Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1341 ggr
Yggdrasill
2007-02-08 15:50
0

Böcker

Hej hej, här hade jag tänkt att vi kanske kunde diskutera de böcker vi har läst.Glad

En fråga är det någon mer än jag som har läst "formler för unga häxor", jag har läst den och tyckte den var så där. men har någon en annan åsikt?

Yggdrasill

Ceriadwen
2007-02-08 23:36
0

Yggdrasill: Jag har faktiskt "formler för unga häxor", jag köpte den på bokrean för några år sedan mest som en kul grej för att jag ville se vad det var. Jag tyckte inte att den var bra, jag vill inte låta nedvärderande men den kanske passar när man är i 10-13 år åldern. Det var så jag upplevde det iallafall. Glad Det berodde på språket, formlernas syften etc. En formel handlar t ex om att man ska förhindra att "mamma och pappa bråkar", vilket dels innebär att man stoppar lappar i deras fickor där det står något i stil med "jag blir ledsen när ni skriker på varann". Nja, det var inte direkt boken för mig.

Root
2007-02-09 00:08
0

Jag har den också i min samling. Den är inte allt för avancerad men jag tycker att den är söt.

inca
2007-02-09 00:52
0

Hittade denna på tradera nu också en liten svensk "raritet" som fanns på våran bibbla för flera herrans år sen när det var dåligt med böcker om häxkonst och inget internet fanns,
tyvärr blev den stulen hade varit kul att kika i den igen :) Vi pratade lite om den på träffen i helgen.

http://www.tradera.com/auction/aid_39072691

Ceriadwen
2007-02-09 11:30
0

inca: Jag har sett den boken ute förut på Tradera och varit lite nyfiken. Glad Hur är den egentligen?

inca
2007-02-09 12:00
0

Den är väl mest en bok som är lite kul att ha för den ges inte ut mer har jag för mig, rätta mig om jag har fel *s*. Skulle iofs kunna tänka mig 
att buda på den bara för att se 
vad man tyckte var så spännande med den då :)

En annan bok som rätt som det är kan gå för ett hyfsat pris är "Häxans handbok" av Kithara den har jag men den tycker jag inte är något speciellt med desto roligare är Dannie Druelhylds "Häxans handbok där är det mer intressant att läsa :)

Yggdrasill
2007-02-09 12:40
0

Ja, jag tycket den var lite oseriös, men men. jag fick den av min kusin för nästan fem årsedan

Skirr
2007-02-09 23:01
0

I slutet av 1980-talet kom två bra böcker om häxtro, den ena som förstås är en klassiker, är Dannie Druehylds Häxans handbok (OBS denna bok ska ej förväxlas med Kitharas bok med samma namn som är riktigt usel). Den andra boken är just Bli häxa. Denna bok är inte särskilt bra. Den hävdar bla att man får sin häxkraft genom att läsa Fader vår baklänges, dessutom saknas 4 av de 8 årsfesterna och innehåller mycket som inte har med vare sig wicca eller häxtro att göra. En bra bok är Marina Medicis Vit magi. Jag antar att ni känner till Jennifer Hunters bok (som har oförtjänt dåligt rykte) och förstås Scott Cunninghams klassiker som nu finns på svenska. Annars är de bästa böckerna på engelska..

skogsgubben
2007-02-10 12:22
0

Som jag ser det så finns bara de bästa böckerna om häxkonst och wicca på engelska.

Jag vill inte rada upp alla böcker som är bra. Men jag kan rekomendera och nämna 2 i alla fall.

Witchcraft for tomorrow av Valiente Doreen

Fifty years of Wicca av Frederic Lamond

Scott Cunninghams klassiker som nu finns på svenska är i och för sig en bra bok för nybörjaren som inte till 100% behärskar det engelska språket.

Idun
2007-02-10 15:28
0

synd att det inte finns fler bra böcker översatta till svenska. Annars är en bra bok Ronald Huttons "triumph of the moon, a history of modern pagan witchcraft". Någon mer som läst den?

Skirr
2007-02-10 20:19
0

Jag håller med dig Idun, Ronald Huttons bok om hur Wicca växte fram är väldigt bra, rekommenderas varmt! Det påstås att Ronald Hutton är gardnerian men om det sant vet jag faktiskt inte..

Allt av Doreen Valiente är läsvärt, samma gäller för Kate West och Vivianne Crowley!

Idun
2007-02-10 20:40
0

skirr: har du läst paret Farrars böcker? Dom är också väldigt bra. har ännu inte läst något av Doreen Valiente, får nog ta och göra det. :)

Skirr
2007-02-10 21:00
0

ja, Jane och Stewart Farras böcker (nåja, de flesta i alla fall) är väldigt bra, speciellt The Witches WayGlad