Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 5385 ggr
Bodvar
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, den här lilla krabaten finns i mina samlingar av underliga föremål. Någon som känner igen den? Den är skuren i trä, har horn, bockfötter och fågelklor till händer. Gissninsgvis sådär en 100 år gammal.

Som ledtråd kan jag säga att det är en ganska känd figur. Och är man intresserad av häxerier kan det kanske vara lättare att känna igen den. En häxa som var på besök en gång neg djupt inför den.

Ta det som en liten tävling, först rätta svar får åtminstone äran.

Bappho
1

Jag lyckas inte trycka fram bilden för att min telefonledning är lite knasig, men av vad jag kan se på den lilla bilden så liknar den en blandning av djävulen i Codex Gigas och Puca/Puck :)

Fast jag ändrar mig kanske när jag lyckas se den stora bilden och lite detaljer.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bodvar
0

Visste jag hur man bär sig åt för att lägga in bilden direkt i inlägget skulle jag göra det. Ingen djävul, dock… Men söt är han. Och lite jävlig är han.

Bodvar
0

Vad nu?!

Här uttalar man en önskan om att kunna lägga bilden i inlägget och så vänder man ryggen till och plötsligt ligger den där!

Pure magic!

Bara för det så utlovar jag en vinst till den som kommer med rätt svar. En liten björn laddad med riktig björn-megin. Och välsignad av en tvättäkta bärsärk.

Cornish-rex
0

Ingen aning, liten och cool!!

En gnom kanske? Nej, dom ser nog inte ut så där, funderar vidare Obestämd.

silverhuldra
0

Bockfötter och horn får mig att snöa in på Pan, å tyvärr har jag fastnat där - han har ju inga fågelklor till händer.Obestämd

Mvh. Silverhuldra

LailaBaba
0

Jag säger också Pan.

Bodvar
0

Nej, inte Pan. En betydligt mindre figur.

Jag såg en avbildning av den i någon wicca-bok, kanske av Doreen Valiente, men jag minns inte riktigt. Den stod på hennes altare. Innan dess visste jag inte riktigt vad jag fått tag på.

Sebastian
0

Cernunnos?

Vandraren
0

Marigt… Kattnos och klor. Söt.Cool

Bodvar
0

Cernunnos bär hjorthorn.

Sebastian
0

Sant. Det gör han…

Vill ju inte börja med en hysteriskt gissninglek men nu blev jag nyfiken.

…Azazel? Horn, bockfot och tvivelaktiga händer om man tittar på en del bilder.. Sista gissningen.

marinelady
0

Hm jag funderade om det var en vätte eventuellt men det går inte riktigt ihop med att han skulle vara känd..

Bodvar
0

Okej, tänk Storbrittannien.

Vandraren
0

Så det var inte nattmaran då..?

Lore
0

Jag känner inte igen stilen men det är en typisk detalj från sen medeltid. Har det legat en medeltida kyrka i närheten av var du bor?

Detta är inte definitivt för ditt föremål men det fanns skyddsandar som folk satte upp på sina hus, mest typiskt var kyrkor. Skyddsandarna såg monstorösa ut i utseende för att de skulle skrämma bort onda andar ironiskt nog. Jag tror inte att varelsen du har, har koppling till varken djävulen eller en faun, svaret ligger nog mycket mer lokalt.

Det är inte jätte troligt att det är en av dessa skyddsikoner då det nästan inte finns några bevarade kvar men vem vet.

Jagvet ju inte hur baksidan ser ut men det är även möjligt att den varit en del av någonting större som en altartavla eller en dopfunt.

Hade det varit jag så skulle jag resa till ikonen och fråga den.

Lycka till

simon

www.urmoderjord.se

Ahradia
0

Söt bråkstake.

Witches don't get mad, they get even.

LailaBaba
0

#16 Iiiiiiiiiiihhh, du leder!

Ahradia
0

17. Bara för det råkade jag radera mitt inlägg. Men jag vet vem filuren är ialla fall ;)

LailaBaba
0

Vem, vem vem??

Ahradia
0

Tycker nog Bodvar får svara när han tycker folk gissat klart ;)

LailaBaba
0

Ok, jag får försöka stå ut då…

eremiten
0

Det där var lite klurigt. Men man får väl ändå dra till men en gisning.

Arddhu "The Dark one"?

Lore
0

Vänta nu lite…

Små buttiga horn

åsne öron

en hund/katt nos men med människotänder

klor som händer

en människofot

en hov

den ser ut att ha päls…

Äh I give up!

Jag har varit igenom alla mina bestiarier hela vägen till Dictionnaire Infernal. Nada!

Det närmaste jag funnit är: Baldanders

Han är den enda jag hittade med en hov och en fot. I vissa fall har han även fiskfena. Och just det ja han har vingar. Nä då är det är nog inte han i alla fall… Vilken spänning.

www.urmoderjord.se

Ganna
0

#0 Det är en liten slamkrypare. Inte figuren i sig, utan hur frågan är ställd (tycker jag). ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Jag har ju Doreen Valientes bok så nu vet jag vem han är :) Fast det är ju lite fusk så jag låter er andra gissa vidare ;) Men det är väl främst ett engelsk uttryck väl? Den svenska varianten påminner om (och är troligen släkt med) ordet jag skrev i mitt första inlägg här i tråden.

Bodvar
0

Tack för förslagen, somliga uppåt väggarna, andra ganska nära. Jag väntar till kvällen med att avslöja det rätta svaret.

lightseeker
0

faan själv, kanske!

Cornish-rex
0

#26 Spännande!

Endroppeihavet
0

#3 Magi och magi. Jag tog mig friheten att hjälpa till ^^

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

marinelady
0

#25 Så det skulle kunna vara Robin Goodfellow med den ledtråden… eller?

Bodvar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättekul med alla förslag. Tack Endroppeihavet. Azazael och andra besynnerliga demonnamn stämde inte. Lore var något på spåren, medeltida kyrka. Bappho, kanske gissade du på puke. Och Ganna, vadå slamkrypare? Och varken faan eller djävulen eller Robin Goodfellow stämmer.

Detta är The Lincoln Imp. Bilden är orginalet.

Och vinnaren är… Ahradia, vars inlägg "söt bråkstake" också blev en ledtråd. Vinsten kommer med posten.

Jag köpte denna i en liten antikhandel i Gamla Stan, Kindstuboden, som drevs av en engelsman, tillika trollkarl, Topper Martin, någon gång i mitten av sjuttiotalet. En fantastisk butik, proppfylld med allehanda besynnerliga föremål. Var det två kunder i butiken var det jävligt trångt. Jag gjorde en hel del intressanta fynd där.

Denna figur verkar vara från slutet av artonhundratalet. Sliten och skadad, och i örsnibbarna två stift,  i vilka det verkar ha varit något hänge i skinn.

Lustigt nog, fick jag höra att min yngre brors kompisar var lite rädda för mig. "Han har ju djävulen på hängande på väggen i sitt rum."

Men ingen djävul, bara en liten bråkig imp. Jag uppfattade den som ett litet naturväsen. Och häxan som var på besök uppfattade den nog som en representation av Den Behornade Guden.

Allt gott till er alla, häxor och trollpackor och andra heliga dårar.

Ganna
0

#31 Jo, med slamkrypare menade jag att det är en sak vad det exakt _är_ och en annan vad den symboliserar för Brit-trad-häxor; där kunde ju flera av de andra förslagen "kvalat" in. :)

Är den månne snidad i valnöt?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ahradia
0

*cheer*

Bappho
0

Här är en länk om någon skulle vara sugen att köpa sig en egen nygjord :)

Bodvar
0

#32 Vet inte vad det är för trädslag. Det är mörkt men jag tror att det är betsat.