Ok för ortodoxa att utöva Wicca?
Jag är verkligen intresserad av denna sidan, har suttit dagar i streck och bara läst om allt inom häx-sektorn. Jag har miljoner frågor, så det här kommer inte att vara mitt enda inlägg haha. Iaf, till frågan. Jag är ortodox kristen, jag tror absolut på Gud, men även på naturens krafter,och magi osv, vilket är under Gud. Jag ska erkänna, jag är lite mer hednisk (eller gnostisk på bibliska) än mina vänner, min familj, eller människor i min närhet överhuvudtaget, men jag är väldigt intresserad av wicca. Jag tycker om dess filosofi, dess traditioner, dess sätt att se på livet, döden osv. men jag är fortfarande kristen. Går det ändå bra för mig att utöva wiccanska ritualer? Eller måste jag ansluta mej till Guden och Gudinnan och lämna min religion?
Efter som wicca är en religion, med gudomar (även om vilka de är samt i vilken form man tror på dem varierar), och det första (kristna) budordet lyder: "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig" så är det iaf självklart ur kristen synvinkel att de inte är kompatibla.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jaha… Tänkte inte på de första budordet. Hehe, tack. Jag tycker att det är lite synd, i alla fall. Jag vill utöva magi, även ifall min religion förbjuder det, Och jag älskar naturen, men jag vill inte överge min Gud. Vilket dilemma! Jaja, tack ändå.
#2 Håller med att det kan bli svårt att kombinera just wicca med kristendomen, men det finns ju andra s.k. hedniska synsätt som att gud/arna finns i allt. Emellertid så kanske du kan leva efter de wiccanska lagarna iaf, bortsett från det där med gudarna.
Gnostism handlar väl om att se inom sig själv för att hitta svaren? Det är ju en annan syn som finns inom hedendom, att gudomarna är egenskaper inom oss själva.
Helt omöjligt torde inte vara att kombinera, med andra ord.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#2 Magi är inte oförenligt med kristendom, det finns flera ordnar som arbetar med magi i en kristen kontext.
Däremot finns det säkert kristna som inte anser att en "äkta" kristen arbetar med magi i någon form, men hur man ställer sig till det är ju upp till var och en (som bekänner sig till en kristen tro).
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#0 Upplever det som att varje individs uppfattning om det guddomliga är veldigt subjektivt oavsätt vilken religion man har.Vad, och hur vi gör för att komma i kontakt med skapelsens källa är också en privat sak.Och bör få fortsätta vara så efter min syn.
Dilemmat uppstår när det finns regler och dogmer kring hur, med vem och och i vilken sammanhang detta ska gå till. Religion i ordets vidaste form bör vara inklusiv, inte exlusiv. Så varför fråga någon annan vad du får och inte får? Gud är väl en generös gud?
Som mysteriereligion har wicca en helt annan syn på gott och ondt, liv och död, kropp och ande och skiljer sig veldigt mycket från de kristna dogmerna som de är i dag. Till viss del även de gnostiska eftersom kroppen och sinnerna är en viktig del av utövande och inte skall undertryckas.
Jag förtstår att man kan sakna ritualer i de kristna kyrkorna rundtom, (förutom sakramenten) eftersom de försvann med katolisismen här i Sverige. Att göra en ritual för sig själv i naturen är ett rätt så primalt behov och kan vara riktat till Gud, Fanden eller tomtar och troll. Om man vill göra en wiccansk ritual så tycker jag att man skall sluta med att försöka pilla russinerna ur kakan bara för att man vill göra en ritual. Dels för att man då inte förstår vad man håller på med och dels för att man då går bort från det man känner är naturlig för sig själv.Religion är ingen statisk form man skall anpassa sig efter, men en organisk väv man skall ge liv vid sina egna handlingar.Så se till att inte trassla till det;-)
Lite lästips kring wicca och kristendom:
"Wicca and the Christian Heritage" Ritual, Sex and Magic. av Joanne Pearson
…och några länkar som kanske kan vara intressanta…

Jag håller inte med om att det inte går att kombinera magi med kristendom, däremot går det inte att kombinera Wicca och kristendom, jag tror det var så #1 menade. Wicca är väl, så vitt jag förstår, ett trossystem med som #1 skrev gudar och gudinnor, och det är väldigt svårt att förena två olika trossystem bara sådär. Men att utöva magi är *enligt min mening* inte bundet till en viss tro eller en viss religion. Magi bara är. Jag inser att jag sticker ut hakan en bra bit nu, och det är helt OK om någon får lust att klappa till mig!
Jag bara skriver som jag uppfattar saken.
Jag tycker det är jättespännande att du är ortodox kristen, det är den del av den kristna världen som på något sätt ligger närmast ett magiskt förhållningssätt. Du kan väl prova att tillägna dina magiska ritualer till helgon och änlgar istället för Wicca-gudarna.
Bara av nyfikenhet: Vilken ortodoxa kyrka tillhör du?
För mig är alla Gudar en Gud och alla Gudinnor en Gudinna. Så kanske kan du göra ceremonier och hylla dem som du ser som Guden och Gudinnan (Jesus och Maria?) på ett sätt som passar dig och se hur det känns. Kanske kommer naturelement in, kanske inte. Kanske hittar du en väg som känns bra för dig. det kanske blir för konstigt att hoppa från ortodox kristen till Wicca, så det kanske finns ett sätt där du kan hitta en väg mittemellan. Man behöver ju inte gå direkt till Wicca. Om jag skulle föreslå nåt skulle det vara att börja göra dina egna ritualer/ceremonier, men kanske inte börja med magi direkt innan du känner dig mer hemma med vad du gör och var du är.
Lycka till hur du än gör!
"#5 Lite lästips kring wicca och kristendom:
"Wicca and the Christian Heritage" Ritual, Sex and Magic. av Joanne Pearson"
En intressant bok att läsa för alla som är intresserade av wicca och den finns att fjärrlåna på bibliotek så man behöver inte köpa den heller :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

infinitum, jag tycker att dina inledande frågor, i första inlägget, inte borde ställas här, utan istället till prästen inom den ortodoxa församling som du tillhör.

#10 Klokt sagt! Fast det är inte alltid lätt att göra upp med en kyrka som man tillhört länge, en del grejer sitter så djupt att man kanske inte riktigt vet vad det är man tror på själv och vad man blivit lärd att tro på tills det blivit en del av ens tankar. Man måste liksom skärskåda varenda grej och kolla "tror jag på det här…. tror jag på det här…"
Ok, för det första vill jag tacka allihopa med era inspirerande occh upplysande svar. Ni har verkligen hjälpt mig.
För det andra, har jag försökt konvertera. Jag skulle verkligen gå igenom en ceremoni och allt. Även om det inte finns några Wiccaner nära mig där jag bor, så tänkte jag utföra det själv. Jag hade allt, jag var nästan redo. Men efter besök i många heliga kyrkor och kloster sen innan, och utövning av meditation i en nodalpunkt med otrolig kosmisk energi (Baba Vangas dal i Bulgarien) fick jag konstiga drömmar, bl.a. att Gud visade sig för mig. Jag tror på att om man kan utföra ritualer om healing osv för att hjälpa människor, så tror jag inte att man "åker till helvetet" för det?. Men den tanken flög runt i mig. Jag satt och undrade i flera år, tills denna "Gud-dröm" kom så att säga. Ja frågade "Gud" och den sa att det var ok att utföra ritualer för att hjälpa människor lr sig själv så länge man inte skadar någon. Lite som de 5 universala lagarna, lr va de nu va…I alla fall. Sen jag fick den drömmen blev jag helt chockad, och visste inte om det var en dröm eller en mild sorts uppenbarelse, så därför har jag inte konverterat än. Annars hade jag definitivt gjort det vid det här laget…
Förresten #6: Jag tillhör den Serbiska Ortodoxa Kyrkan.
Jag tänker mig att det beror på just din syn på Gud. Det står klart och tydligt i Bibeln att häxkonster hör Satan till och inte är okej och vad jag vet så är vet ortodoxerna noga med vad som står i Bibeln? Att man ska följa Guds ord så som de står skrivna?
Att vara kristen och utföra magi är med andra ord svårt. Men det beror på vad du är för slags kristen, och hur du personligen ser på Gud. Ser du honom som förlåtande, accepterande? Du beskriver att han har sagt att det är okej - Jamen, go for it då! Då har han ju givit dig tillåtelse och då borde det inte vara så mycket att fundera över. Men ser du Gud som den straffande makt han är i Bibeln, ja då bör du hålla dig ifrån det eftersom.
Jag tror att du behöver fråga dig varför du tillhör din kyrka, är det för att du tror på precis allt de säger och vill följa detta? I så fall är det väl kört? Men om det är för att hylla Gud så kan du lika gärna göra det själv eller i ett öppnare trossamfund. Då kan du också blanda in häxkonst i det.
Du ska ju göra det du känner är sant och rätt, inte det någon annan säger är det. Följ ditt hjärta. Personligen tror jag inte på helvetet och gör inte du det heller så finns det ingen anledning att inte göra som du vill.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Som #1 skrev så "du skall inga andra gudar ha" så är det ju inte lämpligt….
Jag har en egen religion… Anhädomen… jag har valt att gå min egen relgionsväg, och för enkelhetens skull givit det de namnet.. jag har under flera år varit Okristen, sedan typ 2002/2003 så blev jag kristen, men sedan förra året så, samma veva som jag blev "häxa" så beslöt jag leva efter min egna filosofi och religion.
Karaktären gud finns kvar, men så även våra nordiska gudar.. Min religion säger att En gud kan inte styra hela världen. Se bara hur Jesus, i "moderna" ord, kan man säga att herrens filosofi var att alla är lika mycket värda, man kan säga folk är jämnställda, så varför skulle då gud sitta ensam på tronen? Det går ju emot hans egna lära. Ingen gud kan härska över världen ensam, oavsett hur stark och mäktig denna är. Anhädomen säger att gud måste på någotsett ha hjälp, där kommer de andra gudarna in. Asagudarna och Asynjorna styr och härskar i det nordiska området, med med Herren som den högsete sedan Oden o.s.v. Med denna filosofi styrker det faktum att nästan alla länder har andra gudar, gamla gudar, så som Grekiska mytologin, Zeus, Hades, Athena m.m.
Jag har valt att följa min egna väg och filosofi, i stället för att slitas mellan två religioner…. där av kan jag även utnyttja magin, eftersom min religion har en förklaring till detta.
På detta sätt så trappar jag inte på andras tår eftersomjag har en annan religion… och alla har rätt att ha vilken religion de vill.
Att vara kristen och utföra magi innebär inga konflikter alls enligt min mening. De mesta snacket om att magi inte får utföras har inget rejält stöd i Bibeln eller de andra texter som aldrig nådde bibeln. Det finns också mängder med exempel på Bibliska figurer som har använt sig av magi. De två största är Moses och Kung Salomo men även Jesus använde sig av det. Kolla in ett avsnitt där han använder guds rustning och svärd. En ren invokation av astrala vapen som skydd mot onda andar. Hela solomon magin bygger ju på att man framanar och befaller demoner i guds namn och det finns också en stark tradition i ängla magi. Böner och psalmer kan också användas i magiska syften och är en form av magi i sig självt. Finns också otaliga historier där präster då speciellt inom den ortodoxa kyrkan har utfört mirakel vilket är samma sak som magi.
Vad som inte stämmer överrens med krsitendomen är att utföra magi som inte är av gud. Alltså kan du inte tillbe gudar som Baal eller Moloch vilket det varnas starkt för i bibeln. Att offra barn till Moloch ger t ex ett av de värsta straffen från gud som går att få.
#17 Exakt, i det läget är det ingen tvekan om det är ok eller inte. Inom den typen av magi som jag talar om så är det genom gud som vi ens kan utföra magin över huvud taget. Finns dock olika skolor inom detta som menar olika. Läs en grimoire och du kommer upptäcka att de är fulla av böner, psalmer, exorcismer, välsignelser, mässor osv.
#17 Det är värt att inflika att det beror på vem man frågar, olika kristna sekter (och individer) har olika uppfattning huruvida det är ok eller inte att utföra magi.
Sen kan man naturligtvis dra det hela ännu längre och fråga dem vad som är magi och vad som är mirakel/helbrägdagörelse/bönesvar etc. ;)
#19 Helt sant. Det beror dock på total oförståelse för magi enligt min mening. Det är uppenbart att alla kristna som ber och/eller går i kyrkan dagligen utsätts för magi och faktiskt utför den utan att fatta att det är det de gör. Varje mässa eller predikan innehåller ritual magi. En bön är en form av magi enligt definitionen av magi innan Crowley kom och förstörde den för all framtid.
De flesta är inte medvetna att Crowley faktiskt ändrade definitionen av magi att innebära förändring efter ens egen vilja. Vad Crowley utelämnade var resten av den gamla definitionen. Förändring efter ens egen vilja med hjälp av högre väsen.
#21 Jag tycker de flesta oavsett tro har en total oförståelse eller i bästa fall en mycket liten förståelse av magi…
Ok, jag vill än en gång tacka allihopa för era inlägg. Alltså, ni anar inte hur mycket ni hjälpt mig. Stort tack till allihopa. En sak till: #15 Jag älskar din religion/filosofi. Jag skulle verkligen vilja ansluta mig till den religionen, för jag tror också på alla gudar under skaparguden. Men snälla, berätta mer om Anhädomen. EDIT: Alla ni som snackar om Bibeln, kom ihåg att Bibeln är skriven av Människan, och inte Gud. Den har skrivits över i generationer, censurerats (6 o 7 Moseböckerna "finns ju inte" ), och översatts i många, många språk. Mycket missförstås och tolkas inte som t.ex. Jesus hade menat det. Och VI VET att katolik-prästerna på medeltiden styrde över munkarna, som skrev biblarna, de kunde ha skrivit dit en massa religiösa och politiska förändringar. Ni wiccaner där ute måste ju hålla med mig. T.ex. "En trollkvinna skall du icke låta leva" kommer från Bibeln. Kanske en anledning till att bränna alla dessa stackars människor på bål (låt oss inte glömma demoniserandet av guden Pan. "Han liknar ju djävulen!"). Lite medeltida konspiration, visserligen hehe. Det är så jag har förstått situationen. Snälla rätta mig om jag har fel. Och Nej, jag är inte emot Bibeln, Mycket i dess skrifter är heligt och vist, men ta er i akt hur ni tolkar den. Man kan tolka en text från bibeln på 20 miljoner olika sätt. Vilka trevliga diskussioner jag har fått igång här hehe…
#23 You shall not suffer a witch to live är ju dock något av de stycken som bekvämt nog ändrats. Förr stod det: you shall not suffer a poisoner to live.
Och att de drar paralleller mellan pan och djävulen är/var förmodligen för att konvertera folk lättare. Kristendomens intåg var allt annat än fridfullt och valfritt.
Witches don't get mad, they get even.
Exakt. Du fattar vad jag menar. Hur kan det vara kristet att demonisera andra religioners gudar för att få en anledning att bränna dem? Alla som var mot katolikerna brändes eller torterades för kätteri. Verkligen kristet… verkligen gudomliga handlingar från påven…
Det beteendet går väl iofs att implimentera på alla olika sorters människor oavsett vilken flagg de går under.
Som med alla gamla texter så finns ju bättre och sämre översättningar. Kom också ihåg att för att få en full förståelse kring kristendomen räcker det inte med att enbart läsa bibeln. Bibeln är bara en mycket liten del av de kristna skrifter som finns.
Nej precis. Det är ett jäkla kackel om den "ursprungliga" hebreiska texten av nyss nämnda stycke verkligen översatts rätt och/eller om där är fler betydelser i samma eller snarlika ord. Man måste nästan vara en jävligt påläst historiker för att våga sig på att diskutera ämnet.