häxkvast
jag står inför att börja tillverka min häxkvast. Jag har skördat skaftet i samband med samhain och ska snart börja och skala och putsa det samt så småningom gröpa ur det och fylla det med div saker. Jag undrar bara om det är någon som har några tips och erfarenheter att dela med sig…och om många av er här har en kvast…kram tindra

Jag har ingen, men vill göra en:)
MVH Isnornin
Jag har aldrig tänkt på att ha en kvast, men nu när ni säger det så skulle det vara kul att ha en.

Jag har en kvast, vilka tips vill du ha?

ja lite om hur du gjorde och hur man gör för att skapa kontakt med kvasten tex eller några andra tips som du tror jag kan ha nytta av ..kram tindra
Jag har själv ingen kvast men har tänkt att tillverka en till våren. Nåt att tänka på kan ju vara banden till att binda ihop riset och kvasten - vilka färger och vad de får representera. Själv har jag även tänkt att ha med fjädrar - för lite (h)extra kraft. 

Det roligaste är att dekorera kvasten och måla den. Jag har många små bjällror fastlindade med läder runt hela skaftet så att det blir ett mysigt plingande när jag renar och sopar med den. Ibland går jag bara runt cirkeln och skallrar med kvasten.

Ja jag vill också göra min snart Bappho, hassel och björk. Vi får smyga dit snart 
Läckert Bappho! Förstår att du är förtjust i din kvast!
Jag är oxå inne på Björk. Vad har du Bappho? Jag är inne på att att göra en pytteliten som kan få följa med mig eller bara få vara här och vara söt..

Fick en vanlig traditionell av min man för några år sedan till påsken, den används både magiskt och praktiskt. Funderar på att dekorera den lite.

Min är gjord av al. När man ska snida så tycker jag att al och asp är lättast att få fint så jag gillar de träslagen. Gillar också tyngden i björk.

För att en kvast ska kunna användas krävs ett rakt stabilt skaft. Bäst fungerar en senvuxen rak granstör. Björkriset fästes med viôr (vidjor) och kan göras med löv till midsommar eller under den lövfria perioden. Beroende på användningssätt ska riset vara ojämt och naturligt eller rakhugget.

min är av ask och sedan ska jag ha björkris till sopdelen. Jag tänkte använda koppartråd till att binda ihop det hela med eftersom det drar till sig älvor. En liten bjällra var ingen dum idé. Så i veckan som kommer ska jag börja att skala av barken och sandpappra den…sen får vi se vad det blir för symboler på den kram tindra

hur kan man veta att älvor är attraherade av koppartråd, och varför?

Barkning av träd bör göras när barken löper och inte på hösten, när barken sitter fast som bäst.

#15 Kan det ha nåt att göra med att de sägs sky järn?

Kunskapen om koppar har jag hämtat från häxans handbok av Druehyld. Där står även att man inte ska använda vanlig ståltråd eftersom det skrämmer bort älvor..kram tindra

Välmött jag har tillverkat min kvast med ett skaft av björk som jag fann en morgon då jag va på en av mina morgon promenader till skogs samt även björkris som är kraftfullt har lindat detta me svart bomulls band samt segt björkris .
skall ta en bild på den och lägga i mitt album .
BlessedBe Hias

Det blir roligt! Det är kul med bilder!:D Själv har jag gjort mig en liten björnmosseborste. (Och det är mycket lättare att skala björkris på våren;) Man kan binda med björkrot också.
Fram för flera kvastar!!!

Vilken fin kvast. Min stackare har nästan inget ris kvar och ser ganska stympad ut. Dags att gå ut och plocka nytt så den blir glad igen.

Tack Bappho / Nu har Emmi skapat sin kvast här på morgonen och lovar att fota den så ni får se hur en kvast ser ut i ögonen på en 8åring mycke pärlor och paljetter samt en solansikte som hon fann ute engång.

#24 Va fin! ;)
#25 den var frodig! Jag kontrar med en i björk!

Häxkvastarna på björk beror på angrepp av sporsäcksvampar av släktet Taphrina. Numera finns dessa också här men förut fanns inga angrepp alls. Det började då min frösådda ryska pappersbjörk (Betula papyrifera) och sedan har dt spritt sig till grannskapet.

13 Jag tycker inte att gran är att rekommendera, det är ju kladdigt av kåda på våren. Och det är jättesnyggt och häxigt med ett krokigt skaft, det blir inte så stor påfrestning på det så det går utmärkt.

Timotej.
Jag älskar din kvast, den är underbar.
Sedan: skaftet behöver inte alls vara rakt för att den ska funka.
Sedan: ehh koppar, järn, var har ni fått detta ifrån. Min gryta består av gjutjärn och jag har en koppar bjällra att locka smått med, när jag är ute och det finns ingen rädsla runt mig av de små.
Det viktigaste är att man är God i smått sinnet, då kommer dom, det spelar ingen roll vad man har med eller inte har med er saker. Men visst är det underbart roligt och fin tradition att ha med sig det som av tradition och för att hålla den igång, det är så mycket inom det andliga som håller på att gå förlorat pga. New Age. och nyare andligträning-

# 28 Man använder inte granskaft förrän det är torrt och granstörern barkas eller åtminstone randbarkas.

Ja hör och förfäras. Min stora kvast är köpt för 30 kr på en leksaksaffär. dekorationer kommer under vårens cermonier. Den bittelilla jag har ovanför dörren är gjord i.. ehum jag har ingen aning. Ris och en pinne.. Den är bunden traditionellt under besvärjelse.. den
nästlilla är en pinne och bast. Den är lagom sotr atttulta runt med och ha för rening bland annat. En dag kommer jag väl att ersätta den store med en egenhändigt tillverkad. men den dagen den sorgen. Ser ingen nytta till det när den här har bambuskaft vilket är supert för att stoppa i grejer i. :P

Helt rätt inställning, det som kommer till en är det man behöver!

Så fina kvastar ni har:)
Hoppas att det torkar upp ute, det är inte sååå kul att sitta ute och pyssla ute i slasket…. ska göra min så fort det går!:)
MVH Isnornin

Dagarna blir varmare och varmare. Inte så dumt att ta sig en tur och göra sig en kvast nu:)
MVH Isnornin
Söker ni häxkvastar ur björk borde ni komma till Ske-å - här finns det hur mycket som helst.

Varje anständig kvast borde enligt min ringa mening smyckas med en väl vald runa eller tre. De innehåller en hel del kraft och gör sig väl för en nordisk kvast.
Är kvasten av någon anledning knuten till någon annan av mer eller mindre exotisk karaktär bör den smyckas med därtill passande runa, märke eller symbol etc.
Ett personligt sigill torde rent av vara den bäst passande saken att dekorera/märka med. Alla med aldrig så lite fantasi kan fnura ut sin egen symbol, sitt eget sigill.
Det behöver inte vara särskilt iögonfallande eller storslaget. Enklare desto bättre. Bara man har en sann avsikt med utförandet, att man så att säga "laddar" den med sin egen energi/kraft/avsikt. Den blir vad du gör den till. Spar ingen energi, var inte fåfäng eller blyg!
Sigill och symboler är de äldsta former av tecken vi idag käner till. De bär ofta eller rent av alltid ett visst mått av värde, betydlese och/eller magisk laddning. Passande för en häxas kanske heligaste rekvisita.
Din kvast förtjänar Ditt märke!

Roligt och intressant att läsa om era kvastar och era tankar omkring dem.
Jag började göra en kvast i förrgår. Gick runt och letade vad som skulle komma till mig. Det blev en hel del det! I vintras knäckte stormen en stor lönn som var full med enorma mistelbestånd. Många vackra moss- och lav-betäckta grenar med grova mistlar på - det är mumma det, för en nybliven häxa. 
Men de passade inte till någon kvast, dock till "väggarna" i mitt naturrum. Som också kommer att "kläs" med mera kaprifol. En kaprifol, körsbär (gamla surkörsbär från den gamla trädgården), och druvfläder finns redan. Ja, något gammalt (fast ungt - rotskott) plommon finns också. Det är "risigt värre", härligt häxigt. Förhållandevis "stort" och med lövtak (ja, när det finns löv förstås). Ett altare kommer så småningom.
Men, jag ska hålla mig till kvasten. Fann kvastskaftet till slut. En gammal gren av alm (död av almsjukan - det ger inte några dåliga vibrationer för min del, jag tror på naturens kraft och avsikt, oavsett). Den var knotig (med alm-mått mätt), grå, len. Lite knotig som sagt, men ändå "rak". Vacker, skön att hålla i. Ja, det var som skapat ett handtag åt mig … att gå med…
Så, så var det med det. Min kvast blev min promenadstav. Och varför inte, jag är ju liksom bara en halv häxa än så länge. Det kanske dröjer innan jag kan lyfta… 

Go'morrn knuffar upp denna då det verkar komma upp igen
Vet inte hur jag får dit en länk, utan att den blir en halvmil lång.
Vandra i Ljus å Skönhet
Jag har nyligen köpt en kvast, och vill göra den lite snyggare. Hade tänkt rista in någon text på den, men hur gör man det utan att träet inte spricker eller så?
Jag har ingen aning om vad för sorts trä den är gjord av ..
#39 Du kan kanske måla dit dem :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#41 jag är verkligen superdålig på att måla små detaljer, dessutom är jag lite av en perfektionist och vill att allting ska bli så bra som möjligt, så jag är rädd att kvasten ser förskräcklig ut senare.. ;)
..och jag som inbillade mig att måla skulle vara bra enklare än att rista ;)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#43 haha, det kanske det är, men jag tycker det är lite finare om man har ristat in en text med t.ex. en glödpenna :)
#44 Använder du glödpenna bränner du in "text", vilket har helt andra egenskaper än att rista (åtminstone i min trad.).
Vad är det för träslag i skaftet?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#45 men man ristar väl in texten? ;)
Jag har tyvärr ingen aning alls om vad det är för träslag.. :/
#46 Nej, det räcker med att du håller glödpennan lätt mot underlaget och förflyttar den; motivet bränns in. Måste du trycka så det blir "repor", kolla om du satt i sladden. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag gjorde bara en enkel ganska snabbt. Jag gillar den och den har stor magisk kraft

Va bra..
Hej, känner själv att jag skulle kunna få nytta av ett bra "tädredskap" Funderar här på att använda poskriset som står och ser visset ut.. Har ju inte heller någon syper bra stav, men det kanske jag kan hitta.
Skulle var akul med fler bilder =)
Vad anänder ni era kvastar till? funderar på en linte altarkvast.
#45 Vilka egenskaper har rista respektive bränna? Alternativt, tips om var jag kan läsa om det.