Prästinneutbildning till hösten?
Hej alla i Fokusar :-D
Jag har fått veta att den 10 - 12 september 2010 går första kursdelen i Prästinneutbildningen av stapel igen. Förra gången blev det snabt fullbokat så hör er för redan nu om ni är intresserade av att delta. Surfa in på hemsidan nedan.
Jag ska nu gå andra delen i Prsätinneutbildningen som Eta Christensson tillhandahåller och är så spänd på vad som komma skall. Jag älskade första kursdelen, den passade mig perfekt. Jag blev förvånad över hur många ettablerade häxor som sökte sig till kursen. Bland annat ett par prästinnor som bara ville vidga sina vyer.
Utbildningen är uppdelad i fyra delkurser som vardera behandlar prästinnans uppdrag om man kan kalla det det. Första delen var om födsel och namngivnig. Andra delen kommer handla om par förening, motsvarande vigsel. Kursen är till stora delar i ett feminint perspektiv, gudinnor och kvinnor men män får väldigt gärna gå kursen.
Jag tyckte om kursen i alla fall och kan varmt rekomendera den. Tänkte bara nämna den för den som letar.
Mät livet i lycka.
Simon.
www.urmoderjord.se

Blir killen präst då? Eller är han också prästinna? Inom vilken religion är det?
#1 Etas hemfluffade gudinnetro, får man väl anta.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Ja, killar blir präst om de vill. Jag själv vägde mellan präst och prästinna. Men det är bara ett namn, en definition utan större innebörd än att beskriva vad personen tillhandahåller. Religion är det inte att tala om utan mer i området av ideologi. En mindre summering av gudinnor från olika trosuppfattningar inte minst våra egna uråldriga gudinnor som har med det specifika ämnet att göra.
Kursen handlar lika mycket om det rent praktiska som till exempel hur man gör för att få eller gå runt vigselrätt mm. Mycket matnyttigt.
Etas kurs är väldigt jordnära och för en djupare in i den skandinaviska urtron. Den för med sig en inlevelse och respekt för alternativen, att det inte bara finns en väg. Hela hennes bakrund är ett bevis på detta.
Till och med den blinde kan vara ödmjuk överför att det finns fler än den vägen den själv vandrar på.
Älska livet.
Simon
www.urmoderjord.se
#3 Jag har läst en hel del av det Eta skrivit, träffat henne vid något tillfälle samt hört intervjuer med henne och det finns inte ett spår av någon "skandinavisk urtro" att hitta där, snarare en urvattnad Starhawkianskt inspirerad gudinnetro.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Aww, The Last Wild Witch, den är så gullig.
Den bild jag har fått av Etas stil är att den påminner till stora delar om asatrons tradition. Hon talar ofta om både Asar och Vaner, Nornor mm. Hon har ju faktiskt nu när jag tänker på det varit med i att hålla ceremonier för asatroende. Men hon har även en stark insikt i livet. Att Guden och Gudinnan bara är manifestationer av någonting större som vi alla tror på bara vid olika namn.
"Gudinnan är livet i oss och i allting omkring oss"
Det är möjligt att du har en annan uppfattning av skandinavisk urtro men detta passar rät så bra in i den arkeologiska och historiska definitionen för skandinavisk tro under i alla fall järnåldern.
www.urmoderjord.se
#5 Bara det att du (och hon?) kallar det "asatro" är tämligen avslöjande.
F.ö. får du gärna komma med källhänvisningar kring att skandinavisk tro på järnåldern enl. arkeologisk/historisk "definition" skulle ha varit panteistisk.
Helt rätt, asatro är inte panteistisk. Men det var inte den delen i texten jag syftade till.
Jag har suttit och tänkt på vad du kan mena med "tämligen avslöjande." Har du möjlighet att förklara din tankegång lite närmare?
Jag är inte heller säker på vad du menar med att kalla det "asatro". Tärmen asatro är en väl använd och accepterad tärm inom historia och arkeologi. Men för att vara helt på det klara med vad asatro definieras som ur en arkeologisk synvinkel så är det Nordisk mytologi inom skandinavisk järnålder.
Eller är det hela konseptet med att sammanföra Nordisk mytologi inom skandinavisk järnålder med bland annat en Panteistisk ideologi som du finner tveksamt?
www.urmoderjord.se
#6 Det är det du skriver i ditt sista stycke jag avsåg, dvs var inom (religions)historiska och/eller arkeologiska rön anses det att tron i Skandinavien på järnåldern var panteistisk?
Det jag reagerar på visavi asatro är att det är ett begrepp som inte används av (seriösa) utövare idag och absolut inte förekom under järnåldern. Det visar på en relativt grund insikt om sed/det nordiska att använda den beteckningen.
#8 jag kan nog inte riktigt hålla med om att seriösa utövare idag inte använder termen asatro. vad jag märkt är det ganska många som använder det, liksom många andra liknande termer. att det är ett nytt ord är något som ganska många är medvetna om men att de ändå väljer att använda det av olika orsaker, absolut inte alla, men troligt en stor del.
sedan beror det nog mycket på vilka grupperingar man räknar som seriösa.

#3 Jag protesterar högljutt, en man kan aldrig bli prästinna. Om han inte byter kön förståss.

# 3 Låter det inte lite rörigt detta? Vilka argument finns det för att en man kan kalla sig prästinna och visaverca? ( förutom att man bara bara kan kalla sig präst inom statskyrkan fast man är kvinna)
Och om detta är såkallad asatro, Varför inte då kalla sig gode och gydja?
Sen tycker jag det är bra att det finns möjlighet att utbilda dedikarade människor till att fungera som själavårdare, vigselförättare och som mediatorer vid andra former för övergångsritualer. Men jag tror nog att det behövs lite mera än en kurs för att lära sig vad ens roll i detta innebär på olika plan. ( inte bara de praktiska)
Då jag traff Eta första gången på en PF konferens i 2004 var hon mycket inne på Isis och i allra högsta grad influerad av Starhawk böcker
http://www.starhawk.org/writings/writings.html
inget fel på det… dock…
…en sådan kurs borde hellre vara ett introducerande smaksprov än en fullgod utbildning som kräver mycket mera av en själv och borde baseras på mera än bara "gammal skåpmat"
LOL hur kan man bli präst/prästinna inom något på 4 delkurser?
#9 Jag förstår vad Ganna menar där. "Asatro" är ett ganska missvisande begrepp som används mest i brist på annat samt att det varit allmänt kännt för icke-utövare. "Forn sed" är ett betydligt bättre ord som vinner mer mark, och min erfarenhet som fornsedare är att de flesta sk "asatroende" idag kallar sig fornsedare /sedare istället. Sveriges asatrosamfund kommer för övrigt snart att byta namn till förbundet forn sed (eller om det var något liknande) eftersom majoriteten av medlemmarna tycker att namnet är så missvisande.
Problemet med ordet asatro är för det första att asagudarna bara är en del av hela konceptet, religionen innefattar många olika typer av makter (Freya är t.ex inte en asagud, hon är en van) samt att ordet "tro" är ett kristet begrepp som inte speglar den forna sedens förhållningsätt till makterna. Det handlar ju mer om att ha en relation med gudarna än att passivt "tro" på dom.
Beteckningen "prästinneutbildning" får mig att le.
Vems prästinna? Prästinna för vad?
Vanligtvis brukar innehållet komma före titeln.
Jag antar att begreppet fått så stort marknadsvärde att det är lättare att sälja den än själva innehållet om man vill blanda ihop äpplen och päron.
"Bli prästinna för…eh…allt! Och sedan gör du såhär..*bläddrar i Kyrkans handbok från 1907, stryker vissa meningar*…ehrm..".
Fast å andra sidan, varför inte? Nån kan väl starta ett bemanningsföretag och erbjuda "Prästinnor och Präster"? Strunt samma VAD de representerar, bara de har titeln och kan ritualer som passar. Modernt och bra.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#14 hmm jag är sugen på att byta jobb, tror du man kan bli rikt?, man kanske ska testa
Mvh. Silverhuldra
#13 namnförslaget är samfundet forn sed sverige har jag för mig, och har du följt diskussionerna inne på asatrosamfundets forum kan du se att det trots allt är ett flertal som använder just termen asatro då de känner sig mer bekväma med det.
majoriteten av samfundets medlemmar har tyvärr inte tyckt till i frågan om namnbyte så vi väntar på att kontaktpersonerna ska höra av sig till så många de kan och få lite mer säkra besked.
jag påstår som jag sa i mitt första inlägg inte att alla kallar sig för asatroende, utan att en del gör det. själv tycker jag inte alls om den termen men har inget emot att andra gör det.
min poäng var att det helt enkelt inte är alla som undviker ordet asatro, och huruvida det är en majoritet som använder det ena eller andra är lite svårt att säga.
#9 Sista stycket i ditt inlägg är för mig pudelns kärna i det. ;)