Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 5022 ggr
Alias76
2008-09-23 13:28
0

Runor

Ngn som har testat det här med runor?funkar det verkligen?

spindelfot
2008-09-23 13:49
0

Ja, det funkar bra.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[trumman]
2008-09-23 14:04
0

Ja det funkar bra om man kan det.

Du kan lära dig det du behöver här tex.

Mvh, T

Alias76
2008-09-23 15:11
0

korkad fråga kanske men köper man dem bokstäverna någonstans och isåfall var??

Bodvar
2008-09-23 15:20
0

#3  Man köper dem inte, man tillverkar dem själv. Och det är runor, inte bokstäver.

Alias76
2008-09-23 15:31
0

tack.

kan man rista runor i trä eller måste det va metall/sten?

jag har nämligen hittat det här på nätet och vill testa det och se om det funkar.

om du tycker att ditt liv består av totalt kaos, och du känner ett desperat behov av ordning, kan du helt enkelt rista vagnsrunan (Reid) ett antal gånger på din träpinne. Om du är djupt förälskad, och vill ha en viss persons kärlek och uppmärksamhet, kan du skriva den personens namn med runor, och sen använda dig av exempelvis runorna Wynja eller Sol

Har du testat?

Bodvar
2008-09-23 15:47
0

Nej, jag har inte testat det du beskriver. Det hela verkar lite väl förenklat. Det verkar vara skrivet av någon som inte studerat runorna särskilt djupgående. Vid runmagiskt arbete krävs det att man har en djup och grundläggande försåelse för runora och deras väsen. Först då kan det man gör ha effekt. Annars blir det mest lek och underhållning.

Jag brukar betona att man ska ha den största respekt för runorna och närma sig dem med vördnad. De är som delar av, eller kristalliseringar, fokuseringspunkter i Urds väv.

Att använda runorna som ett orakel kan vara ett bra sätt att lära känna dem.

Men återigen respektera dem. Ett felaktigt användande kan orsaka mer skada än man önskar.

Och visst, skär runorna i trä, traditionellt skar man dem av ett fruktbärande träd. Äpple, päron, hassel till exempel.

Sebastian
2008-09-23 15:48
0

Det finns en berättelse om en dräng var husbonds dotter blev allvarligt sjuk.
Drängen mådde så dåligt över detta att han dristade sig att rista runor på en bit trä och la dem under sängen så hon skulle bli frisk.

Men istället blev hon bara sämre och sämre. Tills en dag en mycket berömd runristare och botare tillkallades för att hjälpa dottern.
När han börjat sitt arbete hittade han skivan med runorna under sängen och förklarade att dessa runor, även om de är ristade med godhet och omtanke var det som gjort flickan sjukare.

Det finns en fortsättning på berättelsen i form av en dikt men jag kan den inte ordagrant så jag tänker inte försöka minnas den. Men moralen i allt detta är att man ska vara väldigt säker på vad man gör när man ristar runor. Det kan gå galet.
Runor är inget man ska ta lätt på. Det ska man inte med någon magi. Det är viktigt att känna runan man ristar så till den grad att du kan dem bakåt, framåt, innåt och utåt.

Mvh Sebastian

spindelfot
2008-09-23 16:06
0

#7 är det inte egil skallagrimsson som kommer på besök? eller är jag ute och snurrar hejvilt..

och så har drängen ristat älskogsrunor, den pilska jävuln ;) vill få den dödssjuka flickan i säng, snällt värre.

Sebastian
2008-09-23 16:10
0

#7 jomenvisst är det det. Han tokade till det ordentligt med andra ord;) Var så länge sen jag hörde den så jag utelämnade de detaljerna så tack för minnesuppfriskningen.

Bodvar
2008-09-23 16:12
0

Just det, exemplet från Egil Skallagrimssons saga kan ses som en varning till klåpare att hålla fingrarna i styr.

spindelfot
2008-09-23 16:19
0

något jag tänker mycket på är den här 'förenklingen' som är så lätt att falla för när man har tecken som är så 'enkla' som runorna. Det är ju lätt att tro att man kan ta en symbol och rista in den nånstans, så får man pengar tex.

Men man måste förstå att allting sitter ihop i någonting annat. Vill jag ha pengar tex, krävs hela runalfabetet.. processen att skaffa sig pengar, i arbetssökande, dagisplats, intervju.. Alla aspekter i livet har sina egna runor, och det är svårt att bara plocka ut en runa och rista den, och sedan har man det klart.

Det handlar, åtminstone inte för mig, inte om enkla tecken som man plockar som man vill med, utan symboler på de olika krafter som finns överallt i världen. Reid-runnan tillexempel symboliserar en del av en kraft, och den behöver sin plats i livet på samma sätt som Thurs - som är kaos.

Alias76
2008-09-23 16:29
0

Kan det verkligen va påhittad att man kan få ordning på sitt liv genom runor?Här e länken ifall ngn vill kika och se

http://www.multiart.nu/grimner/svenska/texter/runmagi.html

Nu blir jag lite rädd efter vad jag har läst.vill inte att läget ska bli värre än vad det redan är…

Alias76
2008-09-23 16:31
0

på tal om annat…..vet någon hur man tar bort förbannelser?

jag har en kompis som misstänker att ngn har förbannat henne och nu vill jag hjälpa till och ta bort den förbannelsen…

[trumman]
2008-09-23 16:37
0

#13 Starta gärna ny tråd då du byter ämne :)

Mvh, T

Bodvar
2008-09-23 18:24
1

Jaså, det är Grimner som uttrycker sig så förenklat, där der man. Han gick en kurs för mig för 15 år sedan eller så och tycks sedan dess se sig som runexpert.

Vore det så enkelt som han skriver skulle jag ha varit miljonär för länge sedan och omgivit mig med ett harem av sexiga 25-åriga brudar.

Men det visar väl också att man ska vara försiktig med information man hittar på nätet. Sann kunskap uppnås på helt andra sätt.

Om man söker få ordning på sitt liv kan säkert en runamulett hjälpa till, men det krävs också annat arbete.

Och runorna som orakel skulle säkert också kunna hjälpa till att ge en vägledning över vilka steg man bör ta.

Sebastian
2008-09-23 23:05
0

Mor min hade ett ordspråk som jag tycker passar in bra här.
"Stjärnan spår och människan råder."
Hjälp kan du få av diverse medel och andar. Du kan tillochmed få många svar på hur du skall gå till väga.
Men den enda som kan förändra ditt liv är du.
Inget kommer gratis.
Men i gengäld gäller det åt båda hållen.
Man får tillbaks så mycket mer än det futtiga man ens törs hoppas på att kunna ge under sitt liv.

Alias76
2008-09-24 11:01
0

Hur går man tillväga för att komma i kontakt med orakel?

ljung
2008-09-24 11:40
0

Någon väldigt smart person uppmanade i en bok han skrivit att bygga sin egen runkosmonologi…

Tar visst lite tid har jag kommit på…

Alla Runor faller inte lika för alla, med det menar jag;

Runan som sådan kanske har en grundbetydelse, men det är dina inre vertyg som ska på något sätt interagera med den befintliga symboliken. (hoppas det inte blir rörigt)

Runor är inte ett statiskt instrument utan i högsta grad rörligt och föränderligt.

Runor bör (enligt mig) alltid sättas i samband med yttre och inre faktorer innan de brukas. Både dina egna och den du söker hjälpa.

Personligen inventerar jag emellanåt vart jag har mina kraftrunor för tillfället. dvs De runor som ligger närmast mig och de energier som vägleder mig på bästa sätt under resor mm.

Livet är inte stilla, så det kan omöjligen runorna vara eftersom de är en del av dig och allt runt om dig. Ett utmärkt redskap för att lära känna sig själv men gärna innan man brukar det åt andra.

Oj vad snurrigt det blev… Vill gärna svara enkelt men det är ju både svårt och enkelt med runor beroende hur man ser på det. (hiHi). Men framför allt inspirerande, man blir alldrig fullärd på något sätt…

Kram/L

Alias76
2008-09-24 12:48
0

hehe.rörigt var det,måste jag säga med tanke på att det här med runor e helt nytt för mig men jag uppskattar att du försöker :-)

vitterfnitt
2008-10-31 21:12
0

Att du skulle kunna förvärra din situation genom att rista "fel" runa på en pinne är inte troligt. Nu var det ingen som skrev så heller men jag inser att det nog kan tolkas så. Det lät lite väl skrämsligt där ovanför måste jag tycka.

Jag skulle säga så här att runorna kan du använda dig av fast du inte är jätte påläst. Det bästa sättet att lära känna dem är att använda dem. Man kan bara läsa sig till en viss nivå av kunskap, sen måste man praktisera. Ju mer du lär dig om dem, ju närmare relation du får till dem och ju mer användbara blir dem för dig.

Det där med att göra skada sen då…
Den som sysslar med magi i någon form är förhoppningsvis bekant med att det är viktigt att väga in flera olika aspekter av sitt problem, moral och etik, empati osv. Tänker man på det när man bekantar sig med runorna behöver man nog inte oroa sig.

Och Runor kan du föresten visst köpa. Men det känns onödigt eftersom att hemmagjorda är både bättre (personligare) och billigare.
Har du inte möjlighet att sitta vid ditt köksbord och såga till bitar så är det faktiskt inte så viktigt att de är gjorda av trä. Flört Smeta till dem i terrakottalera, plocka stena rpå stranden och måla runorna på dem eller kanske snäckor. Var påhittig.

Sebastian
2008-10-31 23:24
0

Ok…….

BiGavia
2008-11-01 00:05
0

Ristar runor själv, lägger ner min kraft å själ i detta arbete.    Ju mer tid å energi jag lägger i detta, ju starkare blir de för mej.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bappho
2008-11-15 15:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fina runor för dem som inte vill rista egna:

Runstavar på ring

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

aris-eile
2008-11-15 15:31
0

Klart runor fungerar.. de var ju grunden i skriftspåket under en lång epok. Hade de inte fungerat hade det inte använts.

Sedan beror det ju på vad du skall ha dem till.. Det är nog ingen höjdare att koka té på till exempel.

Bodvar
2008-11-15 16:24
0

Koka te? Ja, varför inte? Eller man behöver inte ens koka.

Ta en sten ristad med lämplig runa, och kanske också på en lämplig sten - bergkristall är alltid bra, och lägg den i ett glas vatten (eller brännvin för den mer dristige) och låt den ligga och dra i ett dygn. Och vips - vattnet är laddat med runans kraft. En nyttig kraftdryck utan biverkningar (om man inte använder brännvin förstås).

aris-eile
2008-11-15 16:26
0

:-D

hehehe… Eller så kan man svälja den hel och återanvända efter 10-18 timmar :S
Bergskristall kan ju i lämplig storlek användas som stolpiller.

spindelfot
2008-11-15 16:45
0

#25 om man klämmer ner hela utharken.. får man då superkrafter?

'smider stora planer'

Vilken fantastiskt kryddad julglögg det skulle vara.. istället för mandlar och russin..

Bodvar
2008-11-15 16:49
0

Runmagiska stolpiller, strålande!

Jag tror jag ska börja marknadsföra sådana på min hemsida www.newagerunor.com. Där finns dessutom änglarunor, delfinrunor, söta kraftdjur, supermagiska trollspön och lustiga häxhattar, utomjordisk rökelse och kanaliserade budskap från Det Stora Vita Brödraskapet, Ashtar Command samt de ursprungliga Atlantiska Tarotkorten.

Välkommen att besöka!

spindelfot
2008-11-15 16:55
0

Jag blev jättebesviken sen när jag klickade på länken och det inte fanns några delfinrunor :(

Sebastian
2008-11-15 22:41
0

#27 Runmagiska stolpiller med hela Futharken på? Om inte annat så får man gå hjulbent ett tag..

aris-eile
2008-11-16 01:36
0

hahaha

Bappho
2010-01-25 22:28
0

putt

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax