Ang. brygder
Morsning alla…
Jag ska för första gången göra en egen brygd… en typ "välgångs brygd".
Men jag blev fundersam, hur länge ska örter och vätskan "koka" mm.

Det är nog bra om du läser på om örterna först och kanske skaffar en bok där det förklaras hur länge örterna ska koka, inte bra om någonting går fel.
Mvh Almatari
Det om örterna kan jag jag… det har jag läst på om.. det var just om brygden ska vara "kall" eller som varm "dricka" m.m.
#2 Om du behöver fråga om det på ett forum så är du inte redo att hålla på med sådant.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#3 För att kunna bli redo för att göra bryggder måste man väl veta först hur det fungerar….så för att veta om brygder är något för mig att hålla på med, så måste jag ju för gudsskull höra mig för hur det fungerar….

#2 Du måste ta reda på allt vad brygden gäller innan du ens har en tanke på att börja med den.
Vad är det för örter du ska använda? Om man får fråga det.
Blessed Be
Basilika…
#4 Precis, du måste veta hur det fungerar, ha en rejäl grund, veta mer om du vill följa en viss tradition i arbetet eller inte (och i så fall varför).
Eller så kan du fortsätta fråga på forum där du inte vet något om de som svarar/deras erfarenhet/seriositet och i så fall lika gärna gå och blanda dig ett glas saft, det har ungefär lika stor verkan, men där kan du läsa på flaskan hur du ska göra.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#6 Är det bara Basilika du ska använda?
Om du nu har läst på om örter så har du nog också läst att det ibland är lite olika på hur länge en ört ska dra, koka. Örterna innehåller olika ämnen som måste behandlas lite olika så de inte förstörs t ex.
Men om jag förstått rätt genom att läsa tråden så ska du inte använda brygden medicinskt utan mer magiskt, eller? Isåfall så behöver du ju inte ens koka den :) Då är intentionen bra mycket viktigare än om drycken ska intas varm eller kall. Och kunskap om själva örten såklart.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Om du ska använda basilikan för dess medicinska egenskaper (lugnande och kramplösande) så behöver man inte göra något med den alls, utan går att äta direkt då ämnena figörs i nedbrytningsprocessen.
Den ska dock inte torkas.
Men som Bappho säger så behöver man ju inte nödvändigtvis dra/koka örten för dess magiska egenskaper. Det kan vara viktigare när man gör brygden, att den ska stå och dra under fullmåne etc.
Men den finns ju "recept" på olika brygder där tiden ingredienserna är i vätskan är väsentliga allt beroende på vilken tradition man följer/inte följer.
Det gick bra…jag märkte på basilikan när den var klar.. det var "lätt" att märka… lätt kanske inte är rätt ordval, men ändå…
Hmm, en komisk grej.. vet inte om det var brygden som gjorde det, Börjar fundera om det hade en annan magisk uttgång än vad jag hade tänkt mig… igår gjorde jag brygden och trollformeln…
En "välgångs besvärjelse" el. vad man nu kan kalla det för… i alla fall, men senare på kvällen/natten så vinner Svenskarna guld och Brons i en och samma tävling,, och hur de gjorde det sen…kan inte hjälpa om min välgånsformel hade annan funktion än vad som jag gentligen hade i tanken…. har granskat formeln som jag läste, utifallatt jag har skrivit den konstikt, alltså om den har brister…
men nej, jag var tydlig vem/vad formeln ska gälla. Vill inte skryta men är säker på formler.. så vet inte vad jag ska tro om det bara är en slump allt ihop
Jo som jag sa… tror det med..