Första halvmånen...
Hej!
Jag vill bara berätta att det är den första halvmånen 2010. "Förr i tiden tackade man månen under den här tiden. Man ska niga/bocka tre ggr. Hade man hälsat tillräckligt vördnadsfullt kunde man önska sig något och räkna med att det skulle gå i uppfyllelse. Man skulle även utföra sina sysslor speciellt väl denna dag…"
Ja, vad ska ni göra nu då? Ska ni bocka/niga och tacka månen? Eller gör ni det på ett annat sätt? Berätta!
Äum… du kanske ska kolla kalendern igen. 
Fullmånen var på nyårsafton, och förra veckan var hon avtagande, alltså är det mörkermåne ikväll. Halvmånen du talar om är den 23 januari.
(Iaf enligt min kalender.)
Men vi får väl se vad som händer, jag är inte så bra på att följa planer. Det blir alltid mer improviserat än strukturerat.
Fast konstigt att tacka månen det första man gör, tycker jag. För mig är det nog mer logiskt att tacka månen vid den sista halvmånen, för det gångna året.
Den som lever får se…
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Kanske Cornish tänkte på nymånen som kommer med mörkernmånen? Fast hon råkade kalla den för halvmåne? För visst är det nymånen man förr neg och bockade för? Har iallafall för mig att min styvmormor alltid sa att man skulle göra det när månen var ny, och att hon önskade sig en ståtlig fästman, vilket hon också fick! 
Jo kanske
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Hmm…
Det stod halvmåne, men det måste förstås vara nymånen
… sorry