Vad är och hur fungerar placeboeffekten?
Jag är ingen expert, men det är ungefär att någonting fungerar för att man tror att det fungerar, alltså helt psykiskt. Ett vanligt exempel är personer som blir friska av att äta piller, fast det egentligen är sockerpiller.
#2 Placeboeffekten fungerar bäst där upplevelsen av sjukdomen är en stor del av den, t.ex. smärta. Den är inte ett "allmänt undermedel".
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag har faktiskt inte hört om Placeboeffekten…
Men fattar, P, är ju en metod för att påverka psykologin bakom något.. en sjukdom, eller liknande är ju fysiskt och tilldet krävs ju medivin. Men du kan ju träna Psyket så du kopplar om signalerna till hjärnan som säger någonting annat, som Ganna så, så som smärta, om du känner du har ont, så kan du ju "stänga ute" smärtan.
…….Så ser jag på det i alla fall… dvs om jag har fattat det rätt.

Enklast är ju att sätta det i ett samanhang, det är 100 rökare i en forkningsgrupp, 50st får nikotinplåster mot röksuget och 50 får tomma plåster. om då 75 av dem känner att de har blivt av med röksuget tack vare plåstren så har 25 av dem blivit utsatta för placeboeffekten.
Enkelt nog?
jag fattar…….

Som jag uppfattar det är "placebo" ett hjälpmedel, en möjlighet att få fatt på en "inneboende" "kraft" som därmed bevisligen finns. "Placebo" "framställs" ofta som, ungefär; "Haha, nu blev du allt lurad" Men som jag ser det så blev du allt annat än "lurad" Du fick hjälp att finna din egen inneboende möjlighet.
#6 En annan sån spännande undersökning handlade om alkohol.
Ett gäng fick veta att de skulle festa i tre grupper. En grupp fick dricka vatten, en annan grupp fick dricka vodka. En tredje grupp fick veta att de skulle få testa en alldeles ny typ av alkohol utan någon som helst färg, smak eller lukt. Denna tredje grupp blev serverad vatten, vilket de alltså inte visste.
Gissa hur det gick? De som drack vatten hade trevligt men kände såklart ingen berusning. Vodkagruppen blev givetvis berusade. Vad tror ni om grupp nummer tre? Jo, de uppträdde likadant som vodkagruppen. Intressant, och fullt applicerbart på i alla fall mig. Jag kan hälla i mig i alla fall måttligt stora mängder utan att märka av det om jag t.ex. känner mig obekväm med sällskapet, men kan bli mycket berusad av samma mängd en annan dag när jag är bättre till mods.
Mycket sitter i våra huvuden. Det gör det dock inte mindre verkligt än någonting annat. Var ch en ser världen genom sina glasögon.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 Det finns gott om studier, hur många som är publicerade på nätet låter jag vara osagt. Men ett bibliotek är annars ett bra ställe att börja leta på. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#12 Det beror på vad du menar med en direkt förklaring; som med så många andra psykiska fenomen finns det inga exakta svar, men en god förståelse.
Kanske du hittar något i den här boken. Kapitel 5, Why, the evolutionary question, sidan 96.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Här är en intressant bok på svenska som var en av kursböckerna jag hade då jag pluggade medicinsk atropologi:
"Tillit som bot- Placebo i tid och rum" av Lisbeth Sachs
Den tar upp olika exempel på både placebo och noncebo effekten och hur det kan fungera i olika fall.
I korte drag handlar placebo att man förväntar att man blir frisk eller återställd och att noncebo handlar om det motsatta, att förvänta sig sjukdom eller försämring.
I båda fall tar hon upp alla de faktorer som utgör helheten kring den sjuka eller friska, mekanismer i psyket och utfallen av detta.

#14 Länkade inte du en artikel a long time ago som handlade om en "tvärt-emot effekt"? Jag har för mig att det handlade om forskares syn på voodoodockor och förbannelser.
#16 Det klingar igenkännande på något vis…
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#18 Ja, det var nog.
Det var bara en parantes^^
Placeboeffekten = tro kan försätta berg. Tror man något så kan det hända, vodkan och nikotinplåstret är bra exempel.
Mvh. Silverhuldra