Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1959 ggr
Bappho
0

Nordiska Gudinnor

Jag lånade ett rum på bibblan idag där de förvarar sina nyinköp och såg en intressant bok i hyllan.

Nordiska Gudinnor - Nytolkningar av den förkristna mytologin av Britt-Mari Näsström

Här kan ni läsa en recension av boken och här en artikel.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

Jag tycker den var bra, lättläst och en god introduktion för den som vill veta mer om ämnet ur ett samtida akademiskt perspektiv. Den ger även en god översikt över tidigare epokers syn, samt hur den synen påverkat och fortfarande i hög grad påverkar den allmänna synen på nordiska gudinnor.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Tunridan]
0

Vad intressant! Tack för tipset, den ska jag se om jag kan låna också.

Endroppeihavet
0

Jag har inte läst boken, men det låter som trevlig läsning. Hoppas bara inte det är en "jag hittade det jag letade efter" bok… Vilket det gärna blir om man letar specifikt, i synnerhet i religioner där man enbart har textmaterial att utgå ifrån.

Står det något om jättinnor i boken? Det vore nämligen jättekul om dom fick lite mer plats då de hade en ganska central del i den fornnordiska mytologin. Speciellt i kosmogonin där de tillsammans med Urkon Audhumblas "barn" eller skapelser skapar gudarna eller det faktumet att Njord och Frej båda gifter sig med jättinnor, det finns en jättinna som är starkare än Tor etc..

Och när vi ändå är inne på kvinnligt vore det roligt med lite läsning om Diserna och diskulten (Freja - Vanadis)och givetvis Nornorna.

Jag får nog läsa boken och SEN fortsätta mitt babblande. :)

Ganska roligt hur recensenten skriver att slutsatserna kommer från "lättillängligt material" ex. Eddadiktningen, Saxos Gesta Danorum, Sagalitteraturen, Heimskringla etc. när det egentligen är det STÖRRE materialet man har att tillgå när man studerar fornordisk religion öht.

Det + arkeologiskt material, runristningar och ortnamn, och jag skulle våga säga att det enbart är nu på senare tid som man intresserat sig för kultlivet och tagit del av det arkeologiska material som finns.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.