Häxor iFokus

Häxor

Etikett: redskap-altare-och-tillbehör
Läst 8314 ggr
Lore
0

Knivlagen vad gäller?

Holy SxxT!

En kille i Danmark fick sju dagars fängelse för att han hade glömt sin arbetskniv i bilen. De har typ nolltollerans på knivar.

Vet någon vad som egentligen gäller i Sverige, jag får olika versioner från olika håll.

Jag har ofta med mig diverse beskärings knivar i skogen när jag är och skördar, eller är igång med något hantverk. Jag kan inte tänka mig att Häxa går under uniformslagen :-D

Bara undrar, man blir ju mörkrädd!

Lore

www.urmoderjord.se

Ahradia
0
[trumman]
0

Det OP nämner är exempel på då du FÅR ha kniv med dig enl "[…] eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

Mao; ska du och fiska och kniven ligger i fiskelådan är det helt ok att ha den med i bilen. Har du å andra sidan en kniv i handskfacket och tas på väg till jobbet kan man åka dit, antar jag, eftersom det är föga befogat att ha kniv i bilen utan anledning (…tycker snuten! vi i norrland vet ju att en kniv är alltid bra att ha, gärna i bältet).

Men visst fan är det en sjuk lag. En kniv är ju som sagt alltid kanon att ha med sig, spec i bilen.

Ahradia
0

Som historien om killen som hade kniv i bilen när han körde förbi en bilolycka. Han lyckades rädda föraren genom att skära loss bältet. Hade han inte haft kniven med sig hade föraren dött. Men tror du inte han åkte dit för knivinnehavet? Helt sjukt.

Witches don't get mad, they get even.

Lore
0

Tack.

Knivlagen, jag borde hat tänkt på den ju. Pinsamt.

Jag såg att det även i sveriges lagtext stod att man inte får uppbevara kniv i fordon. jag antar att det kan ha med det personliga bemötandet att göra beroende på om man får fängelse eller böter, jag vet inte.

Och vad hände egentligen med att skäret bara skulle vara högst 6 cm? var det bara något folk hade fått för sig?

Jag får väl göra en sax att ha med ute istället, he he.

Hey, sånadära bilverktygsset, de innehåller ju kniv, och då borde de anses vara för specifikt förmål eller är det bara ordklyveri kanske?

www.urmoderjord.se

spindelfot
0

Som scoutledare har man knallat runt med kniv lite hursomhelst, även när jag inte haft uniform, jag har även gett knivar och knivbevis till barn ;)

knivar är jävligt bra! bara man har en kniv kan man göra vadsomhelst, bygga ett hus, fälla ett träd eller en björn, möjligheterna är oändliga!

däremot.. kanske jag skulle ogilla att folk överallt gick om kring med knivar som de ville, tycker nog ändå det är en bra lag, i skogen är det oumbärligt med en vass kniv, i stan.. nja

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bappho
0

Det händer ganska ofta att jag har kniv i handväskan. Just för att de är så bra att ha. Tror dock inte att chansen är så stor att jag skulle hamna i en situation där jag skulle åka dit för det :-D

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
0

Igår letade jag efter nåt i hansdfacket på min bil och hittade sonens westernpistol (som var lite tejpad), skrattade och sa till sonen att "de som lagade bilen måste blivit fundersamma om de tittat i handskfacket"! Då säger han "ja och här i stolsfickan till baksätet ligger min täljskniv"!

Oskyldig Inte underligt att vi fick rabatt då maken gnällde om att de tagit så lång tid på sig att laga vår bil….De ville väl inte riskera repressialier av den här "gangsterfamiljen" Skrattande

spindelfot
0

haha gangsterfamilj!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

fridelfina
0

Mmm, hade nog valt att ta ut de två grejorna ur bilen om jag vetat att de låg där innan vi lämnade in den för lagning! Dessutom har den som ägde bilen före oss "slitsat" en reva i ryggstödet på ena stolen…ser faktiskt ut som ett kniv-arbete Flört

Vi som är så beskedliga egentligen, men vi fick en tusing i rabatt på reparationen iallafall!

Astha
1

Har typ en schweizisk armekniv i bilen för att det finns så många andra användbara pryttlar på den, som skruvmejsel etc.

[Golgadoth]
0

Jag har två knivar.. varav den ena påminner om en morakniv, och den andra kan man liksom fälla in ..

http://www.swedetechinternational.se/shop/6618/6618-594241-shopw-33ef62.jpg

http://www.alkej.se/alktextcent/mattkniv.html

de är de närmsta som kan komma mina knivar.. hittar verkligen ingen bild som är lik dom :/

Sebastian
1

Man får ha kniv i bilen om det tydligt framgår att den är till nödlägen. Mao att den ligger bland verktygen i reservhjulsbaljan.

Ska man sen ut i skogen kan man ju bara poppa lucka o ta ut den. I skogen får man ha kniv.

Mr-K
0

Hmm har ju två knivar i bilen. En mora kniv som de väl borde anse som befogad. Min jättefeta bowie kniv i handsfacket kan väl bli lite svårare att förklara dock. Den är ju som ett mindre svärd typ:) Å andra sidan kan det nog bli minst lika svårt att förklara aluminuim baseball slagträdet i bagage luckan eller min Walther fällkniv jag alltid har på mig.

Astraea
0

#6 Känner igen mig i det. Glömmer inte när jag glömde plocka ur en slaktkniv som jag ärvde från en vän. Kunde ha blivit lite svårt att förklara kanske. :) Tur att man bor på vischan.

Bappho
0

Min son går aldrig någonstans utan sin yxa. Däremot är det inte så troligt att någon polis skulle börja söka igenom min bil så jag ser det inte som en sådan överhängande fara. Jag har haft körkort i 20 år och bara blivit stoppad av polisen en enda gång och då var det bara för att "blåsa" :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Astraea
0

#15 Haha den var lite ovanlig. :)