Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 1857 ggr
[Ackinna]
0

Kittel trubbel!!!??

ÖH, skratta inte nu,, eller någonting åt det hållet…

Jag har ju ingen gjutjärns kittel eller nått sådant… och jag har inte heller någon vanlig kastrull… jag har tagit glögg "kittel" ja ni vet de där i koppar, handtag i järn står på gjutjärnsställning och en hållare för värmeljus under sedan är det koppar(dricks) som händer runt omkring, sedan står den på ett kopparfat.

Jag har inte använt mig utav den så att liksom bränna i den utan när jag exempelvis har brännt kryddor så har jag tagit det på fatet… nyss så slog dem mig, tål kopparn att komma i kontakt med eld? Testade med en tändare mot locket, på insidan och det verkar inte som om det tog någon skada…

Nu undrar jag, om det är någon som har erfarenhet att använda sig utav detta som kittel?!

SgtRipley
0

Är det någon annan metall på insidan av kitteln? Ibland är det tenn på insidan, det smälter lätt och bör inte eldas på.

[Ackinna]
0

Aaah, det är någonting vitt/silver aktigt

SgtRipley
0

Hmm, kan vara tenn. Bäst att låta bli att elda då!

[Ackinna]
0

#3 Nej men då är det inte så smart att göra det.

Sebastian
0

Man bockar ju kopparen med gas just för att det är ett sånt värmetåligt ämne (smältpunk vid 1084 °C). Så det är ingen risk öht att du lyckar ha sönder den med en vanlig låga.

Ten däremot ska du vara försiktig med. Blir vatten inneslutet kan du få en obehaglig överaskning när det exploderar i ansiktet på dig.

[Ackinna]
0

#5 tack för tipset