Häxnamn?
Hur får man sitt häxnamn?
Någon speciell person som namnger en?
Kram

Det känner man nog inom sig när det händer, tvinga inte fram någonting, det kommer :) men å andra sidan kanske det går lika bra med att helt enkelt på egen hand bestämma namnet. Tjah, jag vet inte. finns säkert även cirklar där andra namnger varandra. Det är olika från häxa till häxa kan jag tro.

Ett häxnamn skulle inte sitta fel. Om inte annat såhär på forumet. Outrageous har jag som internet-nick i allmännhet, känns inte riktigt rätt här egentligen.

Mitt häxnamn Hias har jag antagit för många år sedan genom mina barn faktiskt,när mina äldre barn (idag 21 och 18 år) va små så älskade de Björnen Bamse och i den sagan fanns en stygg häxa vi namn Hiahia och jag har alltid varit en häxa sedan barns ben men aldrig riktigt haft ett häxnamn men minns en kväll när min älsta va 6år och inte ville sova och jag va lite irriterad så jag höjde väl rösten mer än vanligt då säger hon men mamma nu låter du som Häxan Hiahia och efter det så kändes det som att jag skulle ta till vara på detta hon sa och tog namnet Hias och jag talade me min WG om detta och hon sa att namnet är något man finner inom sig och känner sig klädd av .
Så blev jag Häxan Hias för ungefär 16år sedan…

Häxnamn är nånting personligt. Och för min egen del så är det nånting som kommer inifrån. Från själen och hjärtat. Jag har flera namn som jag känner är jag. Vildblomma framför allt. Men också Måndotter.

#4 Vildblomma precis som du skriver så är de något som känns rätt och hjärta och själ enas me namnet /BB Hias

Har hela livet varit kärring motvals.
Halkade in på denna sajt av en ren turlig händelse. Är även nybörjare på detta med egen dator, tyvär fållas vi ju in till att vare sig vi vill det el ej så blir vi tvingade att "bli med dator". Men får erkänna att visst är det många fördelar också som denna sajt.
Mitt namn tantnett har hängt med länge, barn o djur kallar mig det.
Men något häxnamn är det ju inte. Namnet som länge kommit för mig när tänker i dessa banor är Vildvittra. Ser det som mitt häxnamn.
Marsvin 4-ever
.
Häxnamn är intressant, Oona är mitt, det bara kom neddimpandes mitt i en dusch…stod i badkaret med andra ord. Häxnamnet kan man ta tag i själv, tror inte att någon annan behöver ge en det….men ibland kan en häxvän/kollega eller nån annan plötsligt säga t.ex "du ser ut att heta…" och då tror jag att det kan vara en god idé att smak på det.
Att ta sig ett Häxnamn är oftas ett tecken på att man in sin själv är redo att iklä sig häxans roll i samhället (vilket kan skilja sig oerhört från person till person)
När det gäller dig så får jag känslan av ett väldigt starkt och dynamisk namn, ett med riv/klös i…

jag tog mitt namn under min initiering. När min sambo ( som hade cermonin ) frågade mig vad jag ville ha som häxnamn ( jag hade fått fundera på det ett bra tag innan och valt ut ett ) då sa jag Lycka, som inte alls var det namn som jag hade valt ut, men när jag satt där, och nu också, så kändes det som det rätta namnet för mig. För det speglar min personlighet och det speglar vad jag vill ha ut av livet.
OZOO TOTTOMANGO!
Rut Jonsson är ett bra häxnamn.
Ett annat förslag är Hildur Persson.
#10 Faktiskt enig med Kronblom här - varför kalla sig en massa konstiga häxnamn egentligen? Gör inte det att folk, om möjligt, tittar ÄNNU snedare på er?
-"Hej jag heter Lisbeth Andersson men så fort jag drar fram tarotkorten måste du kalla mig Nifled Stjärdotter!"
:) Känns lite avigt på ngt vis… ungefär som dom här som leker indianer, klär ut sig i skinnkläder och fjädrar och kallar sig själv Dansanta Regnbågslaxen, Störtdykande Älgen åsså vidare.
Hmm.. men det är klart, ett namn kan ju ha anknytning direkt till makterna, och om det är ett namn man inte kallar sig, utan använder vid ceremoni och i åkallan av makter och sånt så är det nog en annan femma. DEN användningen kan jag förstå.
Och det är kanske just den ni snackar om också. . . eller?
Mvh, T
frågande ovis

Hejsan Trumman!
Ang. Häxnamn så är det vid just ceremonier & åkallan av makter (som du skrev) där jag behöver ett namn som "bara" är mitt - och som jag kan väva in min kraft å energi i …
Jag heter ju Mia till vardags, döpt så…ett vanligt namn…känns inte riktigt som Jag..om du förstår… (alla tror jag heter Maria) *suckar*
Kan ju inte heller kalla mig detta häxnamn till vardags - då jag jobbar inom 2 st "lag-myndigheter"…hehehe
så tack för din fråga! - den kanske gör så Vi får en läääängre tråd *ler*
Blessed Bee *surr*

Jag kallar mig spindelfot på forum och sådant.. ibland så säger jag det i vissa häxsammanhang, för att förklara lite av mig själv och den resan jag gör nu - Men det är mitt drömnamn, det är namnet jag har i drömmen, genom drömmen, ett namn som växt fram av sig själv. Jag är ute och åker så mycket om natten så jag kände att jag nästan behövde ett slags alias, som en titel på en bok. För jag är en annan person i ande-dröm-världen, jag ser ju inte ut som jag gör här…så jag satte ett namn på personen i den världen, det kändes rätt.
men det är nog högst tillfälligt, snart blir jag kanske någon annan i drömvärlden, snart har spindelfoten spelat ut sin roll, det känner jag i min kropp..det är väl ett häftigt forumnamn om inte annat.
men det är ju samtidigt bara ett namn, det är inte färg och ord på anden, då finns man bara i sin vanliga kraft. Jag blir ju aldrig kallad för det namnet i någon annan värld, då finns jag bara, och det är du och bror liksom.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Det här namnet kom till mig för många år sedan; Salome Riddarstråle. Kommer inte ihåg exakt hur och varför det dök upp, men när jag vill ha extra krafter i svåra situationer så ploppar det upp i bakhuvudet.
Och faktiskt, så känner jag en styrka i namnet. Men jag har aldrig förknippat, eller tänkt på det som ett häxnamn. Visste inte ens om det här med häxnamn!

Håller med om att häxnamn är inget man går o funderar på att -Vad skall jag kalla mig för?
Det är något som ideligen bara kommer upp.
Vildvittra är ett ord som alltid bara poppat upp i mitt huvud, varför? Ingen aning! visste inte ens en gång vad det betydde i början än mindre att det faktiskt fanns något som hette så. Ser det idag som att det kommer nog för alltid att följa mig.
Marsvin 4-ever
.

Iram… Minns inte var det kom ifrån. Det dök upp någon gång i mitten på 90-talet och det har liksom fått hänga med. Min första häxhemsida gjorde jag -96, och då hade jag redan vant mig vid det så det fick bli Irams hemsida då. Men egentligen kanske det är mer av ett internetnamn än ett riktigt häxnamn. Å andra sidan har jag varit med om väldigt mycket häxigt skapande under det namnet så det får nog stanna.
:-)
Vet inte riktigt vad man ska säga? när ni pratar om ett "häxnamn" som används vid ritualer och cermonier så kan jag förstå men då kanske du hellre skulle fråga dig "vilket är mitt sanna namn?" alla har vi ett sant namn som endast ett få tal känner till el, kommer att känna till (tror jag iafl,) och hur du "kommer på" /får reda på det det kan vara lite svårt….
finns säkert en bunt olika ritualer man kan utföra, om du frågar Trumman är jag säker på att han kan hjälpa dig med vägledning angående en sån sak. som jag har känt det så brukar "ditt sanna namn" dyka upp någonstans i ditt liv och när det gör det så kommer du att känna i varje fiber i din kropp att det är DU!! enda jag personligen kan säga är: stressa inte! det kommer när det kommer;) mitt sanna namn vet jag och min blivande fru om, det var hon som nämligen helt apropå en kväll kallade mig vid det namnet och jag bara visste att det var jag, att det var MIG hon pratade med. och måste säga att det är en helt egen och underbar känsla att bli kallad vid det namn som Danu har gett ditt väsen. lycka till i ditt sökande och bli inte nedstämd om du inte "får/hittar" ett eget namn. jag lovar att det kommer.
Stay safe //Matea

Okej, då ska jag byta namn här på forumet. Skymning tog jag från en bok
och det känns inte rätt. Nu kommer jag att ändra till det namn som kom till mig i tonåren, och det är länge sen ju. Återkommer …
Mitt första lilla inlägg blir här. Blev ny medlem idag så jag ska väl testa att skriva något också. Personligen så fann jag mitt magiska häxnamn tidigt i livet. Då Månen alltid fascinerat mig så kom namnet Månstråle till mig som ett skänk från ovan. Jag visste direkt att det var mitt namn, och sedan dess har jag vårdat det med fullaste respekt. Månstråle kom att bli ett så starkt förknippat namn för mig och min person så jag valde att ta mig det namnet även rent juridiskt. Så idag är Månstråle ett av mina 3 förnamn. Blessed Be / Månstråle

Någon gång under min tidiga tonår pysslade jag lite med numerologi och kom sålunda fram till det namn som jag använt vid ritualer och dylikt. Dock är jag inte helt på det säkra att det passar mig nu utan kanske mer passade den tiden av mitt liv.
Namn är något som ändras med tiden och sin egen utveckling. Ett namn som påvisar en egenskap eller funktion hos bäraren, är det namn som passar bäst. Namn man får eller har, skall sparas, då det alltid kommer att vara en del av ens person och identitet och man kan vända åter till att verka under det namnet.
Namnet i sig bör man inte ta sig själv, utan bli kallad det av någon som känner en gott eller ser de egenskaper som skall belysas för stunden, och genom det ta det till sig. Men att sitta och hitta på egna namn på sig själv, eller ta något "ur luften" på ett eller annat sätt är faktiskt bara vilseledande och ibland till och med ganska pubertalt.

#16 har du inte berättat någon gång att det var någon som kallade dig för Iram utomlands, typ i grekland eller nåt, och att det kom därifrån att du började kalla dig för Iram (konstigt om jag har rätt och minns bättre än du som jag aldrig ens har träffat *hihi*)

#21 Jag håller med dig om att namn i de här sammanhangen förändras över tid, precis som den människa som bär det och den personens erfarenheter och kunskaper. Jag har avverkat några få namn som speglat vem jag förr var, men fortfarande finns de nära mig på sätt och vis. Det är verkligen spännande med kraften hos namn! Men att kalla det "pubertalt" att ta sig ett eget namn tycker jag är att ta i. ;)
Finner man ett namn man tycker om eller som passar situationen man vill använda det i så är väl det alldeles utmärkt! Man använder ju namn för sin egen skull, inte för andras, och alltså är väl huvudsaken att det funkar för en själv. Man är ju också sig själv närmast och känner sina styrkor och svagheter och vad man vill att namnet ska spegla eller förstärka. Alltså är man själv bäst lämpad att finna på ett lämpligt namn. Det här är förstås min åsikt och det är bara intressant att folk har olika uppfattningar så det är ingen kritik! :)
Det är väl ändå andra som skall använda ett namn för att påkalla ens uppmärksamhet, eller känna igen en. Man bär ju knappast ett namn för sin egen skull, namnet har man faktiskt bara för andras skull. :S

#24 Ah ok jag tänkte annorlunda. Jag tänker mig ett häxnamn som ett man använder inför gudarna i "samtal" eller ritualer. :)
Men även om jag skulle ha ett häxnamn som andra kallar mig skulle jag ändå vilja välja det själv. Något annat skulle kännas märkligt för mig. :S Tänk om man helt enkelt inte tycker om namnet någon annan har valt åt mig? Skulle du ändå dras med det då, bara för att någon som påstår sig känna dig har valt det? Bara undrar. :)
Jag skrev väl ändå "känner dig gott eller ser ens egenskaper". Vilket gör att om det är en person som känner dig och/eller ditt inre, så kommer namnet automatiskt att passa dig, eller hur?
En person som påstår sig känna dig eller se dig kan knappast finna på ett namn som passar, möjligheten finns naturligtvis, men det är större chans att de bommar kungligt.
Det är ett bra sätt att se vilka som skall hållas nära och vilka som skall hållas på avstånd, inte mindre.

#26 Nja jag tror faktiskt inte att det automatiskt passar, men chansen är väl i alla fall som sagt större om det är någon som känner dig väl. Tack för svaret.

Mitt häxnamn kom till mig då jag satt och mediterade runt mina ljus som jag gör varje kväll.. Månvarg, jag vet inte varför det blrv just det men jag dras till månen och stjärnorna och jag älskar varjar nått coven i umeå har jag inte hittat men det skulle vara intressant om det fanns fler häxor en jag i västebotten
Mitt namn kom till mig när jag sökte efter en ett namn som kunde passa mig i ett annat sammanhang. Men när jag väl kände in mig på det så började jag inse att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om det. Angabariel är någonting som verkligen ekar i mitt huvud så fort jag hör det. På så vis så vet jag att det stämmer överrens med mig och mina energier. Jag är Angabariel, men använd det inte i fel situationer nu 

Så vackert :)
#30 tackar 
Intro
In the Olde Days, when our pagan ancestors were going through the persecutions we now invoke to justify various kinds of current silliness, witches took craft names to conceal their identities and avoid those annoying visits by the Inquisition. In the course of years, it was noticed that these aliases could also be used as a foundation for building up a magical personality, carrying out various kinds of transformative work on the self, and the like. It's clear, though, that these were mere distractions from the real purpose lying hidden within the craft name tradition. It took contact with other sources of ancient, mystic lore - mostly the SCA, role-playing games, and assorted fantasy trilogies - to awaken the Craft to the innermost secret of craft names: they make really cool fashion statements.
It's in this spirit that Lady Pixie Moondrip offers the following guidelines to choosing your own craft name. Such a guide is long overdue; the point of fashion, after all, is that it allows you to express your own utterly unique individuality by doing exactly the same thing as everyone else. (Those who are particularly drawn to this element of the craft name tradition will find the Random Craft Name Generator near the end of this guide especially useful.)
The approaches given here can be used separately, or combined in a single name to produce any number of interesting effects. Given enough cleverness (and lack of taste), the possibilities are endless!
Starting Off Right
Whatever else you do, you should certainly begin your craft name with "Lord" or "Lady." First of all, it's pretentious, and that's always a good way to start. Secondly, it makes an interesting statement about a religion that supposedly has its roots in the traditions of peasants and rural tribespeople. Thirdly, since most Craft groups use exactly these same words for the God and the Goddess, this creates a (by no means inappropriate) confusion about just who it is that we worship.
Divine Names
Along the same lines, you can always take the name of a god, a goddess, a mythological being or a legendary hero as your craft name, thus putting yourself on the same level as the powers you invoke.
Having once watched two fifteen-year-old boys get into a fistfight over which had the right to call himself "Lord Merlin," Lady Pixie has a high opinion of the possibilities of this approach. She notes, however, that there seems to be an unwritten law among those who have made use of this type of name already, and it's no doubt wisest to follow suit: the more grandiose the name that you choose, the more of a complete nebbish you should be. Nearly anyone can carry off, say, "Lady Niwalen," but it takes a special kind of person to handle a name like "Lord Jehovah God Almighty." Fortunately, there are those among us who are equal to the task.
Nonhumans
A related approach involves taking a name that implies (or, better yet, states openly) that you are an elf or some other kind of nonhuman, magical being. This works best if you are willing to act the part obsessively, and to get really petulant when anyone fails to respond accordingly. Subtlety should be avoided; nobody will catch something like "Lord Elrandir" unless they know Tolkien inside and out. Try something more like "Lord Celeborn Pointears the Real Live Elf."
Fantasy Fiction
The burgeoning field of fantasy fiction offers another source for fashionable craft names, and in many cases, for interesting complications as well. One popular approach is to choose the name of your favorite character; as with nonhumans, this works best if you play the part, and throw a tantrum unless everyone else plays along. Given luck and a sense of the popular, you may be able to choose everyone else's favorite character, too, and end up tussling over a name with a dozen other people. (Mercedes Lackey is a good author to try if this is your goal.) Both this and the last category have the added advantage of making it clear that, as far as you are concerned, the Craft is simply a setting for make-believe games; this can help spare you the annoyance of actually having to learn something about it.
Inventing A Name From Scratch
The best way to do this is to come up with something that sounds, say, vaguely Celtic, perhaps by mangling a couple of existing names together, and then resolutely avoid looking it up in a Welsh or Gaelic dictionary. Luck is an important factor here, but there is always the chance that you'll manage something striking. It took one person of Lady Pixie's acquaintance only a few minutes to blur together Gwydion son of Don and Girion, Lord of Dale, into the craft name "Lord Gwyrionin," and several months to find out that the name he had invented, and used throughout the local pagan scene, was also the Welsh word for "idiot."
Following a Grand Tradition
Though the ink is barely dry on most of our modern pagan "traditions," there's at least one ancient European tradition that many people in the Craft follow: the tradition of stealing things from non-Western peoples. Fake Indian craft names are always chic, especially if the closest thing to contact with Native American spirituality you've ever had is watching Dances With Wolves at a beer party. Better still, mix whatever Craft teachings you've absorbed with a few ideas you picked up from a Michael Harner book, break out the buckskins and the medicine pouches, and proclaim yourself a shaman. Mind you, there are people out there who have received real Native American medicine teachings, and they may just turn you into hamburger if you piss them off; still, that's the risk you run if you want to be really trendy.
The Random Craft Name Generator
On the other hand, if you are individualistic like everybody else, you may be looking for a name that expresses the uniqueness of your personality but still sounds like all the other craft names you've ever heard. Fortunately, this isn't too hard. Several years back, a gentleman of Lady Pixie's acquaintance told her that the best way to get laid at a pagan gathering was to have the PA system announce, "Will Morgan and Raven please come to the information booth?" Since the resulting crowd would include at least a third of the female attendees, he went on, it wouldn't be too hard to meet someone interesting. While Lady Pixie has not tried this out herself, she has tested the principle behind it in a series of controlled double-blinded experiments, and discovered a rule that she has modestly named Moondrip's Law: 80% of all craft names are made up of the same thirty words combined in various not particularly imaginative ways.
The discovery of this principle has allowed her to make the once difficult task of creating craft names easy, by means of the Random Craft Name Generator, release 1.0.
To use the RCNG, take either two or three of the following words (using any convenient randomizing method, including personal preference). If you take two, simply run them together; if you take three, one of the words becomes the first part of the name, and the other two are combined to form the second.
Wolf
Raven
Silver
Moon
Star
Water
Snow
Sea
Tree
Wind
Cloud
Witch
Thorn
Leaf
White
Black
Green
Fire
Rowan
Swan
Night
Red
Mist
Hawk
Feather
Eagle
Song
Sky
Storm
Sun
Try it out: "Rowan Moonstar." "Raven Blackthorn." "Silver Ravenwo.." - uh, never mind.
For the expanded version (RCNG 1.01), come up with a name by any of the methods covered elsewhere in this guide, or take some ordinary American name, and add a two-word name produced on the RCNG to the end: "Gwydion Silvertree." "Sybil Moonwitch." "Squatting Buffalo Firewater." The possibilities are endless!
(Note that this list will change with shifts in fashion; Lady Pixie expects to bring out an upgrade to RCNG 2.0 in a year or two.)
Outro
It may be objected by the narrow-minded (who are probably all covert Christians, anyway) that members of the Craft have better things to do with their time than the above guidelines would suggest. This shows a complete lack of insight. First of all, in an increasingly blase and tolerant culture, it's becoming hard for white middle-class Americans to get that rush of self-righteous gratification that comes from pretending to be members of a persecuted minority; we may not be able to get burned at the stake by calling ourselves silly names, but at least we can get laughed at, and that's something. Secondly, if we keep on treating craft names (and the Craft as a whole) as fashion statements, that spares us the unpleasant drudgery of actually learning magic and making it part of our lives. Finally, if we're pretentious enough, those people who actually know enough to magic their way out of a wet paper bag will roll their eyes and go somewhere else, and we can keep on fighting our witch wars, casting vast astral whammies and invoking powers we don't have a clue how to control, all in the serene certainty that no one is actually going to get hurt.
On the other hand, we could take the Craft seriously…but who wants to do that?
---Lady Pixie Moondrip
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#32 Vart hittade du denna? Kanske finns det fler godbitar på samma sida ;)
"Whatever else you do, you should certainly begin your craft name with "Lord" or "Lady." First of all, it's pretentious, and that's always a good way to start. Secondly, it makes an interesting statement about a religion that supposedly has its roots in the traditions of peasants and rural tribespeople."
Hahahahahahahahahhahahaa!!!
"blur together Gwydion son of Don and Girion, Lord of Dale, into the craft name "Lord Gwyrionin," and several months to find out that the name he had invented, and used throughout the local pagan scene, was also the Welsh word for "idiot.""
Det där hände mig! Nästan ;) Jag var tolv och hade fått tag på ngn "bli häxa" bok och där stod det att man skulle ju givetvis ha ett häxnamn.. Jag ville då självklart ha ett häxnamn för annars skulle jag ju inte vara någon häxa, det stod ju klart och tydligt i boken..
Det fanns ett par olika sätt att framana ett namn på, typ göra om ens namn till nummer, räkna ihop o vips hade man ett nummer som stod för en bokstav.. bla bla bla..
Iaf. Jag ville va "individuell" och tyckte namnet skulle komma till mig. Namnet som kom var Nisali Shilosa… Nisali helt okej (googlade nyss, folk heter tydligen det.. ngnstans i världen) men när jag fick lite bättre engelskakunskaper insåg jag att Shilosa… Lät ju väldigt likt Sheloser! Alltså en fruktansvärd katastrof för en fragil tonåring.
Namnet gömdes bort/glömdes bort och det har inte talats om det förrän idag ;)
"Try it out: "Rowan Moonstar." "Raven Blackthorn." "Silver Ravenwo.." - uh, never mind."
!!!!!!!! GULD!!!!!!!!!
#33 Den där har skvalpat runt ett bra tag och finns på rätt många sidor, vissa med mer exempel på "pagansk" humor.
Du får googla på "Lady Pixie Moondrip" och se vad du hittar. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Youtube rekommenderade en video för mig idag, gjord av en Charming Pixie Flora :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#35: Jag kikade lite på hennes videos, hon är faktiskt rätt "charming" :) Söta, inspirerande små tips.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Pixielike!! 
#35: Hon är jäkligt söt faktiskt. Följer hennes kanal för henne apgoda recept hon lägger ut haha!
Witches don't get mad, they get even.
#39 Jag hittade bara ett ätbart recept? Har hon gjort fler?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det kan vara ett namn du gillar eller ett namn som någon av dina vänner/familj kallar dig.
jag fick mitt, Golgadoth, av min syster som tyckte att det passade.
Först tyckte hon att visitor var ett bra namn för mig, men jag tyckte att det lät typ.. porrigt.. så jag valde att Golgadoth skulle vara mitt namn och nu är det de :)
Jättenöjd över det eftersom inte någon annan än jag har det namnet! ;D
#41 Ja namnet ska ju vara någonting som speglar dig och någonting som inte någon annan heter. Häftigt namn förresten 
#42 tack så mycket! :D
#40: Här är alla hennes videos: http://www.youtube.com/user/CharmingPixieFlora
Leta igenom där så hittar du.
Witches don't get mad, they get even.
Hmm. namn och Häxnamn… hm.. jag har inget direkt så men ett vanligt "smeknamn" som jag gärna använder, på forum m.m. är Ackinna….
Det finns både fördelar och nackdelar med "häxnamn". Men att ta nytt namn efter yrke eller tillhörighet är knappast något nytt fenomen som flugit in på en kvast.
Inom Hoodoo/Root work traditionen är det vanligast att professionella eller semiprofessionella utövare bär sina vanliga namn med en hederstitel framför.
Manliga utövare får (eller tar sig) oftast titlar som "Doctor", "Reverend" (Pastor), "Papa","Mister" eller "Professor" medan kvinnor oftare får "Miss", "Madam" eller "tante".
I de fall där namnen är helt eller delvis maskerade (Dr. Snake, Dr. Buzzard osv) rör det sig oftast om vita utövare som vill dölja sin identitet och skäms för vad de gör.
De kloke här hemma hade oftare namn efter platsen de bodde på (Bergåkra-Stina) eller något de gjort eller var kända för (Spå-Jonke, Troll-Stina, osv.) eller har hederstitlar som inom hoodoo traditionen. (Madam Arvidsson mf.l)
Men detta med att ta sig ett namn efter yrke eller tillhörighet har en lång historia här hemma. Här kan man läsa om prästnamn, hantverkarnamn och mycket annat:
/
Herr Johannis Bjoernsonius Gotheborgus
(Även kallad Dr. J) ;-)
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

#46 Rolig läsning i länken! (Vårt är ett hantverksnamn, det visste jag inte;)
Läser just nu om bl a pakter med djävulen, att han tog bort det heliga dopet och döpte om den nya häxan som skulle invigas och gav henne ett nytt namn. Kan det vara från dessa berättelser som seden att skaffa sig ett nytt häxnamn kommer från tro?