och jag kollade energin på dessa gabbro stenar, det blev negativ energi, gick och funderade vad det kunde bero på osv. Sen efter ett tag träffa jag en kvinna som också håller med energier, jag visa henne en av stenarna med negativ energi, hon höll i den ett tag och sen kollade jag med pekarna, energin var vänd, den var positiv, naturligtvis frågade jag hur hon gjorde. Hon hade bara renat den med tanken tex se framför dig hur vatten renar stenen, universums energi fyller stenen med positiv energi. Ja man kan hitta på vad som helst. Jag har nu provat många gånger och det funkar varje gång. Tankens kraft är stor.

Jag har en sten i min plånbok sedan evigheter. Köpte den på Sök & Finn i Malmö. Det sägs att plånboken aldrig blir tom på pengar om man har stenen där också. Faktum är att det inte har inträffat heller, trots att det har gått så många år. Minns ej namnet men den är grön med skimmer av silver. Kan ha något med mossa att göra, men är osäker.
Har en favoritsten bredvid sängen - en bit Pyrit. Vet inte vad som fick mig att känna en dragningskraft till just denna bit (där fanns många, men jag ville bara ha denna). Minns inte ens vad det stod på lappen jag fick, så jag vet inte vad den är bra till. Allt lite glömsk och förvirrad … ehhhh.. ;)
Saknar min pyritboll, den försvann i samband emd seperationen fårn mitt ex….
Vägde nog gott och väl 1-1½ kg och var äggformad med en urgröpning i bottnen så att dne kudne stå själv. Mycket vacker var den….
# 24 Kan det vara en Amazonit du har i plånboken? Jag har en oxå och jag har aldrig haft så mycket växel som jag har haft sedan jag stoppade ner den i myntfacket.
En pyrit sägs dra till sig pengar och lycka samt används ofta vid spådom. Den ger bla energi och hjälper vid oro, depression m.m.
Sara

#26 - jag ska ha lite böcker från samma ställe där jag köpte stenen. Ska kolla om det kan vara en Amazonit. Jag har också en himla massa växel… Vi kanske ska testa att lägga den i sedelfacket? ;)
Åh vad bra med pyriten - jag behöver massor av energi.
1000 tack för hjälpen Sara :)
# 27 Så lite så!
Japp! Sedelfacket nästa! 
Sara

Jag har köpt en del stenar som jag tycker är fina och som jag dras till. Jag brukar ha dem som smycke eller i en läderpåse.
Sen har jag läst på internet att det inte är bra att köpa stenar, för då uppmuntrar man den förstörelse av naturen det blir när de gräver efter stenarna i berg..