Lösning på skärsår
Till mitt förtret och missnöje så skar jag mig på kattmatslocket.. konserven i morse när jag öppnade den nya burken… ni vet sådan där lock man drar bort.. man behöver inte konservöppnare…. i alla fall fick ett ganska djupt skärsår över nedre delen av tummen.
Nu undrar jag, finns det några husknep för att hjälpa såret att läka eller sluta blöda m.m., vet det finns ju örter som hindra blödning. men kanske något som hjälper läkningen??? Någon som har idér
Är det djupt bör du åka in och sy. Häxkonst är bra till mycket, men det får inte ta över såpass att man förkastar den läkekonst som utövas av en läkare.
I övrigt fungerar plåster bra :) Din kropp är superb på att ta hand om skärsår alldeles utan örter.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Alltså.. så djup är det inte… det är enbart ett litet djupare skärsår….
Då är plåster bra, som sagt :) Man behöver inte krångla till det bara för att man praktiserar häxkonst.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Annars är det finfint med lite svartkämpe ( groblad) på såret :) då behövs inget plåster :) (jodå det är bra det med ) :)
#4 Fast groblad växer ju knappast såhär års, om man inte har hemma.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#5 Nej :) man får ha hemma vid den här årstiden :)
Bara såret är rent och du skyddar det med plåster borde det nog läka bra med tanke på att du sa att det inte är alltför djupt.
Gamla sortens svenskdroppar var annars bra för både läkning av sår och otrevliga ärr (mm), men sen de ändrade receptet är det ljusår ifrån så bra som det var. Visst spriten kanske fungerar mot infektioner men.. Groblad är bra både som plåster och om man har varbildning (säkert fungerar det till annat också..) men åtminstone här är det för tidigt för dem än.
(#7 Fungerar de lika bra när de varit frysta? *nyfiken*)

Äggvita, ur ett vanligt ägg. Det lär vara bra. Kan ju vara bra om man inte har kirurgtejp hemma.

#0 Lägg handen på och sjung stilla på blodet. Så läker det fort som bara den. Enklare en plåster.
# 10 Hm vad sjunger man då?

#11 Kraftsånger.
# 12 Gissar att spontana inte duger då?

#13 Jo. Om de fungerar så.
# 14 Ok ska testa det nästa gång jag skär mig.

det vita skinnet innanför äggskalet, fungerar sammandragande och skapar ett snyggare ärr,
#9 coturnix, hade du inte testat det på någon familjemedlem? gav det en snabbare läkning också?

#16 Jo det fungerade mkt bra. Vi borde ha en tråd som handlar om det fenomenala ägget!;)
# 17 Kan ni inte starta en sån tråd?

Salvia är en läkande ört. Det kan påskynda läkningen.