Vad rekomenderar ni?
Nu är det dags för mig att skaffa ett litet land snart, har inte haft det sedan jag var liten så jag längtar något enormt till att få se det växa och äta hehe. Men jag skulle också tycka det var kul att ha någon ört eller liknande i landet som jag sedan kan göra medicin av eller liknande, så vad rekomenderar ni, vad är det bra för, vart får man tag på fröna mm. All info som kan tänkas behövas för en nybörjare alltså 
Landet kommer vara på baksidan av trädgården där förmiddags solen är, kanske hade vart bäst med eftermiddagsolen(?) men det känns som att det mest skulle se dumt ut med ett land på framsidan här där vi bor och på baksidan ligger det mer avskillt från förbigående.
I övrig tänkte ja odla morötter, potatis. jordgubbar mm.

Så mkt sol som möjligt om du vill ha örter, helst hela dagen eller det mesta av den, dom vill gärna ha en chans att torka upp under dagen. Så jag hade hellre valt eftermiddag-kväll sol.
Men du kan absolut sätta örter var som helst i dina rabatter tillsammans med övriga blommor, då dom är mkt vackert blommande, många används som blommor i trådgårdar utan att ägaren egentligen vet att det är örter :)
Vad jag tycker du ska välja att börja med är tex. Lavendel, Salvia, Myntor, Malvor, kungsljus, isop, fänkål, kamomill, groblad, Johannesört, Ringblomma. etc.
Listan kan bli väldigt lång :) tänkt ut vad för läkande egenskaper du söker o vill använda dom till, sen kan du välja dom först som du kanske har mest nytta av :)

Impecta på nätet har dom flesta frön, iallafall väldigt många :)
Men många går att köpa som plantor i handelsträdgårdarna, då sparar du väldigt mkt tid o jobb :)
Du glömde säga vilken del av landet du bor i :) lättare att rekomendera då.

Jag rekomenderar lavendel, absolut. Kanske för att det är min favorit :)
#1 & #3
Okej tack men vad har dessa för egenskaper och hur får fam fram deras tillgångar, egenskaper eller vad man nu ska säga på bästa sätt?
Bor i västa götaland, utanför Ulricehamn och vi bor i radhus så både förmiddags och eftermiddagsol är tyvärr omöjligt.
Men potatis o mörötter mm, räcker det då med förmiddags sol tror ni?