Fredag, då häxor möts.
Moderna häxor pratar gärna om de åtta stora festtiderna som följer årshjulet men väldigt sällan hör man numera om Fredagarna då häxor träffas veckovis för att fira sabbat.
Varför har det fallit i glömska och var kan man hitta de tidigaste referenserna för att häxor gärna träffades på just fredagar (även om det ibland har nämnts andra veckodagar, fast mer sällan)? Finns det en kristen bakgrund, t ex Kristus korsfästelse, eller är det äldre?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

nja hm..fredagar, kan det ha lite med att göra frejas dag, hylla kärleken o fortsatt liv, befruktelse, bejaka friheten o naturligheten, bedriv gärna älgskog natten till fredagen.
Men härstamning-bakgrund hur gamalt? ? jaa…får fundera mer…:) kanske hittar något :)

Frågan är om det kan finnas vissa kulturella skillnader här. Att fira på fredagen har jag en känsla av är mer från det anglosaxiska området och wicca-traditionen.
I Svergie var det nog torsdagen som var viktigast. Torsdagsnatten levde kvar länge inom folktraditionerna som en tidpunkt då trolldom skulle utföras.
Och skärtorsdagen är ju häxhögtiden framför andra.
#2 Det finns andra veckodagar som också varit populära, men fredagen är den som är vanligast.
Jag satt och funderade över om Torsdagen var vanligast i Sverige för det var vad jag fick höra som barn.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax