Altare
Vad tycker ni att det skall finnas på ett altare?
Skall och skall… Beroende på vilken tradition (icketradition) man riktar in sig på så är det ju inte ens nödvändigt att ha ett altare överhuvudtaget :)
Men om du går in under fliken "redskap, altare och verktyg" så kommer du hitta MASSOR av trådar om olika altaren, vad som finns och inte finns på dem osv.
Det ska också finnas trådar om medlemmars altare lite längre tillbaka.
Vad ska du ha altaret till?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ja jag tänkte göra en magisk arbetsplats där jag kan utföra mina ritualer och meditera mm

Som sagt så varierar det vad som kommer på ett altare men kom även ihåg vad som inte behöver vara där. Med det menar jag att ett överplottrat altare kan bli förvirrande. För mig ska altaret vara rent och agera som en riktningsvisare för den avsigt man har. Jag brukar sätta upp ett altare och sedan skala av det till sina mest kritiska element.
Och jag håller med Endroppeiha. Det är inte alltid altare behövs. Speciellt utomhus där jag ser hela naturen som ett altare med alla element den behöver.
www.urmoderjord.se
Skal inte altaret stå i rätt väderstreck oxå om allt skall var perfekt.
#6 Vilket är rätt väderstreck? 
Perfekt för mig skulle vara en plats där altaret får plats att ha en dekorativ roll i vardagen samtidigt som det finns plats för mig att utföra ritualer när så behövs.
Om man följer en viss tradition eller om man vänder sig till ett speciellt väsen så kan det vara så att det är rätt att ha ett altare åt ett speciellt väderstreck.
Har man altaret mer som ett dekorativt inslag, ja då är det väl bara att ställa det där det passar bäst och får plats ;)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ja jag hade tänkt å ställa det i vardags rummet och mot norr.
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om väderstrecken när jag har placerat mitt altare, utan känt in mig i rummet och satt det där det känts rätt istället.
Tidigare så ville jag ha hur mycket saker som helst på mitt altare. Jag pyntade det med allsköns saker, alla kristaller jag hade, fynd utifrån, alla mina redskap - från minsta lilla klocka till största vandringsstav - och en massa… krafs helt enkelt. Jag älskade mitt altare då, även om jag fick damma av det hela tiden. Det kan tilläggas att övriga rummet såg likadant ut, men prydnadssaker precis överallt.
Numera har jag ett väldigt avskalat hem och gillar att även altaret är avskalat. Jag har använt den bifogade bilden som inspiration. Just nu är det detdär, dock fem glas med bergskristaller i det femte för att representera själen, plus ett par fina blockljus allt som utgör mitt altare men jag letar med ljus och lykta efter någonting som kan representera månen och solen, har insett att jag vill ha två plattor, en i vitmetall och en i gulmetall. Vi får se om jag utvecklar mitt altare mer än så, just nu känns det bra att ha det enkelt. När jag ska göra en större ritual så bygger jag ett nytt altare med mer plats. Mina verktyg förvarar jag på andra ställen.
Summan av kardemumman är att jag tycker precis som alla andra har skrivit, att det är upp till var och en. Det finns inga måsten eller får inten. Så länge man själv känner att det är en kraftfull och harmonisk plats så har man lyckats! Många har inte ens ett altare, det hade inte jag heller under ett par år.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 Definitivt cool bild!

Det beror på som folk har nämnt här innan vilken tradition du har.
Men skulle föreslå att antingen har du alla de fyra redskapen dvs som representerar varje element eller så har du inga. sedan kan du ha rökelse en offer skål och kanske en eller flera statyer av den gud eller gudinna du jobbar med. Och andra föremål som kopplas till denna guden eller gudinnan.

På mitt altare har jag 4 ljus som resepterar (stavas ? ) alla dom fyra elementen, vilket är viktigt för mig. Sen har jag oxå olicka saker, t.ex en vattten skål för vatten och en solfjäder för luft och en växt för jord och ett litet ljus för eld, sen har jag en kista med oljor och örter och rökelser . :) kan lägga upp en bild sen ^^ <333
#13 "representerar"
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

hahha tack, kan aldrig stava de, försökt i typ3 år xD <3
Ja då va mitt altare färdigt. Färdigt och färdigt det tror jag aldrig att det blir för man utveklar det säkert om och om igen. Skulle ladda upp en bild men det gick inte så bra. Men det kommer nog vid ett senare tillfälle.