Häxor iFokus

Häxor

Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 3107 ggr
Jinaum
0

Run stenar

ja jag fick för mig att jag skall göra min enga runstenar att spå i. Jag funderade på om det är något pseciellt med de stenar man brukar ha. Jag lockade mest sandsten och annat när jag var i Danmark i somras som jag tyckte skulle funka alldeles utmärkt som runstenar och bara måla på runorna.

För så omstädnigt skall det inte väl vara att det krävs ritualler och annat heller? Eller någon speciel sten sort?

Ville bara kolla vad andra tycker även om jag gör som jag tänkt :p men kan ju vara kul att kolla vad andra tycker.

Bappho
0

Jag skulle gissa att traditionen säger att runor skall ristas i trä, men jag är inte speciellt insatt. Någon annan som vet bättre ger dig säkert tips :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jinaum
0

har ingen aning- jag fick bara för mig sten då det håller bra. har aldrig hanterat eller varit i närheten av runstenar precis. Men då jag skaffat intresse för vikinga tiden så ville jag anknytta det till mina nadra intressen på något sätt.

Bappho
0

Jag puttar upp några gamla trådar i ämnet om jag hittar dem :)

Lore
0

Historiska runstenar kan man nog inte andvända något vidare. De alldra flesta är minnesmärken över någon som dött eller gjort något stort och sedan dött. Så en typ av gravsten altså.

Valet av sten varierar efter vad som fans på platsen för tillfället. Men i enstaka fall kan man se att stenar har fraktats flera hundra mil. Personligen hade jag använt kalksten, lätt att jobba med. Det finns exempel från kairo tror jag det var där vikingar klottrat runer på svinxar i sandsten. Vilka lymlar.Cool

Ett exempel på innehållet av en text på en runsten kan vara:

Jek Asur reise thasu kumbl for mother Ana ok fathre Agnus.

Jag Assar reste dessa stenar efter min moder Anna och min fader Agnus.

För dom som kan urnordisk så ber jag om ursäkt för eventuella stavfel. Jag är lite ringrostig.

Men i många fall står det bara namn eller typ: Snygg bro vi byggt.

He he, det gällde nog att vara fåordig när det tog en halvtimme att skriva en bokstav.

www.urmoderjord.se

Jinaum
0

#3 tänkte mig mest till spå runor. För mig har alltid bilden av dem varit i sten. Men jag är inte heller så insatt.

Men då jag lärt mig mer och mer om klädsel, vapen och sådant så känns det som jag vill ha mer kultur och magi/häxeri i det hela. Om annat är det en sak som märkt skulle uppskattas bland de som sysslar med det. Att dra med mina små tarot kort känns ju inte HK så jag skulle vilja lära mig runor. Inte för jag tar lätt sinnigt på sådant, men jag tycker det är trevligt att se folks ansikten när de glads över något man kan utläsa. Om annat för att ha privat.

Så jag ville se hur folk här skulle göra då jag inte är insatt på sådant. Över huvudtaget inga ritualler eller liknande alls. Jag är sådan att jag gör bara det som känns rätt och bryr mig inte så mycket om alla krusiduller. Så jag frågar mest efter råd eller sådant jag kan snappa upp.

Bappho
0

#5 Har du läst igenom trådarna jag puttade upp?

[Ackinna]
0

Hmm… jag har för mig att det är sten runor ska vara i… hmm, men jag kan tänka mig att trä eller sten spelar ingen större roll, det är naturmaterial… men, jag har läst lite om runor,… att spå i runor… skulle vara intressant, jag tror jag ska investera i runor i ametist stenar… men det är nog inget jag planerar nu… tycker runor verkar så omständigt och har, trotts att jag har läst ganska mycke ti det ämnet så tycker jag att det är väldigt omständigt….

Jinaum
0

#6 jag har inte kommit så långt pga magsjuka så jag har inte koncentrationen riktigt just nu. Sitter och maler anis och fänkål för fulla rullar här. Men har bokmärkt dem så jag skall läsa dem när jag har orken att läsa igenom dem. Men jag har varit och kollat på dem lite så där lätt, skummat lite som man säger.