Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 3443 ggr
Casiopeia
0

Tips till vårdagjämningen? ;-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Följande står att läsa i Lars Magnar Enoksens "Djur och Natur i Fornordisk mytologi" under avsnittet om vårdagjämningsfirande:

"Dagjämningarnas tidpunkter ansågs magiska, vilket bland annat tog sig uttryck i att trolldomskunniga kvinnor hämtade extra kraft vid denna tid genom att tillfredsställa sig själva genom att gnida sig mot fähägnadens fållgrind- vilket bland annat den medeltida Västgötalagen fördömer som en hednisk styggelse. Det är för övrigt förfarandet att rida på fållgrind som gett upphov till att ridkvasten är häxornas välkända attribut. Påskkärringarna har ursprungligen ingenting med påsken att göra, förutom att denna kristna högtid stundtals kunde inträffa i anslutning till vårdagjämningen- och därmed har den nordisk-hedniska sedvänjan att flyga till Blåkulla eller Heklafjäll integrerats i påskfirandet."

Vad tror ni om detta? Någon som har tagit denna sedvänja i bruk (och i så fall vågar erkänna det?) Flört

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ganna
0

Att Enoksen, som vanligt, inte helt vet vad han talar om samt broderar ut det hela. Han är inte en tillförlitlig källa.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ahradia
0

Nu har jag varken fähägnad eller fållgrind. Får väl ta och låna grannens.

Gills stengärd?

Witches don't get mad, they get even.

spindelfot
0

kan man inte bara ligga som vanligt? eller med något som motsvarar en fållgrind med dagens levnadslivsstil mätt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Vekka
0

Skrattande

Endroppeihavet
0

Fållgrind är ju givetvis ett måste.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

lightseeker
0

jaa, en egen fållgrind i påskägget tack

Praefatio
0

Favoritraggningsrepliken på krogen såhär i påsktider:

"Hallå där snygging, får jag gnida mig mot din fållgrind?" Flört

Endroppeihavet
0

#7  *ASG*

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

silverhuldra
0

#7 *ASG* den ska jag testa……. inteFlört

Mvh. Silverhuldra

Astraea
0

#7 Skrattande

Bappho
0

Det finns väl trevligare saker att gnida sig mot ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

marinelady
0

Stallets fållgrind har el.. vill ni ha en "spännande" kraft från vårdagjämningen så varsågod :D

Girlinthemoon
0

#12 Aj! Skrattande

Casiopeia
0

#12 ouch! men vill man hämta ny energi så…  Tungan ute

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

korpsyster
0

Är det inte tunridan som gett upphov till häxkvasten här i Norden? När hon rider på tunet menar jag :) Såg lite konstigt ut när jag läste igenom.