Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 4831 ggr
SysterMax
0

Coven sök

Hej tänkte jag skulle göra ett inlägg för dom som söker ett coven eller liknande, gör även detta själv.

Om det finns någon i närheter av Växjö eller i Kronobergs län så får ni gärna höra av er :)

Mvh Max

Cornish-rex
0

Vad är ett coven?  Förlåt för min okunnighet Skäms

" Bättre att fråga och verka dum, än att inte och förbli dum"

Bappho
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 En samling av häxor :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
0

#2 Den där bilden är användbar i så många lägen!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Vekka
0

#2 I like the picture! :)

Ganna
0

#2 Nja, av wiccaner snarare…

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

#5 Ordet har förknippats med "häxor/witches" innan wiccarörelsen, första gången på 1600-talet vid en häx-rättegång mot Isobel Gowdie. Ordet i sig är från cirkus 1500 och skottskt och betyder samling av vilket slag.

Det är inte bara wiccaner som använder sig av ordet även om det klart är vanligast.

Ganna
0

#6 I och för sig, men i Sverige har det ju (fått) betydelsen av "organiserad, ofta hierarkisk (initiatorisk) grupp av wiccaner" (eller möjligen pseudowiccaner). I häxkonstsammanhang har inte ordet "coven" någon historisk betydelse i Sverige/svenska spåket.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Många har ju endast stött på ordet i populärkulturen, film och skönlitteratur och där förknippas det även med satanister och vampyrer. Jag skulle gissa att det är fler som hört ordet coven än wicca.

Endroppeihavet
0

Intressant diskussion! Jag gjorde en sökning på google och skulle man gå efter de svenska träffarna så associerades ordet coven med wicca på alla träffar på de första 3 sidorna (längre tittade jag inte) där ordet också hade betydelsen "samling av människor". Men på de engelska träffarna så associeras ordet mer fritt med grupper av häxor, vampyrer etc. Även också samlingar av människor som har gemensamma intressen.

Så man kanske kan säga att i Sverige har ordet lexikaliserats till att rent semantiskt övervägande associeras med wiccarörelsen, men att ordet internationellt sätt har ett större semantiskt spann med bredare betydelse. :)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bappho
0

Jag som intresserade mig för häxkonst innan wicca kom till Sverige måste ändå säga att jag visste  vad ett coven var bra långt innan jag visste vad wicca var. Men idag är det kanske annorlunda.

Ganna
0

#10 Ja, jag tror att informationen om ordets engelska bredare betydelse "drunknar" i den övertagna svenska betydelsen - som så mycket annat i det ökade informationsflödet.

Onn
0

Jag tror att det också delvis kan bero på att orden "witch" och "Wiccan" fortfarande ofta används synonymt på engelska, medan "häxa" och "wiccan" har fått mer tydligt åtskilda betydelser på svenska. "Witches' coven" kan därför i många fall betyda precis samma sak som "Wiccan coven", medan man mer sällan i Sverige pratar om "häxcoven" eftersom vi generellt sett kallar wiccaner just för wiccaner. (Det finns förstås engelskspråkiga häxor som också kallar sina grupper coven utan att vara wiccaner, men det finns definitivt en betydelsemässig överlappning där som vi saknar i Sverige.)

Vad gäller vampyrer har jag uppfattat det som att ordet "coven" börjat användas i större utsträckning först i samband med hela Twilight-prylen, men jag kan inte säga att jag har så mycket koll på vampyrterminologi. :)

Alltså, på svenska har jag i stort sett uteslutande sett ordet coven användas i samband med wiccaner, och i mycket liten utsträckning för andra sorters häxor. Språk förändras ju över tid.