Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2578 ggr
VARBERGARN
0

Fråga om de ni håller på är satanism.

Många för knippar magi o häxor för satanism håller ni med  om detta.mvh pastor kurt Flört

LinaN
0

Väldigt många vill gärna tro att häxkonst är förknippat emd satanism och djävulsdyrkan (vilket vi har tyvärr den kristna tron at ttacka för. i en mörk tid då allt som inte kunde förklaras var djävulens verk)

Det var itne bara "häxor" som brändes på bålen utan även naturvetare och forskare eftersom deras "filosofier" inte stämde överens emd kyrkans. Idag vill ajg väl påstå att kyrkan är mycekt mer tolerant mot andra filosofier och slänger iten ut en buddhist om ah ngår in i en kyrka.

Jag är inte kristen, men är fortfarande medlem i svenska kyrkan (av begravningsbekvämlighetsskäl änsålänge…. och så lägne jag itne fått igneom att ajg ska få en riktig eldbegängelse så kommer jag nog vara emd i svenska kyrkan av bekvämlighetsskäl.) men när ajg är på gudstjänster (vid bröllop, begravningar, dop och konfirmationer etc) så sitter ajg ner vid trosbekännelsen men jag sitter tyst och känner emd dem som är där. Jag ger mitt deltagande på mitt eget sätt.

Men häxkonst (även vanlig healing och örtkunskap) kan sammanknippas emd satanism och djävulsdyrkan.

Men satanism och djävulsdyrkan är också två vitt skilda saker. Frågar du en satanist om ha när djävulsdyrkare kommer denne troligtvis börja en lång utläggning om skillnaden mellan de olika "inriktningarna"

En satanist är i mycket kort beskrivning en Egoist, som sätter sig själv coh de sina i främsta rummet.

En djävulsdyrkare är Guds, kristus och kyrkans stora antagonist men HAN tror fortfarnde på gud, för hur kan man förneka en gud om ah nitne tror att guden ifråga existerar?

Men även kristna munkar sysslesätter sig emd häxkonst i sin örtlära, och sin läkarlära samt att de botar och helar sjuka och står til lråds i relationsfrågor. (vanligare förr, men ajg ahr ignen erfarnhet av munkväseendet idag.)

Har du fått något svar fader Kurt? (säger man fader även om protestantiska präster? eller är det förbehållet katolska präster?)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

VARBERGARN
0

De var bra genom gång tack för bar information mvh kurtan ohlsson

Rita-S
0

Personligen dyrker jag inte djävulen, han är inte min gud. Där finns nog många djävulsdyrkare innom dom som sysslar med örter, magi, besvärgelser, men jag tillhör inte dom själv. Jag skulle aldrig använda nåt mot en människa för att gjöra ont eller hota.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Rita-S
0

och med detta sagt ville jag bara påpeka att min sista klumsiga sätning inte direkt betyder jag anser sataniser va onda människor som hotar eller skadar andra :) inte alla satanister är så, presis som inte alla kristna forsöker omvända andra utan respekt för egen vilja även om jag har stött på en eller två som är sådan.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Yggdrasill
0

Jag som wiccan tror inte på varken djävulen eller gud då dessa bara är ett kristet påfund. jag anser att hade jag trot på djävulen så hade jag varit "kristen" eftersom man på något undligt sätt måste tro på gud för att kunna tro på djävulen. för hur skulle man annars kunna tro att gud sparkade ut djävulen ur himmel riket?

LinaN
0

Däremot så tycker jag om att diskutera teologi……

Lucifer (den lysande/skinande) var innan han kastades ut ur himlen en av de mest framstående av guds änglar och (enligt den version jag fått berättad för mig) så ifrågasatte han guds poäng emd lidandet för människan och ifrågasatte allt gud gjorde.
Detta ogillade gud och därför slängde han ut Lucifer från himmelriket.

Somliga hävdar också att Jesus var Lucifers mänskliga skepnad. Han utmanade gud om att göra/skapa liv. Gud skapade människan (Adam och Eva) medan Lucifer tog steget längre och skapade sig en avbild i jungfrun Marias sköte och föddes sedan som Jesus. Jag tycker verkligen om den varianten.

Däremot tror jag itne att Lucifer är djävulen. Djävlar är småskrot, som skruvar och muttrar i en verktygslåda. Djävlar, djinner, oknytt…. samma namn på olika ettrigheter som ställer till ofog för människorna.

Jag tycker om sagor, och teologi.

LinaN
0

en satanist kan hålla på med healing och örter men gör detta ofta småskaligt för den egna familjen och härdens skull.

Medan en wiccan eller annan alternativare kan göra det för det kosmiska godas skäl (börjar jag låta som dileva nästan :D) som tar emot kunder/patienter och healar dom i sitt hem eller på sin praktik.

Satanisten kan heala andra o mha nsjälv tjänar på det, tex om han healar en slaktare så kan han få färsk oxfilé för ruskigt låga priser etc….. men skulle slaktaren lura satanisten, oj oj oj ….. Då får slaktaren nog sova emd ena ögat öppet…..

Oavsett trosinriktning så avskyr man att bli lurad….

skogsgubben
0

Yggdrasill - Du skriver att du som wicca inte tror på gud. Är det inte så att inom wicca så fyller både gudinnan och guden samma viktiga roll, den femenina och maskulina kraften. Guden, liksom gudinnan, har många manifestationer som ex. Yahve, Oden, Cernunos, Pan, Shiva m.fl m.fl

Djävulen, så som vi lärt oss, är där emot är ett katolskt påfund. Uppmärksamma att jag skriver katolskt och inte kristet i största allmänhet.

Yggdrasill
0

med "gud" menar jag den kristna guden. men självklart så tror jag på gudinnan och guden. den behornade guden har en plats i mina ritualer och sermonier.

skogsgubben
0

Men den "kristna" guden Yahve har väll också en plats? Det är ju också en manifestation av guden som vi alla tillber. Yahve är det hebreiska namnet för den gudsformen. I hinduismen eller i någon annan religion i världen har den ett annat namn. Har läst någonstans att Yahve kan likställas med hinduismens Shiva. Men om det kan man ju tycka vad man vill.

Iram
0

Även för mig är "Gud" detsamma som jahve, den kristne guden, och honom skyr jag som pesten. Men som häxa med en ganska wiccainspirerad inriktning tror jag även på en annan slags manlig gudom, på "guden" (blir det att jag kallar honom) och för mig står han för sexuell energi, kraft och inspiration, växtlighet och fauna. Han finns med i min tro men spelar en mycket mindre roll än Gudinnan. Jag kan inte för klara det med mer än att manliga gudar har en förmåga att stå mig upp i halsen, och det beror naturligtvis på allt ont som de mer manligt inriktade religionerna har ställt till med. Så Guden arbetar jag endast med i små doser.

Att Jahve finns och ingår som en aspekt av guden tror jag, men han har verkligen fått för mycket uppmärksamhet genom tiderna och han har på tok för stort och egenmäktigt ego för min smak.

Han känns ungefär som George W Bush….

skogsgubben
0

Det håller jag med om att guden i sin aspekt av Jahve eller Allah har fått för stor uppmärksamhet i de stora världsreligionerna. Det är ganska lätt att se konsekvenserna av det genom att se sig om i världen. Det blir för mycket av den maskulina kraften. Den maskulina kraften har även lett till den teknologiska utveckling vi har idag, på gott och ont. Men för mycket fokus på guden leder till att det blir slagsida. Balansen och harmonin uteblir.

Detsamma blir det om man bara fokuserar på gudinnan och den femenina kraften. Det blir slagsida åt andra hållet.

Nu är det ju många som nästan bara lägger fokus på gudinnan. Kanske som en motreaktion mot gudsdominansen i världen. Kanske är det en bra lösning för att försöka återställa balansen mellan de maskulina och femenina krafterna. Jag ställer mig dock tveksam. Lägger man fokus på bara den ena gudomen, om det så är guden eller gudinnan, så påverkas man själv och får slagsida i sitt inre. Det sista världen behöver är obalanserade människor. För det finns tillräckligt med sådana.

Därför tycker jag det är så viktigt att ha lika stort fokus på både guden och gudinnan i det ceremoniella arbetet.

Det är inte gudens fel att det ser ut som det gör i världen, det är människorna.