Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2285 ggr
Coturnix
2010-03-31 01:04
0

Kött

KÖTT

En stek avsmakades under söndagen…det var så gott! Engagerad i själva djurets levnad, och hans namn…tvekar yngsta dottern. Jag menar att det är att "hedra" djuret, att äta honom. Hur då? Vi är rovdjur, han kunde inte leva längre, att njuta hans kött är hedersamt. Naturen straffar inte rovdjuret för att hon njuter av köttet före förmultnelsens krafter. -Okej, jag smakar då. -Vad gott! Ät och njut. Njut det djur som levt helt "ekologiskt" Som levt ett vilt liv, ätit gräs om sommaren och gott hö över vintern.

Tankar om att klyva en djurkropp på köksbordet…den påminner om mig. Min kropp…revben, framben; armar, bakben; ben…det kunde vara jag? Sadel, kotlett, innerfilé… Jag älskar kött, njuter kött. Kött gör mig levande. Det är en styrka i "kött" en styrka som helt avtagit i "industrikött" Att äta det köttet ger ångest, tomhet och intighet. Det här köttet ger kraft. Kraften av djuret, av världen och ett förhållande av din egen existens.

Av längtan efter kött, rent vilt kött, köpte jag kött. I en affär, det kallades för Nyazeeländsk, skivad lammstek.  Fyra skivor i ett vacumpack. Dessa fyra skivor "lammstek" smakade mkt FÅR. Den karakteristiska "ullsmaken" var genomträngande. Fyra skivor får, styckade, förpackade och distribuerade med flyg över halva jorden. Det var bara jag och vår mellandotter som kunde äta av det. Smaken, doften skydde de övriga. Nå väl, skivorna av steken var mycket fint sågade, benen efter ätandet ordentligt gnagda. Vackra ben. Vita ben med hålighet. Ben som vandrat i solen, på andra sidan jordklotet.

Av benen trädde jag ett halsband. Ett halsband av ben, ben som vandrat i solen, på andra sidan jordklotet. Det är ett smycke av kraft. Kraft av sol, kraft av jord, kraft av…Tankekraft av just nu, jordiska förhållanden.

Ganna
2010-03-31 01:50
0

Bra skrivet. Våra söner har varit med både när vi hämtat grovstyckat nötkött som i levande livet hade det garanterad bra i min morbrors skogshagar samt när deras pappa + jaktlaget flått och tagit ur älgar och jag vågar säga att de trots sin ungdom uppskattar både smaken och respekterar djur mer än de flesta medelsvensson-vuxna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Astraea
2010-03-31 13:59
0

Riktigt bra! Själv äter jag inte rött kött sedan 15 år tillbaka, undantag ett halvår för ca 13 år sen. Jag tror inte chansen är så stor att jag börjar äta rött kött igen, det gröna köket är så inrutat i mig nu. Jag saknar det inte, tyckte egentligen aldrig om det, minns inte ens smaken.

Anledningarna till varför jag inte äter kött har varit många. Vi äter nästan aldrig köpt fisk utan håller oss till det sambon väljer att ta upp när han fiskar. Jag vill gärna se att vi börjar tänka likadant med kyckling och köper från någon bonde istället. I framtiden är det möjligt att jag väljer bort det affarsköpta helt och hållet och istället äter grönt kött från skogen. Betydligt friskare och sundare kött.

Jag har svårt för det råa köttet, det erkänner jag villigt. Rå fisk, rå kyckling, rå whatever - jag mår illa. För ett år sedan gjorde jag färsbullar. Och från ingenstans kom lusten att vilja mosa, gegga och forma med riktig färs. En för mig urkänsla som väcktes till liv långt inifrån. Och jag tror att det är det det många gånger handlar om för nutidsmänniskan. Vi behöver aldrig hantera kött om vi inte vill. Det ligger där kliniskt förpackat så det som är så naturligt (tex blod) betraktas som något onaturligt. Förr var förhållandet till djuret så mycket större, precis som du skriver Coturnix. Kraften från djuret blir så mycket mer påtaglig - och respekten blir så mycket större, precis som du skriver Ganna. Vårt samhälle haltar på många sätt.

Mysan59
2010-03-31 15:01
0

Bra skrivet tycker jag med. Men jag äter inte heller kött längre sen ca 10 år tillbaka, förutom om jag blir bjuden på viltkött t.ex.

Mitt beslut att inte äta kött beror på djurindustrin naturligtvis, jag vet ju att man kan köpa kött av djur som fått gå ute och ha det bra, men eftersom jag inte saknar kött, så har jag inte ansträngt mig att få tag i det.

Men hur som helst, det var bra skrivet. Flört

[Tunridan]
2010-03-31 16:42
0

#0 Fint skrivet Coturnix, jag njöt av din text. Du såg samband, sammanhang, vävde ihop, knöt samman. Ett smycke av kraft. Vackert.

lightseeker
2010-04-01 14:21
0

jag har haft svårt för köttet i hela mitt liv och med köpe-mjölk.

Allergi eller inte, så smakar jag hellre viltgående kött, numera och njuter det.

Att se sambanden, cirkeln, kring livets fullbordan och respekten för det döda, att djuret har fått leva ett respektfullt liv, är värt just så pass mycket att man aldrig borde äta "affärs-packeterat kött

Mysan59
2010-04-01 14:23
0

#5 Alldeles riktigt, tänk om alla levde som indiarna gjorde när dom var "fria" tog bara dom djur dom behövde för att bli mätta och använda sen resten av djuren till kläder osv.