Pergamentpapper
Hej! undrar om det är någon här som vet var man kan köpa/beställa pergamentpapper? eller kanske har att sälja? jag har letat i en massa bokhandlar, hobby osv. sökt på nätet utan något bra resultat.
Jag har hittat papper gjort av bomull, vad tycker ni om det? kanske går lika bra?
Tacksam för alla upplysningar!
Beror väl på varför du promt måste ha pergament??
Jag gjorde mitt eget papper i ett visst studie av mitt arbete. Det var mycket belönande arbete och det kändes som vanligt bra att inte KÖPA allt jag behöver till mitt andliga arbete - eftersom det allra mesta kan tillverkas själv.
Så, det kanske är det du ska göra: eget papper?

Hallå trumman! Tack för svar. Ja det hade varit det absolut bästa! Jag har gjort eget papper för många år sedan, men har totalt glömt hur man gör.
Sen ska man ju också "få ändan ur vagnen" som man säger, har lite svårt att klämma in ytterligare aktiviteter i dagsschemat, men jag tar gärna emot tips hur man gör!
Det hade varit extra speciellt med "eget" papper.
ps. ja jag ska ha pergamentpapper till något mkt speciellt. får väl beställa från USA, där hittar man det.
Svejs!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Tackar!Tackar! Branduir!
Ska kolla det med en gång! dvs mellan pannkakorna som gräddas!
Blessed be

Medeltidamuseet måste jag åka till!!!!:) Tack för tipset:)
MVH Isnornin

Pergamentpapper vad är det det ? Sådant kan väl inte ens existera. Endera är det pergament eller också papper. Pergament är ju skrivbart skinn och oftast kalvskinn. Papper är papper som förr gjordes av lump(bomull). Träpapper har mycket sämre hållbarhet och förstörs av sig självt om det inte är särskilt behandlat.

Hallå! Björnen. du har så rätt, det var jag som formulera mig lite dåligt. jag skulle ha skrivit pergamentark. sorry. jag har hittat nu efter Branduirs länkar, fanns både kalv o get. Tackar. Svejs

Hallå igen! nu har jag lite bättre tid att svara. jag sökte en liten bit animalisk pergament för något speciellt.
#6Men det finns även pergamentpapper. Det är: tar från Nationalencyklopedin- pergamentpapper, vegetabiliskt pergament, papper tillverkat av växtfibrer som behandlats med främst koncentrerad svavelsyra. ( är tyvärr inte syrafritt, ej blekt dock). men innehåller inte träd.
Jag försöker även att få tag i dessa papper, men hittar bara tillverkare utomlands. Under tiden jag har sökt har man lärt sig en del nytt o det är alltid roligt.
Kram

hampafiber ska ge ett fint papper…ska kolla det! Tack för papperstråden! "Papper" är en hel vetenskap och ett härligt ting!;)

Pergamentpapper är en feltolkning och inget borde få heta så. Pergament är djurhudar och papper är tillverkast av växtfibrer. Många olika växtfibrer kan användas till papperstillverkning.
Hmm , vill du att det ska se gammalt ut eller hur menar du ?
Min vän här i byn vet nog en som gör sådant :)
Men annars om det är att du vill att det ska se gammalt ut så vet jag ett sätt som du kan göra snyggt papper på :)
// Mist

#5 Om jag far in till stan till nästa helg kan jag gå förbi medeltidsmuseet jag har varit där många gånger me barna speciellt på sommaren då de har ute aktiviteter för barn som de va på medeltiden mina barn har fått stått i smedjan och tillverkat sina egna smycken mm/BB Hias

Hallå Mist!#11 Nej, jag vill ha ha tag i träfritt o syra fritt o ej klorblekt papper, men jag hittar papper gjort av bomull så det får antagligen bli det. pergament papper hittar jag i usa men jag är inte säker på att det är äkta. (jag ska ha papperna till att göra BoS) Animalisk pergament bit har jag hittat. (ska göra en lite speciell sköld)
Har du något bra förslag så blir jag jätteglad! Kramar!
Pargamentpapper är så himla snyggt.. skulle själv tycka det skulle vara kul att få tag på dem…
#10 Att pappret är "feltolkat" kan vara det att pappret kanske ser ut skinnets färg… alöötså det där bruna/vit flammiga färgningen… men jag kan ha fel.