Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1793 ggr
Coturnix
0

Under jorden

Daggmasken

Daggmasken dränerar, luftar och gödslar jorden. Femtio maskars exkrementer per kvadratmeter med en årsarbetstid på hundra dagar blir fem kilo gödsel.

Masken fungerar som PH-höjare genom att kalkhaltigt material omvandlas i maskkroppen. Maskgödseln neutraliserar syror i marken, bakterielivet stimuleras och därmed förmultningsprocessen.

Masken påverkar också svamparna genom att masken i sitt dagliga värv sliter av svampmycelium som passerar genom födointaget. Slutprodukten blir ett slags gröngödselmedel för bakterierna. Markens bördighet gynnas av mångformigheten i mikrolivet.

Det är maskarna, svamparna, bakterierna och andra som fixar jordens genomluftning, dränering stabilitet och näringsinnehåll. Daggmaskens gångar används bland annat som genvägar av växternas rötter för att nå djupt ner i marken så snabbt som möjligt.

Tunga traktorer och maskiner har i det moderna jordbruket packat ihop jordarna så hårt att daggmasken inte kan vistas där. När jorden inte luftas, ansamlas koldioxid och tillgången på syre blir sämre.

Eftersom vi ser ut att bli tvungna att börja om i fel ände, så låt oss göra det.

Strävan och tron på att även människan kan inlemmas i det ekologiska systemet borde vara den drivande urkraften för varje medvetandegjord människa.

Coturnix

Anco
0

En underbar önskan:
_Strävan och tron på att även människan kan
inlemmas i det ekologiska systemet
borde vara den drivande urkraften för
varje medvetandegjord människa.

_Vi kan ju alltid hoppas att även fler än vi inser värdet av Moder Jord och lär sig att ta till vara på henne och vara rädd om henne!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Lorelai
0

Är det så? Det är inte bra.. långt ifrån bra.
jag mår rent av illa, fysiskt illa när jag tar till mig hur illa människan profiterar på jorden. Hur människan bara drar nytta, skövlar och rensar.. utan ens en tanke i gengäld.
Men vi sprider oss.. från mig kommer det två jordmedvetna.. från dem kanske fler av dem.. kanske 4. Av de fyra får vi kanske 8 jordmedvetna människor.
Det tar lång tid, men det är bättre än inte alls.

Jodrena
0

hm, ja det sista var ju tänkvärt, något jag aldrig tänkt eller vetat tidigare. Bra Coturnix!

#2 ja, men du är nog inte helt ensam om att vara blivande jordmedvetnas förälder, förhoppningsvis är ni många fler och då ökar också antalet mycket snabbare i längden :)

BiGavia
0

Jag är född och uppvuxen i den andan och fört vidare till mina barn.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Coturnix
0

På förekommen anledning av upputtad tråd om husdjur i krukan så kan väl detta vara intressant en gång till.:D

Nu ska jag gå ut och se om det finns någon snygging till mask som vill ställa upp på "veckans porträtt" :D

Eller det kanske finns någon som har en fin illustration på daggmasken i gömmorna?

Lorelai
0

*haha* husdjur i krukan.. så (s)maksigt!

BranDuir
0

min lilla jordbundne vän …han heter Bengt Åke …i ena änden ….Ullagertrud i den andra

http://haxor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=faf634aa-c980-44e9-a16c-778aadb77fb3&Filename=daggmask.jpg

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Coturnix
0

Mmmm…vad fina!;D

Lorelai
0

#7 Naw.. är dem dresserade med? både Ullagertrud och Bengt-Åke?

Coturnix
0

Nu längtar jag efter våren. Jo jag sitter här och letar efter gamla saker som jag skrivit. Och jag hittar inte det jag letar efter. Men jag hittar ju en mängd andra saker. Det vill jag förmedla; om ni söker i sajten HÄXOR så finns det mycket! :) Glad vår! Och länge leve daggmasken! :)

Tuva-Lena
0

Har ni tänkt på vad många daggmaskar det ligger på vägarna efter hårda regnskurar eller långvariga regn? Det måste också vara syrebristen då..? Önskar att jag kunde rädda alla men det går ju inte. Gråter

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Endroppeihavet
0

#10 Jag brukar ha samma problem, men det är alltid kul att hitta äldre trådar, tack!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.