Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 3869 ggr
[Golgadoth]
0

Häxor, kolla hit! :)

Jag skriver en uppsats i skolan om häxor, ockultism och Wiccan, och jag undrar om någon av er riktiga häxor vill dela med ert liv som häxa? :)

T.ex. på de olika högtiderna, hur firar ni, vart, med vem/vilka, och vad gör ni?

Och ang. häxkonst, är det någon som "håller på" med sånt?
Finns det några "viktiga" föremål man har och använder, något som är en ren självklarhet att man har?

Och hur ser man om en häxa är en häxa på riktigt?

Det finns ju en hel del myter.. om de som har svart, långt hår, inte gillar barn, har kroknäsa, inte kan gråta och har en massa katter.

Och vad är egentligen skillnaden mellan Wiccan, Ockultism, Satanism och en häxa?

Det skulle vara till en oerhört stor hjälp om ni skulle dela med er lite. :)

I gengäld får ni en glad tonåring på andra sidan skärmen som förhoppningsvis får bra betyg för uppsatsen. Flört

[Camio]
0

Mitt bästa förslag till dig är att läsa igenom så många artiklar och trådar du bara kan och orkar på denna sajt. Du kommer få mer än nog med material från det :) Lycka till!

[Golgadoth]
0

Jag har läst en hel del men tycker att det skulle vara roligare att få höra det "direkt ur munnen" från en ;)

Endroppeihavet
0

Jag tror det skulle gynna dig att kolla upp en del fakta innan du har din intervju, till exempel skillnaderna mellan wicca, satanism, häxa och ockultism. Ifall du har grunderna kommer du kunna ställa mycket intressantare och mer specifika frågor :)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[Golgadoth]
0

#3 Jag vet ju på ett ungefär vad skillnaden är, men som jag skrev till Camio så skulle det vara kul att höra det direkt från en häxa eller någon som är ockultist eller wiccan. :)

Har letat på nätet efter "riktiga" sidor om häxor, inte häxor förr i tiden utan de som lever här och nu, och frågorna jag skrev här uppe.. Men det är svårt att hitta, dessutom vet man ju inte om det stämmer eller inte.. Så därför är det ju ännu bättre om man får svar ifrån en.

Fast iofs kan man ju aldrig veta vad som är sant eller inte. ;)

Ceriadwen
0

#0 Jag tycker, att som intervjuare ska man inte fråga om sådant man faktiskt kan ta reda på själv. Då slösar man med andras tid och energi. Man gör ju intervjuer för att få en personlig, unik vinkel på ting, inte för att underlätta sitt arbete. Då ska man i så fall ha ett riktigt tydligt syfte med det.

Jag håller med Endroppeihavet om att du bör göra efterforskningar innan du formulerar dina frågor. Att bara på ett "ungefär" känna till ämnet du ska skriva om känns sådär. Du har bara skrivit om internetkällor, men för mer korrekt, pålitlig forskning borde du söka i tryckta källor och gärna så många som möjligt. Biblioteket är ett bra ställa att börja på. Säger bara detta i all välmening, så att ditt arbete blir så bra som möjligt! När du har gjort detta kan i alla fall jag tänka mig att låta mig intervjuas.

Det låter även som att du har många frågor som spretar åt väldigt många olika håll. Att avgränsa ämnet borde också göra det enklare för dig att skriva något bra.

Lore
0

Håller med ovanstående talare, avgränsningar gör allt lättare.

Nu kanske jag blir lite insnöad i mitt resonemang en jag är akadem, have pitty.

Först bestämm dig för en: Wicca, paganist, häxa, satanist mm.

Okultism är ett samlingsnamn så den kategorin blir för stor och satanism skulle jag ana att det ger ett lägre betyg bara av själva ämnet.

Wicca borde vara ett ganska lätt ämne att skriva om, relativt fasta ramar, mycket information. Men det är lite safe.

Det jag personligen hade gjort hade varit att stylta upp de fördomar ordet häxa för med sig idag och sedan jämföra dem med vad termen häxa egentligen är. Tuft jobb men det hade varit en bra lign of sight. men det är du själv som bestämmer hur det ska vara.

En uppsats får inte bli för tasslig med för många trådar.

En inledning.

Ett problem eller argoment.

En uppställning av fakta.

Ett jämförande.

Ett resonemang om den fakta som är till hands.

Ett resultat.

En klar linje. Detta betyder inte att allt måste styltas upp. Jag har skrivit uppsatser i flytande text utan referenser och det fungerade alldeldes utmärkt och så är det inte så trögt att läsa häller.

Ett förslag bara, håll dig jordnära, beroende på din lärare då förståss, det ämne du valt kan tyvärr kännas stötande för vissa.

Jag hoppas inte jag skrämmer dig med allt det här. Jag är jätte glad att det finns elever som tar mod till sig och skriver om ocultism.

Jag ställer gärna upp på intervju.

Lycka till.

Simon

www.urmoderjord.se

[Golgadoth]
0

#5 Jag har så otroligt många frågor så du anar inte! xD
Har varit på biblioteket men de har inga av böckerna inne, de dom hade var borta, bibliotikarien trodde att dem hade blivit stulna..:/
Och precis som jag skrev till de andra så är det "roligare" att höra det direkt från en häxa, det blir mer med "egna ord" då.

#6 Vad menar du med stötande för andra? Menar du för läraren eller för de som har den religionen/är häxor?
Du skrämmer mig inte alls, jag är bara glad att det är folk som svarar. :D
btw så var den där inledningen riktigt bra. Jag har bara gjort som en liten "skiss", typ, en sida där allt handlar om de olika "verktygen" t.ex. wiccaner har, en sida med högtiderna osv.

Lore
0

Jag har själv varit runt och rekat i skånes bibliotek och kan inte hitta några böcker av värde. Ibland kan du lyckas med att få ditt skolbibliotek att ta in en bok om de anser att den har almänintresse.

Min mening med stötande för andra var mitt sätt at fint påpeka att många lärare har fördommar om sådant de inte själv lär ut. Känner du din lärare och vet vad hon eller han brukar ge betyg efter så försök hålla dig inom dessa ramar. Det är inte fusk, närmare en konst att ge läraren vad den vill se.

Jo föresten, fröken "Ingen beskrivning skapad"

Jag är lite nyfiken på vilken koppling du har till ditt uppsatsämne. Hur mycket känner du till om det? Det är ett ämne som är svårt att sätta sig in i och det är ganska viktigt för uppsatsens tyngd att värkligen försöker göra det.

Du får gärna skicka frågor men begränsa dig gärna till ett mindre antal åt gången.

Och en sak till, bara som en liten tankeställare. Hur kommer ditt liv se ut efter uppsatsen? Är du berädd att svara på frågor som: Tror du själv på det här eller? eller: Är du Häxa?

Jag beundrar ditt mod. Kul att kunna vara till hjälp.

Simon

www.urmoderjord.se

Bappho
0

Biblioteken har en bra tjänst som kallas fjärrlåning. Det betyder att man kan låna böcker från alla bibliotek i Sverige. Jag rekommenderar att ni går in på bibliotek.se och använder sökfunktionen där och då kommer ni att hitta massor av böcker i ämnet man kan låna. Det kostar 5 kr per bok man fjärrlånar, men det är ju så gott som ingenting :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Golgadoth]
0

#8 jag frågade om de tar in böcker, typ om jag frågar så tar de in en, men de sa att "med tanke på att det är såna böcker" så gör dom inte det >_< Jag känner ju inte till så himla mycket om det, jag har läst runt och så men det är ju inte allt, har jag förstått :P Jag tror ju att det finns häxor, men inte som dom som är i sagorna..xD Tror inte att jag kommer bli en häxa efter det här heller, om jag inte redan är en Cool

#9 Smart! Måste kolla upp det! :)

Bappho
0

Alla böcker du hittar om häxonst och liknande ämnen på bibliotek.se finns redan inköpta till biblioteken. Alla böcker finns inte, men såpass många så man inte hinner läsa alla i vilket fall ;)

Sök på ord som wicca, paganism, goddess, magic/magick, occultism, satanism… Du kommer att hitta massor.

Lycka till!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Lore
0

Tack Bappho, det var en riktigt bra idé.

www.urmoderjord.se

dragonstar
0

Fanns det inte en sida här med länkar om läsvärt? uppsattser och hemsidor. Kanske nått där?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Honungskaka
0

JAg är visserligen ny på det här då jag är relativt ung, men om du vill kan du skicka ett PM med frågor som jag ska besvara så gott jag kan ^

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

[Golgadoth]
0

#14 tack för erbjudandet men jag tror jag har fått svar på alla frågor redan :)