Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3258 ggr
Bappho
0

Demons, Evil, and Dark Paths

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Certain elements within the paranormal community are concerned with the notion of demons and dark practices. But evil is often in the eye of the beholder. Michelle explores the concept of demons and how this topic is not always black and white.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Mr-K
0

Med tanke på att demoner är fallna änglar så har det ju i alla fall funnits nåt bra i dem:)

Mr-K
0

Hmm garvade hon åt att nån sagt att hon inte förstått vad dark innebär inom ockultismen? Tycker inte hon fattat så mycket heller. Ganska typisk neopagansk inställning till det hela.

Bappho
0

Belanger är mer beläst i ämnet än de flesta populära författare i samma genre. Vet inte om jag skulle kalla henne neopagansk, hon hör väl mer till "vampyrerna" :)

Mr-K
0

Om hon är neopagansk eller inte har jag inte en aning om. Jag menade att det mest var samma tråkiga dravel som de brukar dra:) Kan dock hålla med om att det nog kan vara nyttig information för vissa även om det fanns en hel del sakfel i det hela.

Bappho
0

Du får gärna kommentera och rätta henne så vi andra lär oss mera :)

Har hört att hon i alla fall besitter ett intressant bibliotek.

Bodvar
0

Michelle Belanger, psychic vampire?

Att stjäla andras energi, varför?

Mr-K
0

Var mest småsaker som hon nämnde Sons and daughters of Belial. Ganska uppenbart att hon blandar ihop saker lite där. Vilket kan vara förståeligt kanske. Sen var det väl en hel del jag inte håller med om direkt. Som hennes tolkning av Dark. Att vissa inte menar det så som folk i allmänhet ser det anser ju jag vara en del av problemen med alla konstiga new age grejer som kommer fram hela tiden.

Man kan helt enkelt inte lita på att något som varit definerat på ett visst sätt i en mindre evighet defineras på det sättet av vissa. Som t ex är Church of Satan inte direkt ond nej. Det är heller inte satanism hur gärna de än vill anse att det är det:) Så att sånna inte kan anses som "Dark" är ju fullt förståeligt men det blir ju så knasigt just pågrund av att de kallar sig något som faktiskt betyder nåt helt annat.

Bappho
0

#6 Har du läst boken?

Mr-K
0

Vilken bok?

Bodvar
0

#8 Nej, men en titt på hennes hemsida gjorde mig lite förundrad.

Kan inte låta bli att tänka på LaVey och hans upptåg i djävulskostym, och andra liknande pajasar.

Men berätta gärna kort om det positiva med att suga energi av andra.

Jag har också ett intressant bibliotek…

Mr-K
0

Men Lavey var ganska söt i sin röda djävulskostym och horn:)

Bodvar
0

#11 Visst, och flankerad av blekfeta blondiner.

Bappho
0

#10 Jag har råkat att snubbla över boken The Psychic Vampire Codex och har läst den och för att svara kort så handlar den inte riktigt om det man först tror. Den handlar mer om hur man kan arbeta med det som en del brukar kalla "energier". Inte mycket negativt och mörkt i den boken inte. Jag hittade t o m en del intressanta saker bland sidorna så jag har den kvar.

Tvivlar inte alls på att du har ett intressant bibliotek.

Bodvar
0

#13 Tack, jag skulle nog också kunna läsa en sådan bok med en viss behållning. Och jag kan tänka mig att även du har ett intressant bibliotek.

Men jag kan inte låta bli att tycka att det hon håller på med verkar lite så där tonårsaktigt, med en fascination för det mörka och "förbjudna", lite goth och svartrock och demoner och dunkla ritualer och sådant. Får lite känsla av tonåringarna som drog igång Dragon Rouge, en organisation som lockat många ungdomar, på gott och ont, där vi hittar en oerhörd fascination för mörkmagi och demonåkallan.

Men jag är ju en gammal gubbe så jag kanske inte begriper bättre.

Bappho
0

#14 Hon var om jag minns rätt gothare när hon var ung (hmm.. vem var inte det) och gillade att ströva på kyrkogårdar och liknande och hon lever väl fortfarande en alternativ livsstil på flera plan, men det betyder ju inte automatiskt att man är korkad.

Smaken är ju också som baken, delad. Jag är inte själv intresserad av vampyrism, men jag gillar henne :)

Mr-K
0

Jag tycker ju att Bill Schnoebelen är störtskön så jag har verkligen ingen rätt att klaga:)

Bodvar
0

#14 Men är man intresserad av vamyrism, inte av den nya tramsiga flickboksvampyrismen, eller den skräckgotiska, utan klassisk, folklig sådan, kan jag rekommendera en untomordentligt bra bok, Nigel Jackson: The Compleat Vampyre, utiven av det lilla, men mycket intressanta brittiska förlaget Capall Bann. Ett litet förlag med en imponerande utgivning.

Endroppeihavet
0

#11 Och Leveys reaktion när en av hans högt uppsatta präster meddelar att han enbart varit med för att skriva en bok om det är ju helt underbar!

Med ett leende är hans jakande svar "Devilish".

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bodvar
0

#16 Bill Schnoebelen, vilken lirare, vilken luftskalle. Att läsa om honom gav mig ett gott skratt så här på nattkröken, tack för tipset!

Bappho
0

Snöbollen? Är det han som är en new born christian och som bl a skrivit en bok som heter Wicca, satan's little white lie?

Mr-K
0

Låter som nåt han skulle skriva. Han är hur skön som helst:) Alltså lyssna på något av hans föredrag på youtube. Han får ju David Icke att verka totalt normal:)