Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 4683 ggr
[Golgadoth]
0

Dokumentär om häxor

Måndag den 5 April går en dokumentär som heter "Närbild; Häxor" på TV4 Fakta.

"Häxor har både lockat och skrämt människor genom århundraden. Här tittar man närmare på en rörelse som till en början sågs på med vördnad, men som senare blev sammankopplad med onska."

Nån som ska kolla, förutom jag? Glad

Mysan59
0

Det skulle jag vilja se, bara jag kommer ihåg det

[Nenn]
0

Äsch har inte TV4 FaktaRynkar på näsan

Mysan59
0

TV4 Fakta?! Åh den har nog inte jag heller… tänkte inte på att det stog det… Rynkar på näsan

Mr-K
0

Hmm tror jag har den kanalen. Ska försöka komma ihåg det hela.

Bappho
0

Tack för tipset!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ritva
0

#0 klockan?

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Zoraye
0

#6 Tid finns säkert angivet i tablån på Tv4/Faktas webbsida.

Girlinthemoon
0

Tror ni man kan kolla på tv4 play eller nåt?

[Golgadoth]
0

#6 haha just ja.. glömde tiden  19.00 :)

#8 vet tyvärr inte om man kan kolla på tv4 play.. men annars borde man hitta det på tv4 eller youtube :)

Astha
0

Det verkar inte som om det går att se det på TV4 play. Hoppas det går att hitta nån annan stans

[Ackinna]
0

Måndag 19,00 tv4 Fakta??? okej… det måste jag komma ihåg…..

[Golgadoth]
0

#11 precis :)

Alwyn
0

Idag är det!

Cornish-rex
0

Håller på nu, sätt på!!

[Golgadoth]
0

tror jag missade :( min mamma sa att det var nåt program med jan guillou (ignorera min felstavning) om häxor i morse, men tror det var mer en film en dokumentär.. vet inte.

men är det nån som ser på häxorna som började för 20 minuter sen? :)

Ritva
0

Har för mig att det visas en gång till någon annan dag. jag missade första biten fram till reklamen… Tyckte det var intressant.

Ritva

Ritva
0

En chans till lördag 10/4 kl 15:00 på TV4 fakta.

Ritva

Ahradia
0

Ja jag såg det. Samma ihophaffsade smörja som de flesta andra program om häxor som ska sammanställas på en timme. Jag bytte kanal när Silver Ravenwolf lyste upp rutan.

Witches don't get mad, they get even.

Bappho
0

Det var en blandning av historia och nutid. Kända ansikten var Laurie Cabot, Silver RavenWolf och Christopher Penczak. Jag tyckte att det var synd att det var ett amerikanskt program, hade hoppats på ett engelskt :)

Det som slog mig var varför det är så vanligt att fira högtiderna i stora cirklar INOMHUS!? I alla fall så såg det så ut i det här programmet.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ahradia
0

Det som slog mig var att varför är man klädd i en bebisrosa, glittrig klänning med älvvingar, tiara och glittrigt trollspö när man slår en ring…inomhus :/

Ganna
0

#20 För att man inte för allt i världen skulle vilja bli sedd i det utomhus? ;D

#19 Det verkar vara ett fruset folk, wiccanerna. Sen vet jag att USA lider brist på allemansrätt, går du in på någon annans mark så kan det sluta med skottlossning. Samt att de har någon form av "zoning" vilket gör att religiös aktivitet inte får äga rum var som helst i t.ex. parker.

Brasklapp: Jag har inte sett dokumentären, så jag kan inte avgöra om något av de här skälen rör just dem.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ahradia
0

#21 Mjo, det måste vara någon sådan logik i görningen.

[Golgadoth]
0

Tur att det går i repris, trodde att detta var reprisen, så nu har jag också chans att se den :) haha

#19 jag trodde att det var på svenska jag .. :P
Det är nog ganska vanligt bland häxorna i amerika och utomlands att fira inomhus, tror jag. I filmen Magiska Systrar så är dom ju inomhus när dom håller på med ritualer och saker, fast det är ju på film.. men ändå :)

[Ackinna]
0

jag tyckte den var riktigt bra….  dagens häxor fick berätta om att vara häxa…..

Ganna
0

#24 Dagens amerikanska wiccaner (nåja) fick berätta. Vilket är tämligen typiskt och även ger utslag som en mängd pseudowiccaner här i Sverige som kallar sig häxor.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Ariadna]
0

#23 Dokumentären finns också på Youtube om du inte orkar vänta på reprisen. Här är länken till första delen: Biography Channel: Witches.

[Ackinna]
0

# 24 Jo ja…. amerikanska wiccaner var det…. varför kan de inte göra en svensk dokumentär….???

Sebastian
0

För den som vill se lite bättre program om lite all möjlig sorts ur-religion och en del nya varianter, så går ju programmet Ritualer på ettan.
När vet jag inte exakt. Men jag tycker han är tvärskön den där prästen från England som åker omkring och besöker stammar, folk och länder och provar deras sätt att se på saken med ett förvånansvärt öppet sinne.

lightseeker
0

håller med dig #28, sebastian, han är "väldigt" vågad för att vara präst.

Men jag gillar serien starkt, för att han vågar ge sig in i det mesta, det skapar mer perspektiv än om en journalist "nosar" på ett ämne.

Ioma
0

Såg reprisen idag och det som slog mig först och främst var att det kändes så kommersiellt på något sätt.

De var MYCKET noga med att berätta att den och den boken, örten osv går att köpa och det var otroligt mycket "fairytale" runt det hela.

De verkade mest vara sådana som tyckte det var coolt med magi o sånt. Mycket glitter, vingar o såntdär.

Nä sådär ser inte jag alls på häxeriet. Känns inte som att det bör vara en stooor grupp människor som efter ett manus jollrar och välsignar hit och dit.

kändes heeelt fel för mig.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se