Hur många använder Stevia?
Jag har alltid kokat mitt själv men har nu hittat på Cayote färdigt. Har köpt Cayote plus och undrar om någon smakat den.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

jag förstår koka men peyote heter det väl och inte cayote. Och cayote plus, låter ju som något energitillskott eller bantningspreparat, för att bli mer häxig kantänka, neeej, jag fattar nada, cristine. FÖrklara gärna

#1 Cayote är en webbutik, så jo, hon skriver rätt ;o)
Stevia heter även sötflockel och är en ört som är väldigt söt i smaken. Det finns stevia att köpa färdigt (pulver och koncentrat), men man kan även göra 'sötningsmedlet' själv genom att tillreda örten på nåt vis (tydligen koka =)
#0 Jag har inte provat stevia, men vi har funderat på att göra det då vi äter lchf här hemma. Men samtidigt känner vi att vi inte behöver prova eftersom vi inte längre har nåt behov av det söta längre ;o)

Ahaa så det är ett sötningsmedel ni snackar om. Trodde också det var Peyote.. Snacka om antiklimax:( .
#1 Förlåt.. skrev fel jag menade Stevia Plus och butiken heter mycket riktigt Cayote. Jag har kokat bladen som jag fått från sydamerika men tycker nu att det är lite jobbigt. Nu har jag provat dricka kaffe utan socker och kan inte så jag har nu köpt en ask som kommer att räcka länge. Sen är det ju ett stort plus att stevian inte innehåller kalorier eller kolhydrater har heller inte nåt giftigt ämne som sötningsmedlen på affärerna har.
#2 Lyckliga du som inte har nåt behov av sötningsmedel.

härligt! när man kan lära sig nåt nytt för dagen, stevia-socker var ordet.

jag försökte odla en stevia med fröer jag köpt från tradera.. det gick åt pipan :( inte ett skott fick jag..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Jag har detta hemma. fick som gåva av vänner som varit utomlands.Både som behandlat (ser ut som vanligt socker) och som obehandlat (ser ut som torkade löv och tunna pinnar). Man får ta pytte-pytte lite för det är SÖTT, inte alls som vanligt socker mängdmässigt.Jag personligen tycker det är svårpotionerat men det beror väl på ovana att använda detta.Bra för diabetiker!

#4 JA, det var en pärs att ta sig ur sockerberoendet och sockermissbruket. Men jag härdade ut och har nu inget sötsug alls och har inget behov av sött på något vis. Att ha lagt om kosten till LCHF är nåt av det bästa jag gjort!
#6 Ska odlas i kruka och när dom är 15 cm långa planteras dom ute.
#7 Stevia är 300 ggr sötare än socker och som du skrev bra för Diabetiker..den är också anticaries och inehåller:
Aluminium,Kalk,Zinc,Kobalt,Crom,Fosfor,Järn,Magnesium Sodio,Manganeso,Potasio;Selenio,Silico Sodico,Tiamine Steviol, och Proteiner + några andra som jag inte kan översätta.
#8 Jag tror jag ska ge LCHF en chans till..förra gången jag provade blev jag illamående av maten.

#10 Det är et väldigt vanligt övergångsbesvär att bli illamående av maten innan man har vant magen vid att inte få kolhydraterna.
Jag rekommenderar att du kikar in på Kolhydrater iFokus om du inte gjort det tidigare. Om du går in under rubriken "LC-kost för nybörjare" i menylistan till vänster så hittar du massor =)
Du får självklart höra av dig till mig också om du vill, men jag tänkte att vi inte pratar lc-kost här i tråden utan håller oss till stevian istället ;o)
#11 Tack för rådet:) Nu har vi ju en tråd som hanterar kosten lite men ska gå in och titta på kost för nybörjare så det inte händer samma igen.

Lite info om Stevia
Stevia är en ört (Stevia rebaudiana) som tillhör krysantemum-släktet och den har använts i i århundraden som hälsomedel bl.a av Guarani-indianerna i Paraguay för diverse åkommor som ex.-vis reumatism, högt blodtryck, diabetes, matsmältningsstörningar, svampinfektioner och candida, trötthets- och svaghetstillstånd, håravfall, hudproblem, infektioner och inflammationer. Stevia sägs vara i stånd att sänka blodsockeroch förbättra glykostoleransen. I Japan som har stränga regler vad det gäller konstgjorda sötningsmedel änvänds den i läskedryck bl.a.
Stevia innehåller förutom sötsmakande glykosider 31 essentiella oljor och många mineralämnen + klorofyll enzymer och vitaminer. Stevia innehåller inte några giftiga substanser och har inga negativa biverkningar och praktiskt taget noll kalorier. Stevia sötar 20 ggr mer än socker och blir med den förmågan ett helt biverkningsfritt sötningsmedel. 1/2 tsk per dag kan avsevärt öka energin och välbefinnandet hos diabetiker.
Jag har använt Steviapulver i flera år, men som sötningsmedel tycker jag att lakrissmaken tränger igenom för mycket för att vara i min smak.Jag har även testat ett koncentrat men tycker inte det smakar så bra heller.
Har nu beställt Stevia Clear på "Cayote"och jag hoppas att den ska smaka bättre. Utifrån det de skriver så ska den inte ska några större bismaker så låt oss hoppas på det för det skulle vara många till stor hjälp och nytta.
Mvh Altea

Vill tillägga att infot om Stevia i inlägget ovan ar inhämtat från
Tack Altea..det var roligt att se att det finns en sida på Svenska.
Jag lärde mej använda Stevia utav sonens sambo som är guarani från Paraguay..vi fick bladen skickade därifrån..så jag har använt det ett par år .

Okej!…mycket intressant ..att hon är därifrån
….
Kanske hon har kunskap om hur man får bort lakrissmaken och mer info om hur dessa örtkunniga indianer använt örten Stevia i dagligt bruk och mer därtill
Roligt att du berättar detta,tack! jättekul
mvh Altea
Smaken den har är de vana vid och brukar inte ta bort den men man kan tillsätta bär eller örter för att få en annan smak.Sedan används den i dagligt bruk i cremer de gör för att hålla hyn ung samt använda det i badet.Dom borstar också tänderna med medlet..använder det i örtblandningar som antioxidant … mot artritis..artrosis..allergier..kronisk hepatit..hypertension..för herrarna som inte får errecion..alla sortes påföljdssjukdommar som kommer av diabetes..diabetes och mycket mer som jag inte kan översätta. Stevian används också till bak och matlagning.
Kramar Cristine

Tack Cristine
Då skall jag nästa gång jag gör hudcrem göra en med Stevia i, samt en tandcreme. Lustigt ändå är att jag flera gånger varit på väg att använda Stevian när jag just gjort hudcreme men ändrat mig i slutändan. Jag vet att den ska vara bra mot tandlossning och inflammation i tandköttet och kan tänka mig att den passar alldeles utmärkt till och i tandcreme.
Jag brukar göra ansiktsvatten efter eget huvud så att säga och då vet jag att jag haft just Stevia i det några gånger men eftersom jag har steviapulver så får jag sila det genom ett filter annars fastnar det på huden. Grunden är i alla fall väldigt enkel och passar alla och man kan göra lite som man tycker och gillar själv.
Så här gör jag ofta i alla fall;
- Först kokar jag upp vatten och gör ett te på rooibos (rött te) som om inte alla vet är väldigt rikt på antioxidanter bl.a. och eller andra örter som bra för huden ex Styvmorsviol, rosenblad, hamamelis björk, åkerfräken, grönt te, Stevia eller vad man vill och låter det svalna.
- sedan blandar jag en del äppelcidervinäger och ca 5-7 delar av teet och tillsätter ca en halv tsk msm pulver (svavel) och skakar om.
Äppelcidervinäger återställer ph-värdet i huden samt renande, klådstillande och ett fantastiskt skönhetsmedel.
Msm (svavel) bygger upp hud, hår och bindväv bl.a är avgiftande för hela kroppen och är helt ogiftigt.
Om man vill och som jag ofta gör med är att använda mig av Lapatchote eller som det också kallas Pau D'arco som infusion. Detta te har en lätt antibiotisk effekt och väldigt bra om man lätt får finnar och annat otyg som herpes eftersom det kan ta virus med.
- Sedan förvarar man flaskan i kylskåp och byter ut det ca var fjortonde dag eller oftare.
Mvh Altea
Det låter väldigt förnuftigt och spännande ditt ansiktsvatten.. jag ska ta och prova
Om man ska göra tex te av det, hur mycket ska man använda och använder man det då i bladform el pulver? Är det farligt att överdosera?
Det skulle bli alldeles för sött att göra te av, det är inte farligt att överdosera, men det gör man sällan på grund av sötman. Det används mest som sötningsmedel i drycker och efterrätter. Nu finns det att köpa utan bismak (lakrits).