Att läsa tarot- fråga
Har haft under en längre tid svårigheter med att hitta en tarot kortlek som passar mig och när jag väl fått vatnarna på en så kan jag inte öfr mitt liv få fram något vettigt utan vill bara kasta dem i vägen så fort jag tar i dem. Men kanske det är så att jag gått från fel grund eller vinkel.Det där med att läsa tarot. Kan man eller bör man rättare sagt se på tarot korten som man gör när man läser kultur och idé historia?
Jag har oftast tänkt på känslan och kanske tänkt alldeles för mycket på dem. Mer än att försökt tänka vad bilden skulle kunna säga mig ifrån en konstnärlig vinkel.
Är det så at jag kan ha missupfattat det hela med att läsa tarot. eller bör prova det sätt jag själv tycker att jag just kommit på även om jag inte kommit på det, mer kommit underfund med.
Vad säger ni som kan?
Jag tror att det är ganska personligt på vilket sätt man lär sig tarot bäst på, som med allt annat :)
Försök att inte bli frustrerad, det tar tid både att hitta rätt lek och att lära sig att använda den. Var i nuet och njut av resan istället.
De flesta säger att man ska använda sin egen känsla först när man lär sig tarot. För mig funkar det inte alls. Jag studerade i djupet varje kort, var med i e-grupper där varje kort diskuterades grundligt av kunniga personer, jag använde leken så mycket jag bara kunde. Sedan så småningom när jag använt korten länge och jag hade en bra grund så började korten tala till mig på ett personligt sätt.
Men, som sagt, alla är vi olika och vilka inlärningsprocesser som passar oss bäst :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#1, vart hittade du e-grupper av detta slag?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Mitt problem är att jag finner de ALLRA flesta tarot kort stela. För det mesta är det ju personer på korten, och jag finner deras axlar spända. Jag ser ibland inget annat än ett ansträngt försök till symbolik. så jag tror inte tradiotionella tarot kort är något för mig.
Satt igår och kollade på tarocea samt google. Och jag hittade faktiskt några jag tyckte jag kunde få nåot ut utav.
Jag har varit samlare av tarotlekar för konstens skull, men det har bara funnits en lek som passat mig precis. Greenwood. Jag älskar att bilderna är målade med pastellkritor, mycket för att både min farfar och hans syster målade med det så jag har varit omgiven av liknande konst hela livet. Naturen på korten är en avbild av där jag själv bor och symboliken är som tagen ur min egen tro. Som gjord för mig :)
Men den leken använder jag bara till mig själv och när det gäller djupare extensiella eller andliga frågor. När jag spår andra eller mig själv i vardagliga bekymmer så använder jag andra ganska traditionella lekar.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#4 Den är så fin Bappho och jag gillar din Celtic Shaman´s Pack jättemycket :)
De jag fattat tycke för när jag satt igår och rotade pga fullmånen som gjorde att jag inte kunde sova.
Feng Shen, Lunatic, Celtic Dragon och den vanliga tradiotionella Dragon kortleken.
#0 Hur har det gått med ditt tarot-sök? Är du stolt ägare ännu?
Skulle vilja citera en av Alkimedes (?) lagar: "Det du vinner i kraft förlorar du i väg"
Alltså det finns en STOR fördel med att välja traditionella lekar som tex Ride Waite Smith, Hanson Roberts, Robin Wood, Gilded etc och det är att det finns så mycket skrivet om tarot som baserar sig på de traditionella bilderna och dess avtryck. Det går säkert att fylla hyllmeter efter hyllmeter med böcker! Så du kan få mycket stöd och hjälp om du väljer en "vanlig" tarotlek. Men vad hjälper det om du tycler leken är tråkig och inte talar till dig?
Om du väljer en lek som du verkligen fastnar för så kommer du spendera mycket tid med den för du tycker så mycket om den att du inte vill släppa den ifrån dig! Men var också medveten om att det kan bli svårt att tolka traditionellt med en sådan lek. Mycket tolkning får du basera på intuition. Likaså är utbudet av böcker mycket färre. Men det finns en hel del. Bästa tipset jag har just nu är "21 Ways to read tarot" av Mary K. Greer. Den boken är inte lekspecifik och hur bra som helst.
Var sedan också medveten om att en bra tarotlek inte ger dig perfekta tolkningar på en gång. Det är som med relationer: Det är lätt att få en ytlig kontakt. Men djupare, livslång kontakt kräver investering av tid och energi! Sätt dig ner och titta på korten. Meditera med dem. Blanda dem och sortera tillbaka dem. Alltså, lär känna din lek!
#7 kortleken jag andvänt förut är mycket underlig. varken orakel kort eller tarot kort. en mix. Så det känns svårt att gå ifrån en sådan som jag haft länge och är så vann vid. Men den är också mycket lätt då den har styrke ord som tarot.
Men nej ännu inte hittat någon och jag blev något som grinig när åter en person som är mer avancerad än mig säger att jag bör stänga ned ett tag när jag anser raka motsatsen. Mycket irriterande när folk tycks missförstå en.
Tarot korten jag gillar än så länge är:
Feng shen
Lunatic
Dragon
scenery 3
Lunatic är en tarot jag haft ögonen på länge. Men feng shen fångade mitt öga men tydligen skall den vara ovanlig och från thailand.
Dragon är den traditionella kortleken men fanns även en som var mer keltisk som var mycket vacker.
Scenery 3 hittade jag på tarot garden. Unge fär som alla andra utom dragon och feng shen.
#8 Det finns så många förstå sig påare här i världen! Så länge du inte är lika galen som jag och köper tarotlekar för 1400 SEK (Primary edition sista gången jag gör det) så ser jag iofs inget problem i att du faktiskt köper en lek och testar. Det är en sak att se bilder på nätet en helt annan att sedan jobba med dem! Har flera lekar osm jag älskar för konstverket, men som det visade sig senare att jag inte kan jobba med för 5 öre
Där är en av fördelarna med "vanliga" lekar - de kostar inte mer än ett biobesök att köpa in. De mer ovanliga är mer av en investering….
Har du tittat på aeclectic.net för deras indelning av lekar enligt olika teman?
jag kan ha kollat där. inte säker. Flängt runt på rätt många olika ställen.
Den enda utav dem där taroten jag faktiskt rört är den traditionella Dragon taroten. Men det var ett tag sedan.
Alltså jag lägger tarot-kort.. fast är typ nybörjare. Men jag känner mig väldigt…dragen på ngåot sätt till just tarot-läggningen. För mig så känns det "självklart".. jag känner mig hemma på något sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas att ni förstår, i alla fall, på ett ungefär vad jag menar…
Taro-kort går ju lite hand i hand med det mediala, kanske det är det som göra att jag känner mig säker på taot-kortet att det är något för mig eftersom det mediala är något som har funnits i släkten länge.
Nu kanske det här låter… dumt, men hopps ni inte missförstår mig nu.. Om man inte har de mediala förmågan, så lär det ju påverka jobbet i taro-kort eller annat likande "spå" konst. Eller åtminstånde, försvåra arbetet inom området.
Mitt val utan Tarotkortleken jag köpte, var nästan ett andrahands val.. det jag först ville ha "tarot of the vikings" var slut, de finns tydligen inte att få tag på någonstans, så då fick det bli "tarot of the elves" (bild kan ni se till höger) valet grundades på min religion. Jag tror på våra Asagudar, alltså nordisk mytologi. Därför blev Alverna också en tänkbar kortlek, Alverna ingår i nordisk mytologi. Jag stog nämligen och tvekade mellan dessa två lekar, men eftersom vikingarna var slut så blev de Alverna…
Jag tror att om man väljert en kortlek med osäkerhet så kan det bli så man känner osäkerhet till kortleken när man ska använda den också. Taro-korten och du ska ju trots allt samarbete, och skär det sig någonstanns i teamworket, då blir det inget bra resultat… det är i alla fall min teori.
#11 Det roliga för mig är att jag varit jätte glad när jag köpt båda mina tidigare. Men när jag väl sätter mig med dem. Vill jag oftast bara kasta dem i väggen.
Fel energi för mig helt enkelt. Men då har jag haft Arcus Arcanum och Cosmic Tarot. För mig är dessa en aning ansträngda och stela när jag väl funderar på det. Men första instinkten är att bara kasta korten över hela rummet eller tjota ivägen. Som om jag köpt dem till någon annan egentligen.
Min första tarotkortlek fick jag faktiskt. Och jag börjar funderar på om jag inte borde sätta samma person på att göra det igen.
Vem vet. Mamma vet ju en bäst trotts allt :P
# 11 jag har oxå Cosmic Tarot och den passar inte mig heller fullt ut, jag kan inte sätta fingret på varför men något är det, jag har en celtic tarot oxå å den fungerar bättre, den är lite mer svårtydd och inte så… stel 
Mvh. Silverhuldra
#13 Vad ksönt å höra att det finns fler som jag som har svårt för den! Tycker just den är stel och lite ja… övertydlig med alla olika symboler och grejsimojs.
Den tarot kortlek jag lade mitt öga på först är den traditionella drak kortleken.
Denna:

Annars har jag kollar på denna med:

Annars är jag rätt förtjust i dessa med:
Lunatic:

Feng Shen:

Får la se vad som händer. Just nu lägger jag energi och tid på att införskaffa vapen till min fritid. (Historisk återskapning - inriktning vikinga tiden här)
Men skulle ju inte säga nej till en tarot kortlek. Så man kanske kunde göra lite med det också.
Jag har lärt mig den hårda svåra vägen att bara för att en lek är vacker betyder det inte att jag kan jobba med dem. Har tyvärr flera lekar som jag bara har kvar pga det konstnärliga.
#15 jo. Så är det med en del. Just dessa har jag suttit och hittat på lite vad jag skulle kunna få dem till. Kolla några sidor och böcker var de traditionellt betyder och med dessa kortlekarna är dom som varit närmast vad man kan säga är som ett någolunda jämt svar. Så jag tar det som att kan jag via datorn framföra igenom att titta på dem och få fram något finns det i alla fall kanske en chans att jag kan läsa dem i verkligheten med.
Då den enda häxaffären jag kommer i närheten utav är Regnbågen i gbg. Iaf den enda som jag känner till. Gillar den i borås men är aldrig där då jag inte riktigt har något annat ärende. Lite små segt så.