Salvor
När man gör salvor använder man ju bivax sedan olja.. sedan när det ha kallat så kanman ha i eteriska oljor, för önskad effekt utav salvan..
men har två funderingar… vad är det för olja man ska koka upp med bivazet? Sedan måste det vara eteriska oljor?? Man kan typ inte anväda örter direkt??
Vilken olja du ska ha, beror på vad du ska göra. Är det en terapuetisk salva, eller en magisk, vad har den för syfte etc?
De eteriska oljorna har du i för doftens och terapeutisk och/eller magisk verkan. Att ha i örter direkt när du gör salvan är ingen bra idé, då är det bättre att låta den färska örten dra ur i basoljan. Den metoden ger dock inte en lika stark doft som en essentiell olja (som destilleras ut blomman/örten/osv). Det går naturligtvis bra att ha i essentiella oljor i en örtberikad basolja.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Tänkte om salvan ska vara ur magisk synvinkel…
#2 Då beror det på vilken tradition du följer.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Som.. kan du dra något exempel??
#4 Hoodoo, folkmagi, ceremoniell magi, wicca, fluff…
ook
#Ackinna Boktips: Scott Cunningham - The complte Book of Inscense, Oils and Brews!
Ja men hur gör man om man tänker ur magiskt och läkemedles konst, synvinkel??
#8 Medicinskt bruk är en sak, magiskt en annan, de behöver inte sammanfalla. Återigen, magiskt bruk beror på vilken tradition man verkar inom.
#0 Utgå ifrån vad du vill ha salvan till - Antingen magiskt bruk eller "praktiskt" bruk. Ifall du vill ha den för tex. torr hy/parfym eller om du vill ha en salva för att utöva exempelvis kärleksmagi osv.
När du har ett syfte så blir det lättare att läsa upp om vilka ingredienser som passar i salvan.
Jag skulle personligen rekommendera eteriska oljor, de ger en bättre lukt och effekt för slutprodukten.
När de gäller oljan så kan ju i alla fall när det gäller praktiskt bruk fungera med vilken vegetabilisk olja som helst - Olivolja, mandelolja med mera.
Det kan också vara bra att ha i en ytterligare fettingrediens exempelvis kokosfett eller sheasmör beroende på hur du vill ha salvan.
#5 Fluff.. Åhh är detta en mystisk uråldrig tradition jag missat måhända ;)
#10 Den är den uråldrigaste och ursprungligaste av dem alla, Vishetens källa, bestänkt med glitter och bebodd av rosa delfiner.
Får man gå med än fast man är rädd för delfiner?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#13 Jadå, det finns harpuner att låna. :)

Vill bara påpeka att oljan absolut inte ska koka utan värmas i vattenbad, med termometer.