Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2701 ggr
[Ackinna]
2010-02-22 10:32
0

Kattmynta

Jag undrar om det är någon som vet mer om Kattmynta, jag såg någonstanns att den tydligen används vid ritualer??

Bappho
2010-02-22 13:52
0

Man kan använda den till att dra till sig saker, kärlek, pengar, lycka ;) Hittills har jag själv bara använt den i sexspells med lyckat resultat.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Ackinna]
2010-02-24 13:06
0

sexspells… oh… tack för tipset hehehe ;) ne men skämt och sido…

Då vet man lite vad den används till, för jag såg jag hade kattmynta frön, men hade någon vag misstanke att de kanske användes till något, fast jag visste inte vad det var….

Hmm, det går ju inte så ute nu.., om man sår "groddar" av det och torkar bladen, fungerar det också???

Vekka
2010-02-24 13:36
0

#2 hm..du menar att du ska torka dom första små bladen som kommer efter sådd? det kanske fungerar, men jag hade inte använt dom, för mig så måste mina örter-växter vara en ung eller vuxen växt som är kraftfull o livsduglig, måste ha alla sina attribut med sig, så att säga :) både blad, blomma o stjälk osv. Det har inte nygroddade frön, det är bara dom första babybladen ingen växt.

Men vem vet, det kanske går ändå. Det är viktigt att du har rätt sorts kattmyna, det ska vara Nepeta Cataria, inte N. Fassenji som ofta säljs som kattmynta.

Sen beror det ju på vilken status kattmyntan ska ha, ex i en ritual, då är det beroende på hur kraftfull den måste vara, är den en ingrediens tillsammans med flera andra så kanske den inte behöver mer kraft än dom första små bladen, men är intentionen med/bakom ritualen att den ska dra det tyngsta lasset så kan jag inte se att dom små bladen skulle fixa det.

[Ackinna]
2010-02-24 13:40
0

okej, hmm, det ska jag kolla upp.. bra att du påtalade det… ska genast kolla det..

[Ackinna]
2010-02-24 13:47
0

Har kollat upp vad kattmynta fröna hette som jag hade hemma… Den heter Nepeta Mussini

Vekka
2010-02-24 15:11
0

mmm…det är en släkting då :) inte kattmynta, ska heta Nepeta Cataria = äkta :)

[Ackinna]
2010-02-24 15:18
0

Okej, då fungerar den inte… eller???

Vekka
2010-02-24 16:02
0

nä..kräver din ritual kattmynta så ska det vara kattmynta, i detta fall "äkta", dom andra är släktingar =alltså inte exakt samma.
Det går inte att ersätta specifika ingredienser med andra som är lika, då blir inte resultatet det du från början sökte.

ex. Kungsmynta kan du inte ersätta med en annan mynta, om just kungsmyntan var ingrediensen.
Ska du ha Isop kan du inte ta anisisop, ska du ha Fjällkvanne kan du inte ta Rödkvanne osv.
Dessa är nära släktingar men inte samma.

Detta är enligt mig. Jag kanske är petig, men det är mkt viktigt att ha rätt grund.
Det finns dom örter som det går att använda olika släktingar av med samma kraft i men då används dom ändå i olika sammanhang oftast, men det gäller inte Kattmyntan.

När det kommer till kattmyntan så är jag lite extra kinkig, bara för att jag vill att dom som håller på att lära sig, lär sig rätt, använder Nepeta cataria inte dom andra nepeterna, det är ett stort släkte men bara en som är kattmynta :)