Häxor iFokus

Häxor

Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 1608 ggr
Smeagol
0

Angående tarot kort.

Jag har en taro kortlek som ´jag har haft i ca 4 år men aldrig lixsom spått med den på riktigt. Jag skulle verkligen vilja lära mig det! 1.Sedan undrar jag om de finns olika som är bättre eller sämre??

2.Min korltlek heter Angel tarot Och den innehåller 78 kort är det det vanliga eller??

3. De korten som är de är "vanliga" alltså de olika tecknen/gubbarna. Förstår man ju ganska bra. Men vad är alla de andra korten??

4. Man fick med en liten instrutions bok men den är på enelska och ganska svår tycker jag när man ska tyda kortens betydelse.

5. Måste man köpa en bok så man vet hur man gör eller vet ni någon sida eller kanske är de någon här inne som kan hjälpa mig med förslag på hur man använder dem??!!

Hoppas de är någon här inne som kan hjälpa mig.

Shailina
0

Den lilla handboken du fick med berättar med stor sannolikhet vad dom olika korten betyder. Korten brukar va dom samma innom kabbala-tarot, så deras betydelse är lik oavsett vilket motiv dom kör på. Jag har tex 3 olika tarot kortlekar hemma hvis kort betyder det samma men dom har olika motiv. Om du söker på google äfter "betydning +tarot" borde du ramla över en sida som erbjuder norsk/svensk/dansk översättelse av kortens betydning.

Hur man använder dom är en annan sak. Det fins många mönster du kan lägga ut korten där olika platser betyder olika saker. Tex fins det mönster där vissa kort läggs på förtid, vissa på nutid och vissa på framtid. Osv. Hur korten ligger i förhållande till varann påvärkar deres betydelse. Hvilken räckefölge dom kommer upp har en annan betydning. I det store och det hela är detta med tarot mycket magkjänsla, intuition och ett samspel med korten. Man måsta tala med sina kort, inte bara läsa dom. när du har användt dina kort ett litet tag börjar ni bli samkörta, ungefär som när man köper nya sko. I början kan skorna va lite stela, men äfter ett tag formar dom sig äfter din fot, och ni blir riktigt goda vänner. När du når detta läget blir det lättare att lyssna på vad korten säger til dig :)

Detta är min personliga betraktning av hur det fungerar för mig innom Tarot. Tarot kan va lika individuellt som religion :) Många kan ha olika uppfatningar om tarot och alla kan va korrekta :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

LinaN
0

Din kortlek består av 78 kort, varav 24 är annorlunda och motsvarar inte en vanlig krotlek utseendemässigt så att säga….

Dessa 24 kort är dom jag använder oftast efterosm jag itne lärt mig at tlägga med hela arcanan (de delas ävne in i lill coh stora arcanan och minns aj gitne fel så är lill arcanan de med 52 kort och stora är den med 24 kort.) 

Ned tarotkort brukar jag bland stora arcanan och sedan dra 3 kort, en dåtid, en nuti och en framtid…. sedan tolkar jag dom utifrån vad som står i min tarotbok (eftersom ajg nästan är värdelös på at ttolka tarot ^^)

Ananrs lägger jag mest, rättare sagt; kastar, runor. och dem har jag en instinktiv känsla för redan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Smeagol
0

puttar* Hoppa på att de är nån mer som kan hjälpa mig!!??

Rita-S
0

här har du lite olika info:

Om tarotkort
och då även lite om hur man använder tarot och annat  

Kortens betydning i Stora Arkanaen

Generellt om Tarot

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Smeagol
0

#4 Tackar!! Detta var exakt det jag sökte efter. Nu får vi hoppa på att jag kommer igång någon dag och börjar spå.

Hennum
0

på paranormal.se så har dom en beskrivning av dom olika korten. men ja har inte hittat nån sida på nätet som går in så djupt. därför tänker ja köpa en bok inom de snaraste.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Smeagol
0

#5 oki. alltid bra att veta!! tackar!