Eostre/Ostara
Eostre är en gudinna som genast dyker upp när man läser om nyhedningar och påsk. En germansk gudinna, förknippad med haren och som gett namnet till det engelska ordet för påsk, easter och den wiccanska högtiden Ostara.
Jag tänkte att jag skulle skriva lite om henne och harar så här i påsktider men sprang genast på informationen att Eostre bara finns nämnd i en enda litterär skrift (Bede) och att det i övrigt inte finns något bevis för att hon ens existerat. Är det någon som vet mer om detta och om det stämmer?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Det är precis vad jag har läst också (fast jag visste inte att hon var omnämnd i någon källa alls). Mystiskt!
Vad är Bede för någon skrift?
Här kan du läsa mer om Bede.
Man kan läsa om Eostre i hans verk (700-tal) De Temperum Ratione.
"Veteres Anglicani populi vocant Estormonath paschalem mensem, idque a dea quadem cui Teutonici populi in paganismo sacrificia fecerunt tempore mensis Aprilis, quae Eostra est appellata."
Märkligt att en gudinna som bara står omnämnd i en enda text har haft så stort inflytande på eftervärlden! Det måste onekligen vara en mycket, mycket kraftfull gudinna om än hemlighetsfull.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Jag måste bara säga vilka fina harar på bilden Bappho:) Jag längtar så till Ostara! Ser fram emot att läsa om Eostre.
MVH Isnornin
Det blir nog inget om Eostre eftersom det inte finns så mycket mer att säga om henne, men möjligtvis något om harar :)

Har hört att Ostara eller Eostre är nära anknuten till Gudinnan Ishtar/Innana. "Gryningens guddinna" Då tänkar jag på hennes resa ner i underjorden var hon dödas och återuppstår.( dock 3000 år f Kr vart Jesus fick gemomlida samma öde)
… man kan få många glimtar hur myten kring död och återuppståndelse upprepas i olika kulturer, myter,religioner i olika former.

Jag minns att jag läst en sån vacker berättelse här om en liten flicka som hittade en döende fågel i skogen mitt i snö och kyla när hon gått vilse och höll på att stryka med. Då bad som en gudinna om hjälp att rädda fågeln men inte sitt eget liv….var inte detta gudinnan Oestre? Någon som känner igen berättelsen?
Den var så vacker!
#8 Jag minns en sådan berättelse från den gamla julkalendern Stjärnhuset med Sif Ruud och Johannes Brost. Den gick i repris någon gång på nittiotalet när min son var liten så jag ska ha den inspelad på något gammalt videoband någonstans. Kanske idé att kolla YouTube om den finns där.

#9 men denhär sagan var skriven här på forumet
Jag tror det va Iram som skrev den….kanske