Kvastar
Tänkte att vi kunde sätta in bilder på våra kvastar här…
MVH Isnornin

Fina de va Isnornin Bless

Å, vad fina!!! Nu vill jag också ut och plocka ris så min kvast får lite nytt till busken :-)

Tack!!:) vi är då nöjda, jag måstr skaffa mig en kniv som är lättare att rista med, fick dit en runa på min dotters skaft, men det var inte lätt! Vill rista en massa symboler mm på min andra (min make hjälpte mig med det skaftet:), men en bättre kniv, annars blir det nog som när jag gräjade med staven, rena blodbadet….. Min dotter var så stolt över sin att hon tog sig en provtur på gården! Den var jätte bra sa hon;) Sen var det vårskrik för hela slanten, hunden ville också vara med, jag undrar om inte Iram hörde oss till fastlandet;)
Hias era är jättefina med:))
Du får gärna visa din också Bappho:)
MVH Isnornin

Min är så använd så det är inget ris kvar. Men bild kommer när jag snyggat upp henne.

Fin Sofielunsen:))
MVH Isnornin

jag har gjort klart min kvast nu och fyllt skaftet med diverse saker …har dock ingen egen kamera utan får vänta tills dottern kommer hem så att hon kan ta ett kort…blir nog i slutet av kommande vecka kram tindra

Är det flera kvastar redo för Blåkulla?
MVH Isnornin

Hittade den här texten när jag var ute och läste om Hedgewitches:
The broomstick, or riding-pole, represented the phallus of the Horned God. According to some traditions, the ends of these poles were carved to represent the erect penis and were concealed by being bound in either birch twigs or straw. The tops of these riding-poles often ended in two forked tines which represented the horns of the Horned God.
Jag fick genast lust att gå ut och göra en till kvast :-)

aha;) toppen på kvasten som jag gjorde är delad i två….
Ja ut och gör en kvast allihoppa!!!!
MVH Isnornin
**Fina kvastar.. en ny syn på kvasten Bappho.
för mej iallafall.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

#16 fin kvast , från leksaks affären
Vandra i Ljus å Skönhet

Ska göra en alldeles ny kvast jag med.. har funderat ett tag på hur jag skulle göra den..
Och så nu i helgen så fick jag veta att min gubbe kan och har gjort många kvastar..
Så när vädret blir lite bättre och vi ses nästa gång så ska jag till och börja på.. Blev så glad!!

Provade att göra små björnmosseborstar ! ;) Binder med rottråd.
läckert Coturnix! 
Ska nog prova å göra något sådant, vågar mig inte riktigt på en riktig kvast en, men det skulle kännas som en bra mjukstart!
~blessed be

#19 Du är så skicklig:) snyggt!!!
MVH Isnornin

Vilka fina runor du satt på kvasten#22 Bless

Fint Tindra:)
MVH Isnornin

Jaa vad fint! Och jag hittade min lödpenna när jag letade efter skridskor!

vad är rottråd??
MVH Isnornin

#27, en tråd med rötter, som är grundad och gedigen och som fler trådar kan växa fram ur, kanske? :)

#28 DET var vackert skrivet! :)
#27 Jag klippte av rottrådar från rotvältor efter stormen. Eller när man drar upp sly så kan man ta av rötterna och skala, segt och bra att binda med.

#29 ok då är jag med;)
MVH Isnornin

jaa, c, vad kul, vi kan binda varandra med rottrådar, eller kvastarna om jag flyger förbi hos dig

;D

#19.. Å så vacker!
Använder du dom till något speciellt?

#33 ;) Tja, jag borstar med dem;) Det finns mycket som är bra att borsta bort ibland.

Jag ska nog ta och göra min kvast snart… jag har haft en "pinne" stående, som jag har haft i flera år, först som stav, men sen några år tillbaka har den inte kallat på mig, utan bara stått i garderoben. Kanske trivdes den inte med flytten till lägenhet. Senaste halvåret har jag känt att den vill bli använd men jag har inte känt till vad… men kanske kvast!? Den vore helt underbart magisk som det kan jag tänka, jag ska känna efter och ta fram den i ljuset!
Åhåhå! Det känns bra det här! En trollhasselkvast! Ska genast hem till mamma och plocka trollhasselkvistar i komposthögen! ^^
Åh jag vet precis hur jag vill ha den, med små glaskulor och kanske bjällror! Men jag börjar med själva kvasten, eftersom jag inte har nåt att sätta i den än. En sak i taget.

#34.. som en *vanlig* kvast då.. samma egenskaper..

# 37 Kvast?!! Hmmm. ;)

hehehe
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Väldigt snygg kvast!
MVH Isnornin

Tänk att min kvast hänger på väggen… och katten struntar i den..
MVH Isnornin

#42 Det är väl skönt? ;D kunde inte ha någonting i trä här förut, hunden åt upp det. Nu hänger saker på väggarna mycket för att jag verkligen gillar inte att flytta på saker för att städa runt dem.

*putt*
MVH Isnornin

jag har ingen :( jag hittade många snygga grenar när jag var i skogen en vecka förut och ugglade.. men inga kvastgrenar. kan väl inte vara vilken granpinne som helst som man använder heller.. måste nog forska lite i detta.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

putt:) Flera bilder på kvastar!!
MVH Isnornin

några nya kvastar i stugan?

Putt /Krax

Jag gillar denna tråden! Det vore kul med flera bilder, tips och ideér på och om era kvastar. Det är ju dags att göra om och fylla på ris, städa ocg greja. Det är Imbolc snart bäst att ha kvasten redo!!:)
MVH Isnornin
Coturnix björnmosseborstar hade jag missat. En sån vill jag göra!
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Oh, jag måste i all hast,
göra mig en kvast…
En risbuske som bindes fast,
runt en hög mast, kanske av plast…hmm…
Sen kan jag kalla mig häxa,
och växa och spexa.
Jag kan ju få bakläxa i detta komplexa,
min läxa; att bli häxa!!
Kram på er!
Många Goa Kramar
Annisangel

Jag såg förut en länk om hur man band en kvast, någon som kan leta upp den?
nu till våren är det god tid att samla björkris, jag skulle verkligen vilja ha en ordentlig kvast att sopa bort allt skräp med här hemma.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jag blev så himla "kvastsugen" ! Det kanske det är fler som är? ;)

JAA!, skall vi ut i skogen tillsammans och jag material, c?

Ja det var en bra idé! ;) Vi kan göra på liknande sätt som när vi samlades vid brunnen! Vi går ut i skogen var och en på var sitt håll och så träffas vi där i en björnmossig glänta! ;)
I kväll och helgen presenterar vi våra nygjorda kvastar här, så att även de som inte kunde vara med får vara med!
Kram på er allihop!

vilken tid, skall vi ses då? ¨så att alla har möjlighet till att delta, var inte 20:00 en bra tid sist?
I kväll är jag inte hemma.. för första gången på en evighet.. Så kvastandet får vara för i dag. 

kanske skulle göra min egen kvast jag med..
fått så sjukt mycket inspiration här..
Älskar denna tråden..
Jag vill ha ressällskap jag…
Vandra i Ljus å Skönhet

Har plockat björkris nu från redan ner huggna träd som bara log där.så jag frågade om lov i allafall,tog mig lite björkris med mig hem till min/eller mina ev kvastar jag vill göra..
Lämnade lite fågelfrön som gåva för de jag tog..
Nu så
Ska de bli kul,se om jag kan få de ihop så snyggt som alla här verkat kunna fnissar ska bli spännande..
Vänligen raven the angel
När det ändå finns en tråd för kvastar - är det svårt att göra sin egen kvast eller räcker det att "ta ett skaft och binda fast riset"? Hur fingerfärdig behöver man vara?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

#63 så vacker..
Min kvast har verkligen jobbat hårt i vinter. Senast sopade den ner snön från taket över dörren så att vi skulle slippa att få det i huvudet. Den är verkligen i skriande behov av en ny buske 

Ja bappho den ser ut som den behöver en lite föryngring till våren hehe, det är bra med flitiga kvastar :)
Den brukar alltid få nytt till våren, men förra året fick jag inte tag i något bra ris, för mycket snö även då så det var svårt att komma åt. I år ska jag ge den något bättre :)