Strunta i cross-quarterhögtiderna?
Jag bor nere i Australien och har jätteproblem med det här med högtider. Eftersom jag är svensk så känner jag med de svenska högtiderna och sesongerna. Men faktum är att dessa inte alls passar in med de lokala sesongerna! Detta har många pagans på södra halvklotet löst med att fira samhein ect. 6 månader senare/tidigare. Men inte heller det känns rätt för mig, eftersom det fortfarande inte stämmer överräns. Nyligen var det 1 Maj och Samhein här. Men det var strålande sol, gräset är som grönast på grund av allt regn, vissa djur har ungar. Det liksom fungerar inte. De astrologiska högtiderna är ju mycket enklare, att fira midsommar eller midvinter (om än tvärtom från i Sverige) eftesom det är något konkret: den kortaste/längsta dagen på året. Men cross-quarters känns så flummigt, jag förstår verkligen inte hur jag ska anpassa dessa till det lokala årshjulet! Så kan jag helt enkelt strunta i dessa och fokusera på de atrologiska istället? Eller har nån annan en bättre lösning? (Jag är pagan men närmast Wicca.)
Det måste ju vara absolut vettigare att fira med säsongerna där man befinner sig, likaväl som jag skulle fira regn- och icke regnperioder i regnskogen så skulle jag anpassa mig efter naturen i Australien. Men det beror ju sig på, jag firar ju naturen i sig och vad den ger, firar man inte naturen kanske de ter sig mer onaturligt… ;)
Håller med lite, men vilka högtider du vill fira är upp till dig. Jag firar heller inte alla, och när jag gör det så blir det oftast att jag äter lite "lyxigare" maträtter än i vanliga fall.
Så det kanske är något för "cross-quarter"-högtiderna? Att bara äta lite finare för att de är svårare att fira, och lägga "mer energi" på de högtider du tycker är lättare att fira.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Allt annat än att följa naturen där jag befinner mig skulle kännas helt fel.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag är övertygad om att man redan vet svaret på en sådan typ av fråga, man har bara inte lyssnat tillräckligt djupt och noga.
Tack för alla svar.
Grejen är ju att cross-quarter högtiderna är anpassade efter irland. Det blir ju i princip konstigt om man inte bor på irland, eller i alla fall GB. Så jag skippar nog helt och fokuserar på vad jag känner att jag ska fira. Det är ändå 4 stycken plus alla estbats. :-D Det känns ju ändå som att man firar lite samma sak på t.ex. Beltaine och Midsommar.