earth-based spiritual practices??
Jag skrev ett inlägg inne på "övernaturligt" angående en dröm jag haft och ville ha lite hjälp med tolkning av denna. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig i detta forum, men jag chansar!
I ett svar jag fick stod bland annat "Draken kan också betyda att du har levat tidigare liv i en tid då "earth-based spiritual practices" var vanliga."
Vet någon vad som menas med earth-based spiritual practices? Är det något i stil med folk som dyrkar naturen? I såfall, gjorde inte de flesta det mer eller mindre förr i tiden?
Tack!
Hm, nu är jag inte helt säker, men jag har en teori om vad som kan menas.
Enligt vissa traditioner så har elementen olika "rådeväsen", t.ex. drake eld, älva jord osv.
Jag har läst att det var så hos kelterna innan de kristnades (och de kristnades ganska tidigt).
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
earth-based spiritual practices:
Det finns nog flera tolkningar av vad detta är.
Inom arkeologin använder vi begräppet ibland i samband med ur religioner. Altså de första trosuppfattningarna, de som uppstod ur relationen till jorden och naturen.
Men rent översatt så betyder det väl bara ett praktiskt utförande av en jordbunden spiritualitet. En naturtro.
Jag har hört ett rykte om att folk i västvärlden är på väg att gå tillbaka till naturtro. Att fler och fler går ifrån de fasta trosamfunden och beger sig i kontakt med naturen, men detta är bara något jag hört på villovägar. Ska nog Googla lite på det nu.
Lev väl.
Simon
www.urmoderjord.se