Någon som vet?
Hejsan!
jag har under en längre tid sen jag va ganska ung kunnat känna på mig eller se olika saker som kommer hända i framtiden, men jag har aldrig riktigt reflekterat över det, så mycket. Som tillexempel jag vet när vissa är gravida utan att ha träffat eller sett dom på flera år, jag vet när folk mår dåligt eller har tankar på att flytta, när jag valt special ämnen i skolan så har det alltid kommit dokumenärer om det på tv samma vecka. och när jag är sugen på att se en viss film så brukar det också komma på tv. jag kan inte skriva allt och visst mycket kan vara sammanträffanden men jag har alltid dubbelkollat med dom jag sett eller kännt och allt har stämt.
som nu sist hade jag under en vecka helt plötsligt bara sett min sambos bror framför mig och kännt som att det var nått fel och att han ville flytta. jag berättade detta för min sambo och han tyckte att nej men han har precis fått jobb och mår jätte bra. men så ringde hans bror efter två dagar och berättade att han fick sparken från sitt jobb och han har mått riktigt dåligt och funderar på att flytta till norge….
det finns jätte många saker jag kan berätta men min fråga är om det är någon som vet avrför vissa kan se sånt eller om det bara är sammanträffanden och om man kan vidaruteckla sin "förmåga"? tack på förhand! // Camilla
Vet inte hur man kan vidare utveckla, men känner igen mig i en del av det du säger. Jag brukar vara ett halvår "före" i trender osv. Kan tänka på ett visst tv-serie och några dagar efteråt kör de trailer "nu är det säsongspremiär".
En gång kan vara ett sammanträffande, men när det alltid händer?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ja, det är det jag också börjar känna…. att dom förstå gångerna reflekterade jag inte över det men nu när jag har haft rätt en 40-50 gånger eller mer börjar jag fundera lite.
Det är väl en slags synskhet, tror jag, men det hade ju varit trevligt om den inte kom och gick, utan stannade kvar. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Känner igen det där jag med. Jag brukar ha förmågan att avslöja saker som folk aldrig skulle berätta för mig, även om det inte är rakt på är det relevant eller nära nog.
Ibland kommer jag att tänka på en film och efter en vecka typ kommer det på tv.
Jag brukar mest känna när folk mår dåligt vilket inte är så roligt alla gånger, dessutom har jag förmågan att säga det folk kanske inte vill höra men behöver när de mår dåligt. Och det är sådant som bara slinker ut mig.
På sista tiden när man börjat samla ihop sig igen efter en sorge tid så har jag tyckts komma ihåg drömmar och sådant som är på något vis verkliga men jag i mina dagar aldri skulle tro att jag skulle göra. Ändå sker dem och jag märker det i tid för att kunna göra det annorlunda än i drömmer eller precis som det var. De får dock ändå alltid samma slut bara möjligen smidigare eller lättare. Eller precis som det var.
Till min förvåning har jag även lyckats få det att regna.. Kanske inte jag jag själv men har jag velat att det skulle regna så rengar det bannemej. Det är något som alltid varit så. Kommer ihåg att när jag var liten.. gick nog typ i 5an eller något. Så skulle klassen spela soft ball och retades med mig för att jag var kraftig och hade astma, så jag orkade inte springa lika snabbt som dem eller vad det var. Så jag satte mig på en bänk och inte ville vara med mer. Då de blev så själv belåtna utav att bli av med mig så ville jag bara att det skulle stört regna så de skulle behöva gå in och inte kunna spela mer bara för de putte ut mig. Dock så kort efter bröjade det stört regna. Något som jag inte riktigt förstår själv men det har varit så. Ibland blåser det riktigt mycket med om jag vill det. Men jag älskar ju också när det regnar och blåser. Finner det mysigt. Men har ju ingen aning varför det är så.
det finns så mycket små egenheter man undrar över som man inte förstår.
vad jag fått veta så är det så att vi alla har slags portar i vårt sinne. Portar för olika saker. Ja alltså.. hur öppen man är för saker och ting. kanske har med det att göra? Men jag känner ju onekligen igen mig lite.
Jag kunde också få det att regna, och att sluta, när jag var mindre. Det sker mycket sällan numer, men det var ett antal häftiga upplevelser.