Eteriska oljor

Om du vill ha oljor som är rena och som ska vara till annat än att bara dofta gott, blir du tvungen att bita i det sura äpplet.
Det går åt enorma mängder av växtmaterialet för att framställa några ml olja. Om tillverkaren av oljorna vill ha växter som är odlade utan besprutning ( självklart tycker jag ) så får de betala därefter för sitt råmaterial. Ska man behandla med oljorna så måste de vara fria från gifter för att fungera, det säger sig självt. Crearome har bra oljor för ett bra pris faktiskt. Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att du tycker det är dyrt ( Förlåt mig, men förstå hur mycket arbete det ligger bakom )
Däremot ska du se upp med "billiga" oljor. Hur vet du vad de egentligen innehåller?? Kan tillverkaren dokumentera innehållet osv
Att handla från seriösa företag lönar sig i längden.
Endast döda fiskar flyter med strömmen
När jag var ung och använde mycket eteriska oljor så var det just crearome som hade de billigaste oljorna. Hur det är idag vet jag inte.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#3 Där håller jag med dig. Jag skulle nog beställa från dem bra mycket oftare om man inte var tvungen att handla för 500:-
själv köper jag mina eteriska oljor från flödegård. tyvärr har hon inte uppe någon webbutik men den är under produktion och lista på priser och kontaktuppgifter har jag fått. prisklassen är ungefär samma som crearom men utan min-köp

Har lagt märke till att priserna för eteriska oljor gått upp rätt kraftigt sista tiden. Beror väl på klimatet och ekonomikrisen.
Den här sidan fann jag för ett tag sedan, verkar intressant.
Jag har annars beställt från Sanna nature som har lite förpackningar osv, men ingen minimigräns för beställningssumma. Frakten är lite smådyr kanske (posten+postförskott)
Man kan ha ett öga på tradera också, ibland säljer affärer ut sina eteriska oljor osv. Även crearome rear ibland, ibland har jag sett olika affärer sälja eteriska oljor med kort eller utgånget datum.
så länge man läser på om örtens latinska namn osv så att man vet att man inte köper någon utspädd skräp-grej.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#8 Nu fungerar länken förhoppningsvis och tack för de fina tipsen ;)

Vilka oljor vill du ha?
Jagsom är nybörjare med att utöva magi och örtlära m.m. jaja ni förstår.. jag får inte begrepp om eteriska oljor… vad är dessa oljer? Vad fungerar de som… hurm ycket sorters oljer finns det?
Tarotkatten har "äkta eteriska oljor" (för att citera). Frakten verkar dock variera beroende på vad man beställer. Kollade vad frakten gick på för en (vanlig liten) flaska olja: 14:- Hittar heller inget om att det är minst xx:- för att få beställa.
#13 Eterisk olja är en olja som framställs utav växten. Kan inte förklara hur detta går till, för jag vet inte, men antar att oljan "pressas" ur t.ex. lavendel.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#14 Den punkten har jag förstått…. men vad används de till???
#15 Man kan använda dem istället för rökelse, i aromalampor. Ex tea tree kan man spä ut och använda till det mesta, t.ex. som massageolja, sårvård. Den är mycket skön att ha på t.ex. myggbett.
Det gäller dock att spä ut med vatten, för tea tree som eterisk olja är väldigt starkt.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
De används bl a vid magi för deras egenskaper, på samma sätt som örter.
#17 okej, som typ råkelse… doft… så som trollformel, meditation m.m.???