Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3325 ggr
Bappho
0

Sagoträdgård

Sagoträdgård i Halland.

Någon som varit där?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Vekka
0

Wow, visste inte ens att den fanns! den är absolut en önskan att få besöka :) kör ju förbi simlångsdalen några gånger om året :) man kanske kan få till ett godkännande för ett besök :) Tack för info bappho :)

Isatis
0

Tror att den trädgården är jättefin och spännande. Har för mig att jag har läst om den någon gång. Finns det inte en bok som presenterar olika trädgårdar och då är Vargaslätten beskriven?

OleaViola
0

så fina bilder otroligt att jag aldrig hört om den bor ju inte så långt borta från Halland men kanske en dag man kan besöka denGlad

lightseeker
0

har ju vistats några somrar just i simlångsdalen, men hade ingen aning om att denna sago-trädgård fanns.

Kanske man kunde göra en gruppresa dit, nån gång, vi häxor

Isatis
0

Hittade den här texten på Wikipedia.

Vargaslätten är en privatägd trädgård som ligger i Simlångsdalen i Halland.
Vargaslätten anlades 1917 av arkitekten Sigfrid Ericson (1879-1958) och hans hustru Ruth, född Josefson (1885-1953). 1954 övertogs fastigheten av Gunnar O. Westerberg (1920-2001), som med trädgårdsmästaren Nils-Olof Nilsson bevarat och utvecklat stället till dess nuvarande prakt. Sedan 1997 ägs Vargaslätten utav Vargaslätten AB.
Vargaslätten (20 ha) är lika stor som två andra samtida trädgårdar i sydvästra Sverige, Sofiero (15 ha) vid Helsingborg och Norrvikens trädgårdar (14 ha) vid Båstad. Men medan dessa båda trädgårdar numera är offentliga, utbyggda och anpassade för många besökare, är Vargaslätten fortfarande privat och inte öppen för allmänheten.
Byggnaden inom trädgårdsanläggningen anlades 1917-1918 i nationalromantisk stil. Från huvudbyggnaden växte under många år den stora trädgårdsanläggningen ut, där enligt Sigfrid Ericsons egna ord "naturen själv var arkitekt och byggmästare". Trädgården är baserad på halländsk skogsmiljö och med varsamma medel gjordes storskogen till kulturmark, dammar grävdes och bäckar leddes i nya fåror, murar skilde vildäng från odling och bruten sten lades samman till blomsterpartier. Genom inplantering har trädgården givits ett mycket variationsrikt växtbestånd utsökt anpassat efter den givna miljön. Speciellt är beståndet av olika rhododendronarter idag ett av de mest omfattande i Sverige.

Isatis
0

Trädgården finns dokumenterad i en bok av Christina Högardh-Ihr, som sedan 1997 regelbundet har besökt platsen, följt trädgårdens skötsel och njutit av skönheten under olika tider av året. Hon har forskat i gamla anteckningar vad som planerades, köptes in, såddes och planterades.

lightseeker
0

intressant fakta, Isatis, skall söka efter Christinas H-I:rs bok