Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 4025 ggr
Forndottir
0

Ett praktiskt "problem" :)

Kan tänkas jag kommer med årets i särklass dummaste fråga men då har jag iaf satt ribban högt för framtiden ;)

Jag funderar kring ett praktiskt "problem". Det börjar närma sig att använda väldigt många stearinljus samtidigt för en ljuscirkel. Då funderar jag kring detta med brist på ljusstakar, jag har inte enochen-sljustakar till särskilt många ljus alls. Så blir min tanke att jag kan använda diverse hållare, som tex äggkopp osv, där jag stagar upp ljuset med sten eller jord så de inte står på svaj. Frågan är då…ska man verkligen dra in en massa olika material som inte har med tanken kring ljuscirkeln att göra? Jord och sten med sina energier, samt de material som möjliga "hållare" kan vara i?

Hur gör ni? Tanken på att springa och köpa rätt antal hållare för ljus nu motsätter sig hela tanken med själva ljuscirkeln dessutom.

Vekka
0

hm….vad har du för tanke kring ljuscirkeln o material då ? är tanken jord o sten? är det det så kan du ju välja även glasmaterial, du får tänka lite längre vad tex. vad glas är gjort av osv, var kommer järn ifrån? -jorden osv. jag menar vad innhåller  dom olika materialen? tänker du i dom banorna så blir det mkt enklare att hitta antal ljushållare :) sen vet jag inte om ljushållarna är så extremt viktiga i en ritual/ceremoni, det som nog kanske är viktigare är att hålla sig till så naturliga material som möjligt, hålla fokus på intentionen med ljuscirkeln inte koncentrera dig på vad det är för materiella saker du använder dig av.

Jag kanske har totalt missat poängen i din fråga :) då får du säga till :)

Endroppeihavet
0

#0 I princip vilken behållare som helst fylld med sand fungerar utmärkt för ljus

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

LailaBaba
0

Värmeljus är bra och inte så farliga.

Forndottir
0

Ljuscirkeln är för en önskan om lycka, välgång och harmoni för detta året, och diverse saker skall ju finnas i cirkeln för att förstärka min önskan. Eftersom man har en medveten tanke dels kring vad man är ute efter och dels kring de ting man valt ut att ha i cirkeln störde det mig en aning att jag dessutom skulle börja tänka kring vad mer jag tillför i material bara för att få ljusen att stå. Helst skulle jag vilja fästa ljusen direkt i golvet med stearin, men det är inte lämpligaste lösningen.

Det kanske bara är så att jag måste släppa tanken kring det där, för det kanske är helt ovidkommande för resultatet.

Forndottir
0

Ah, här hade det dykt upp fler svar medans jag själv skrev.

"Vilken behållare som helst med sand" låter bra. Så får det bli för denna gång.

Värmeljus hade jag inte ens tänkt på och dumt vore det väl av mig att förringa dem som mindre värda än de mer ståtliga ljusen :) Denna gång får det bli vanliga ljus som kan brinna längre då de ska användas under flera dagar.

Tack för alla svaren! :)

Bappho
0

Jag skulle nog välja det säkraste alternativet och inte tänka så mycket på vilket material jag använder mig av :) Man kan också gå på loppis och inhandla ljusstakar för bara någon krona.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
0

Kan delge att jag slog en cirkel och utförde en beskyddande ritual med just värmeljus bara i förra veckan. Det var en panik-ritual för att det höll på att spridas riktigt, riktigt otrevliga rykten om mig med blixtfart, rykten som var helt osanna och skulle förstöra enormt mycket på min arbetsplats och i min familj.

Det gick alldeles utmärkt :) Ryktena avstannade på studs och personen som spred dem fick veta att hon levde - alldeles utan att jag hade sagt ett pip till någon. Så man ska inte underskatta värmeljus, haha.

Forndottir
0

#6 Ja att söka igenom loppisarna vi har är vad jag har tänkt mig, men får vänta ännu någon månad med det :)

#7 Mm, men det är ju superbt att det går lika bra med värmeljus så smidiga de är att både frakta och ha framme, samt en låg ljuslåga när man behöver in med armen i cirkeln :)

Praefatio
0

#8 Japp! Jättepraktiskt. jag kommer nog att fortsätta ha värmeljus till mindre ritualer (ska dock skaffa finare hållare än de jag har nu) och allmänna småcirklar. Mina blockljus och stearinljus tänker jag spara till lite viktigare och större grejer.

LailaBaba
0

Bappho har lärt mej att värmeljus flyter lika bra som såna där särskilda flytljus, så det blir fint att ha dem i en liten glasskål med vatten bara. Jag är inte så mycket för att rusa iväg och köpa särskild utrustning så fort man ska göra nå't. Ju mindre grejor man har desto friare är man, och det har ingenting med magin att göra. Det är vi som skapar magin, inte ljusstakarna eller mortlarna eller altardukarna. Kan man inte utan alla grejor så kan man inte heller med. Det är min åsikt.

Forndottir
0

#9 Precis, så kan även jag tänka mig att göra.

#10 Jasså gör de det, det skall jag prova då. Nej jag vill inte heller fara och köpa saker hela tiden, jag har heller ingen möjlighet till det. Att finna eller skapa själv passar mig bättre. För min del i just detta fallet var att jag kommit på denna tanken (som var frågan) och visste att jag skulle störa mig på det om jag inte diskuterade det med andra. Stör jag mig blir jag ofokuserad och då blir det ju verkligen +-0 :)

Onn
0

Jag tycker definitivt det finns en poäng i att tänka igenom hur de verktyg och material man använder i en ritual stämmer överens med ritualens syfte, vad gäller korrespondenser och liknande. Samtidigt måste man alltid förhålla sig till en massa rent praktiska frågor som inte nödvändigtvis påverkar själva ritualen i någon högre grad. Någonstans måste man dra gränsen mellan det praktiska och det man bedömer som magiskt aktivt.

Om man inte på ett mer aktivt sätt använder själva ljushållarna spelar det förmodligen ingen större roll hur de ser ut; om man däremot exempelvis under ritualen sätter ett visst ljus i en viss ljusstake som en magisk handling är det kanske värt att fundera lite mer på hur den är utformad. På samma sätt blir valet av ljus viktigare beroende på vilken roll de har i ritualen. Är de bara stämnings- eller cirkelskapande funkar värmeljus säkert bra, men om man har ett tydligt magiskt syfte med själva ljusen vill man kanske fundera närmare på färg etc.

LailaBaba
0

Om det betyder någonting för en själv.

Trollkvinna
0

Tycker inte alltid det är så viktigt att fastna för mycket i att införskaffa för mycket grejer för att göra en ritual- "man tager vad man haver" Mjöl, vatten , salt  och lite olja = Trolldeg 

Låt kreativiteten flöda och gör dina egna ljushållare.

Degen behöver inte stelna, bara ljusen står stadigt.Om cirkeln skall vara för ett speciellt syfte kan du "baka" in örter och evt oljor, symboler m.m för det du önskar åstadkomma. När ljusen brunnit ner kan du samla både stearin och trolldeg i en större klump. Denna kan du antigen spara som en talisman som du gömmar någonstans i huset eller lämnar utomhus någon plats som du känner passar i sammanhangen. 

Generellt tycker jag det bra att man arbetar med händerna och hjärtat innan en ritual och inte så mycket med huvudetGlad

Praefatio
0

Har också släppt lite på det materiella. Har tagit upp det i en annan tråd (altartråden?), att jag nästan känner mig lite befriad av att ha rensat ut alla prylar ur mitt vardagliga och magiska liv. Speciellt i början av tonåren, när jag sökte mycket, så var de materiella delarna av magin viktiga för mig. Det var viktigt att ha massor av redskap och innesluta mig i en hel värld av kristaller, snäckskal, vackra löv, tusen bägare med sand och salt och vatten, små pinglor…

Idag kör jag med mycket mindre sånt - jag införskaffar endast de kristaller och dylikt som jag behöver för en specifik ritual, och jag plockar undan det när jag är färdig. Jag har till exempel ingen stav för jag gillar inte den jag gjorde då (jag älskade den då) och har märkt att det går utmärkt utan. Mitt altare är väldigt stilrent och min Gudinna har ingenting emot det, tvärtom är det hon som lett in mig på den vägen. Magi handlar mycket mindre om det fysiska runt omkring och mycket mer om min kraft och mitt täta samarbete med elementen och min Gudinna plus hennes gemål. Befriande! Glad

Vad gäller ljusen specifikt så… ska man hålla på med ljusmagi så vill man givetvis köpa ett vackert stearinljus i rätt färg. Men annars känns det som en angenäm upptäckt att det funkar precis lika bra ändå! För övrigt (utan att göra reklam, hoppas jag!) så fanns det superfina flytljus i jättevacker form, liknandes värmeljus, på IKEA nu. Fenomen heter de, passande nog. Utan de där trista silverkopparna. Fungerar bra att bara sätta på ett litet fat för att skydda underlaget.

Kan för övrigt tillägga att jag mer än väl förstår alla som gillar sina magiska föremål och att jag respekterar det lika mycket som det avskalade! Smaken är som baken - bred. Och det är ju det som är så himla härligt!

Forndottir
0

Att göra just en hel ljuscirkel är första gången för mig, så det får bära eller brista och det kan såklart visa sig att just detta moment inte fungerar för mig alls även om jag har gott hopp för det.

Jag är saksamlare (tyvärr) och hyser kärlek till varenda liten sak jag samlat på mig, och helst dem jag skapat själv eller någon annan skapat. Så just nu är sakerna viktiga för mig, men jag tror det kommer mattas av efterhand bortsett från altaret.

Ska snart iväg och träffa en dam som verkligen är duktig, och då blir det min första ljuscirkel tillsammans med andra.

therootdoctor
0

Jag är nog benägen att hålla med #12 och inflika att det hänger ihop med magisk tradition och tidigare praktik.

Ungefär som att en kock börjar med färdiga recept och riktlinjer bör alla nybörjare följa någon form av traditionella riktilinjer. Helst den inhemska traditionen då den är förankrad i jorden och naturen omkring oss men åtminstone någon form av signaturlära eller motsvarande. Annars leder det inte bara till urvattnad magi men också till att gamla kulturtraditioner, värda att bevara, försvinner i nån slags flod av softish-intesåviktigt-baratankensomräknas-blask.

Att man efter hand och lång tids praktik kommer fram till vad som väcker tro och medföljande krafter är en annan sak.

Jag instämmer inte i argumentationen om att ju mindre grejer man har desto friare/starkare/etc är man i sin magi. Visst ska de stärka och väcka istället för att kväva och dränka inspiration och sinne. Men magi blir alltid starkare av attribut som ger skärpa och definition åt sinnesintryck. Under förutsättning att man vet varför de inkluderas.

Ljus är normalt sett till för två saker:

1. för att ge ljus åt rummet där man utför sin grej.

2. Som en del av själva arbetet.

I det senare fallet är allt man inkluderar av vikt och man bör ha en tydlig och klar bild över vad det är för association eller signatur som gör att just det föremålet inkluderas. Här blir antalet ljus väsentligt.  

Värmeljus är underskattade. Aluminiumhöljet gör att man kan vara trevligt diskret med sina namnpapper och oljan som lätt klär värmeljus. Tårtljus är också bra. På tal om aluminium, används foliepapper ofta som underlag för ljus då det inte fattar eld och förhindrar spill.

Bappho
0

Tårtljus ser man ofta i amerikanska spells. Ofta ska ljuset få brinna ut och jag har tänkt att i dagens jäkt så hinner man inte vänta och då använder man ett tårtljus. Men jag har kanske trott fel ;)

LailaBaba
0

#17 Nu menade jag mer ju färre ägodelar man har, desto mindre sitter man fast här i världen och styrs inte av det materiella, vilket inte riktigt framgick.

Dock är jag av den absoluta uppfattningen att magin skapar man själv. Även de viktiga redskapen skapar man själv i de fall de är behövliga. Då menar jag att man skapar dem genom att använda dem och få en personlig relation till dem. Inte rusa ut och köpa. En gammal bordskniv från mormorsmor har större kraft än en utsirad athame välsignad av en aldrig så helig man från en kultur och tradition som man inte kan relatera till. Man skapar traditioner och ceremonier som man förstår med sin kropp och sitt sinne. Inövade teaterstycken som man inte förstår en dyft av kan inte åstadkomma nåt.

Jag brukar tänka på när jag jobbade på hemtjänsten, hur många ritualer de gamla hade skapat under ett långt liv. En till exempel måste äta med samma sked varje morgon som han gjort i sextio år, annars blev hela dan fel och ur led. Vi skapar ett igenkännande, ett mönster och en trygghet, då blir även materiella saker kraftfulla.

Däremot håller jag med om att man ska lära sig om sin lokala tradition, känna till var man har sina rötter. Då har man en fast grund att stå på.

Praefatio
0

#19 Jag håller med dig. Nu skrev jag ett jättelångt inlägg om magi vs. föremål, men jag suddar ut det och fattar mig kort istället: Magin kommer från personen som besitter den. Alla blir inte friare utan, många har mycket lättare att fokusera energier med hjälp av föremål och blir då starkare med. Men det är viktigt att komma ihåg att föremålen i sig inte är magiska, det är du som gör dem magiska. Om du lämnar din athame framme och din mamma plockar upp den så är det bara en dolk för henne, men om du plockar upp dem så kan du känna hur det sprakar i händerna. Det är du som sprakar, inte dolken i sig :)

Sedan att en del saker har en praktisk funktion, det är klart! Jag använder också levande ljus för att komma i rätt sinnesstämning och för att se vad jag gör samt för att definiera vart min cirkel är. Mysigt och praktiskt! Rökelse och musik hjälper mig att lugna och samla mig. Vad jag menar är att för mig så har det varit befriande att skala av det och inte binda mig så fruktansvärt vid mina föremål, att de inte betyder så mycket. En bergskristall kan ersättas av en annan, ljus är förbrukningsvaror… Till skillnad från en athame som man älskar och kanske blir känslomässigt förstörd om man förlorar.

För övrigt var ju tårtljus en toppensmart sak! Jag har tänkt införskaffa julgransljus, de är också lite mindre.

(Kan också tillägga att jag tror att en del redskap, örter till exempel, har kraft i sig själv - men det är ett annat ämne)

Bloudwedd
0

#20 Skrattade gott vid berättelsen av din mamma och athamen. Har varit där själv, med sambo som använde min athame till att stadga upp väggtv. För honom var det bara en vanlig brevsrpätt….

Håller dessutom med dig - magin finns inom oss själva. Redskapen är absolut inte nödvändiga, men kan användas som katalysatorer och riktande. Men ibland kan det faktiskt vara tvärtom. Att göra en ritual helt tyst, eller utan några andr magiska redskap än din egen kropp kräver enorm fokus och vilja och kan bli oerhört kraftfullt.

Bappho
0

#21 Jag skottar snö med min kvast (ack så få strån det är kvar på den nu efter den här vintern), jag hackar is med min stav, skruvar i skruvar med min rituella kniv osv :)

LailaBaba
0

Häxor är ju både lata och snåla sägs det, så det vore ju superbra med en enda grej som kunde göra allting!

#22 Det tycker jag är stilfull vardagsmagi.

Praefatio
0

#21 Det var dessvärre bara ett exempel ;) Ingenting som hänt mig själv. Stadga upp vägg-TV däremot, det var ett alldeles nytt användningsområde, haha, underbart. Då är det tur att man har lite självdistans.

#22 Hur skottar man snö… med en kvast? Rent praktiskt, menar jag?

Bappho
0

#24 Man sopar snön :) Ganska effektivt faktiskt.

Trollvind
0

Skönt att höra att det är fler än jag som skottar snö med kvasten Glad

[Camio]
0

Ville bara tipsa om fantaskiskt fina och bra ljushållare i glas som jag faktiskt hittade på Ikea (mm jag vet det låter inte vidare charmigt eller magiskt och egentligen vill jag inte göra reklam heller men men…)

Det fina med dem är iaf att det är i neutralt transparent glas och vänder man dem åt ena hållet är de gjorda för värmeljus och vänder man dem åt andra hållet är de avpassade för typ kronljus… 5 kr st.

Check it out :)

Forndottir
0

Vad kul med många inlägg! :D

Reagerade när jag läste (#20) angående att det sprakar i händerna. Det är precis vad jag upplever själv, bland annat det och ofta så starkt så man skulle kunna tippa baklänges. Med tanke på att kroppen faktiskt reagerar så starkt så det ibland knäpper i lederna och … ja mer därtill, så har jag nämnt det för andra förstås men det är ingen som känner igen detta. Så i ärlighetens namn så sitter jag här ensam med ett fåtal böcker i min ägo, ingen att rådfråga och absolut inte den kunskap och säkerhet som ni besitter. Vad jag är helt trygg i är att jag kan fråga, se & få svar i meditation. Det fungerar utmärkt och svaren visar sig alltid korrekta. Nu fick jag alltså också svar på att detta sprakandet och knastrandet faktiskt existerar och att det är vad jag innerst inne trott-något att använda sig av.

Hoppas jag inte skrämmer bort alla med min okunnighet nudå ;-p Fast alla ni som sitter med dels mycket kundskap och dels ser att det faktiskt fungerar måste väl ha börjat i det lilla också kanske?

Jag vill se vad som fungerar och inte fungerar för mig, och till dess jag vet och har fakta så utgår jag från att det jag gör fungerar utmärkt annars känns det som att poängen att alls göra försvinner. Ska jag göra tex en ljuscirkel så vill jag att det ska vara korrekt med antal ljus, färg, doft, material och ytterligare tillbehör. Just därför att min egna tanke blir mer skärpt kring ändamålet då.

Det kanske visar sig i slutänden att jag bara ska meditera ensam och sedan gå runt och spraka på måfå…men jag hoppas inte det :)