Häxor iFokus

Häxor

Etikett: övriga-övernaturligheter
Läst 6715 ggr
Cornish-rex
0

Smycke för andligt folk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag satt och läste i den nya tidningen Nära igår. Det stod om Eva Wikström som vill att vi andligt folk skulle känna igen varandra / att vi skulle ha ett andligt kännetecken.

Nu, åtta år senare har hon kommit på en lösning! Hon har gjort ett haslband (finns även i pin) med en lotusblomma som är på väg att öppna sig på. Ca. 1 cm i diameter.Kostar ca 450 kronor. En del av summan går oavkortat till Barncancerfondens forskning.

Tycker att det här var en riktigt bra idé! Så se till så att det här sprider sig! Tänk vad många liksinniga människor man skulle kunna prata med. Jag ska helt klart köpa ett, se till att ni gör det också, så ses vi kanske ute på stan någon dag, och då vet vi ;).

Bland annat skriver hon så här: "För åtta år sedan satt Eva Wikström i en flygterminal på Cypern och väntade på sitt flyg hem till Sverige. Plötsligt fick hon syn på en kvinna som satt och läste en bok om skyddsänglar och andlighet. Eva blev nyfiken, eftersom andlighet intresserar även henne.

Det var då tanken slog henne. Tänk om alla som var andligt intresserade hade ett litet märke på sin krage, då skulle man kunna ta kontakt och börja prata! Så många nya bekanta man kunde få då. Och så många erfarenheter man skulle kunna byta! "

Tycker allt verkar toppen! Vi måste se till att det blir så ! Skrattande             Vill ni gå in och läsa mer? http://www.tidningennara.se/Reportage/Evas-smycke-skapar-nya-kontakter---Jag-vill-att-fler-pratar-oppet-om-andevarlden/

LailaBaba
1

Här kommer häxan surtant. Kan man inte ha nånting som är återanvänt och gratis i ett snöre runt halsen istället och skänka 450 kr oavkortat till barncancerfonden, rädda barnen eller läkare utan gränser? Det var en bra idé men min är bättre.

Cornish-rex
0

#1 Så sant, den är hemskt dyr! Om du kommer på en idé och kan sprida ut den så vi känner igen varandra är jag helt klart på ;)

Skogselva
0

Lite till "kritik":

Finns det inte "risk" för att en del köper lotusblomma bara för att de tycker smycket/pinsen är vacker, utan att vara andliga?

Det är inte fel i sig, naturligtvis men om syftet är att andliga personer ska ha det för att känna i varandra…

Visst gillar jag idén att vi "andliga" ska ha ett kännetecken så vi kan känna igen varandra på sta'n osv, men praktiskt är det väl svårt att finna en lösning?

Om "för många" hakar på kan det bli en modegrej och då har snart alla ett sån't här, andlig som oandlig.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

mollycrimson
0

tänkte precis som du skrev…

lite ungefär som att folk köper kors utan att ha en aning om vad deras smycke egentligen symboliserar?

Skogselva
0

#4 Japp Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnteMsson
0

Man känner igen varandra ändå - utan tvekan. Behövs inga smycken för att se eller visa.
Lika lite som man kan gömma sig med masker eller förklädnader.

Finns det där, så är det där… Antingen Ser man det eller så gör man det inte.

Cornish-rex
0

Vad ni tänker mycket allihopa!! Jag tyckte det lät bra och tänkte inte mer på det ;). Men ni är smarta häxor, det ni säger är rätt…

Men vi kanske skulle komma på något som vi kan göra själva. Ett häxhalsband :)

Bappho
0

En bra affärsidé om inte annat. Undrar hur många hon får sålda ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
0

Kommersen fortsätter … ;)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ganna
0

Bah, 95% (och nu var jag snäll) av "fåren" som skulle köpa ett sådant smycke skulle vara lika "roliga" att prata med som vilken medelbingolottospelare som helst. :P

Bara att kategorisera sig som "andligt intresserad" samt "någon som söker likasinnade" är varningstecken för mig.

Det bekräftar dock tidningen "Nära"s blaskighet, VSB.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Mystica
0

Hrm…nej, jag håller med er alla här. Smycket är för dyrt, onödigt eftersom man kan känna igen varandra ändå, människor som inte alls är andliga kan köpa det bara för det är ett vackert smycke, människor som bara är andligt intresserade men inte särskilt andliga kan ju också köpa det. Även sådana som vill vara andliga, men inte riktigt är det eller kan något om det kan ju också köpa det. Så, njaa…söt idé, men inte särskilt genomtänkt, kanske.

AnteMsson
0

Söka likasinnade är en sak - men det hittar man inte direkt med ett smycke.

Känner man inte igen personen direkt utan det smycket - så är det något hos någon av de båda som inte gör dem "likasinnade" ändå…

Visst är smycket fint… visst är tanken god, men syftet faller, anser jag.

Jag har gjort smycken till folk och jag ber mycket sällan om betalt om det inte är väldigt mycket dyra stenar eller material - de får de gärna bekosta. Men i övrigt ber jag den som får smycket att istället betala de pengarna till valfri välgörenhet och sedan är det bra.
Då är det sedan upp till bäraren av smycket att göra upp med sitt samvete, hurvida den är värdig att bära det.

Praefatio
0

Dessutom var det rätt tråkigt. För oss som är "andligt intresserade" (vilket vitt begrett, kan ju betyda vad som helst nästan) men har andra inriktningar än österländernas andlighet så är en lotusblomma helt ointressent att ha på sig som symbol. Jag skulle då aldrig sätta på mig en, i alla fall.

AnteMsson
0

Ytterligare en aspekt - men där har vi ett bra exempel…

Korset som individer med judeo-kristen andlig livssyn har på sig är ju en form av smycke för att känna igen andlighet hos människor.
Och som ett klockrent exempel på att det inte behöver innebära harmoni och att man bara kan gå fram och prata om ditten och datten är Nordirland - där som bekant protestantiska och katolska grupper slåss/slogs så kroppsdelarna yr(de).

En annan är att det oftast är så att man ser stora motsättningar mellan de som bär korset MED Jesus på, de som bär utan Jesus samt de som bär uppståndelsekorset där Jesus lämnat efter sig ett hålrum.
Fast korset är grunden till deras andliga likasinnighet.

Där är det som du säger Praefatio,varför skall en person som inte har en österländsk inriktning i sin andliga utveckling bära en lotusblomma om den inte finner lotusen som en del av den andliga symboliken.

Fast, nu är ju lotusen en symbol på mer än österländsk mystik, som så - men det tar vi nog djupare i en annan tråd, en annan gång.

All yttre symbolik är oftast bara rekvesita, med några undantag. Med mindre man tillverkat talismanen, sigillet, tecknet eller smycket själv.

lia-fail
0

Min tanke om det hela blir nog att många av oss redan bär smycken som visar på vår andlighet. Själv bär jag ofta pentagram och en vänninna lämnar inte huset utan att ta på sig sin pendel av rosenkvarts som hon har som halsband. Och det är bara små exempel men i grund och botten är alla de olika symbolerna vi väljer att bära igenkännbara för andra med liknande intressen och som tanken bakom lotusblomman är det ofta man tar kontakt genom att helt enkelt nämna smycket och fiska lite ;)

Sedan håller jag fullständigt med om att man känner igen varandra i alla fall, om man bara "Tittar". Dock kan smycken och symboler ge en större mod att ta kontakt eller helt enkelt veta vad man ska prata om :)

Tanken på att Alla andliga skulle bära samma smycke tilltalar mig där emot inte alls. Bara för att man är andlig behöver man ju inte ha samma inriktning eller ens liknande intressen så jag tror nog att en så allmän symbol skulle bli rätt värdelös med tiden.

Praefatio
0

Givetvis har lotusblomman fler värden som symbol - men för mig betyder den absolut ingenting, så att ha den bara för att synas känns onödigt.

Precis, är man hyfsat allmänbildad inom det ockulta så kan man säkerligen se både det ena och det andra fysiska tecknet på att någon är det samma. Pentagram, lotusblommor, gudinnesymboler… :)

Endroppeihavet
0

Att vara andlig är ju också ett vitt begrepp som sträcker sig utanför esoterism och new age… Vore konstigt att säga att en kristen eller en muslim inte skulle kunna vara andlig?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

katho46
0

Du vet väl att du kan göra egna smycken i silverlera? Det är ganska lätt och du kan sitta hemma och göra dina smycken i lugn och ro. Inga märkvärdiga och jättedyra verktyg behövs.

Om du bor i Stockholm kan du se ett häftigt halssmycke med en Wicca-symbol i silverlera och pärlmakramé på utställningen "Häxan" den 2/4-5/4, kl 12.00-16.00.

Utställningen är i Husby Konsthall och arrangör är Husby Konst och Hantverksförening som är en ideell förening för alla som är intresserade av konst och konsthantverk.

Du åker till Husby centrum med tunnelbanans blå linje 11 och sedan promenerar du ner till Husby gård på Järvafältet. Det tar max 10 minuter att gå till gården.

Välkommen till utställningen för alla slags häxor!

Skogselva
0

#18 Intressant, vart kan man hitta silverlera?

Cornish-rex
0

Håller med, var hittar man silverlera?

Sebastian
0

Fråga på er hobbybutik http://www.silverlera.nu/

Ioma
0

Jag hade dekaler i åtanken för något år sedan som vi kunde sätta på våra bilar elelr på laptops eller annat så man i alla fall på det sättet kunde se varann.

Men jag fick inte så mycket svar på vad ni önskade.

Jag tycler smycket är alldeles för dyrt plus att det var väldigt litet.

Jag letar inte efter vad folk har för halsband när jag går förbi dem eller ser dem på stan. Det skulle krävas ett större smycke och billigare för att jag skulle köpa

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

katho46
0

Silverlera kan köpas på olika ställen och priserna varierar rätt så mycket. Den finns i tre former: en sort som är så lös att man använder pensel, en sort som man kan kavla, trycka i formar eller forma för hand ungefär som modellera, och en sort som finns i en spruta för att man ska kunna göra t.ex. tunna linjer och mönster. När silverleran bränns förvandlas den till 99,9% silver.

Men … oavsett vilken silversort du köper rekommenderar jag att du först går en kurs så att du lär dig hur de olika sorterna ska och kan användas. Annars blir det dyra misstag.

Vår förening har helgkurser i samarbete med studieförbundet Vuxenskolan och vi är billigast i stan. I grundkursen får man göra tre smycken för att lära sig alla tre sorterna - två "obligatoriska" smycken och ett som man designar helt själv. I kurskostnaden ingår silvermaterial, förbrukningsmaterial samt hyra av verktyg och maskiner. När helgkursen är klar har man tre färdiga silversmycken med sig hem + material så att du kan fortsätta hemma. Silverlera kan också kombineras med olika stenar, keramik och glas.

Men kom och titta på utställningen så får du se om du gillar materialet!

VÄLKOMMEN!

Skogselva
0

#23 För långt till Stockholm för min del.  Rynkar på näsan (Bor utanför Göteborg)

Ioma
0

Håller med #23 att det är absolut bäst att gå kurs i finsilver (som det heter efter att det är brännt)

medborgarskolan i jönköping har kurser. Har själv gått den kursen och den är KANONBRA!

Ring medborgarskolan för det finns väl i götet oxå.

Det kostade mig 950kr att gå kursen men det var några år sen  och då ingår allt som behövs för att lära sig grunderna.

Jag gjorde ett smycke som maken gick i bröllopspresent t o m

Dock är silverleran rätt dyr tycker jag.

Men så finns det även guldlera och sånt men då blir det överkurs *S*

Jag har allt som behövs för att göra finsilversmycken så kanske jag skulle ta o ta upp den hobbyen igen ;-) Behöver ett nytt pentagram runt halsen

Här är förresten alla medborgarskolans silverkurser i göteborg : http://www.medborgarskolan.se/Search.aspx?lid=1480&sgid=4&p=silver&e=1

Mvh
Marika "Ioma"

Skogselva
0

#25 Götet är också "långt bort" egentligen (10 mil). Men folk brukar veta var Göteborg ligger så det är vad jag säger. Flört

Zoraye
0

Som en väninna sade till mig "häxor känner alltid igen varann", vilket visat sig stämma gång på gång. Utan smycken eller annat.

Ioma
0

#26 haha ok ;-)

Mvh
Marika "Ioma"