Skånes kultplatser.
Jag är i färd med att pricka in alla kultplatser i skåne på en karta.
Jag tänkte bara ställa en almän fråga om någon har exempel på ställen som kunde platsa på en sådan. Ställen som har använts eller andvänds än idag, kanske även nyskapade platser.
Jag vill bara ha med så mycket som möjligt.
www.urmoderjord.se

Du kan ju också höra med den lokala slagruteföreningen.De brukar ha bra koll på var leylinjerna går.Genom dem kan du finna kultplatser som inte finns med på kartor eller är dokumenterade.
Tack. Jättebra, precis vad jag letar efter.
www.urmoderjord.se

Stenhed på Österlen, samma typ av solkalender/skeppsättning som Ale stenar, e ju intressant. ligger i linje med och mitt emellen ale stenar och kungagraven i kivik.
annars är väl de flesta kyrkor byggda ovanpa eller i närheten av gamla ceremoniplatser vad jag kan förstå.
Kungshögarna, precis söder om malmö, belägna i ett större gravfältsområde med flera outgrävda gravkullar. Tyvärr kör flera motorvägar sönder områdets kraftfält.
Häckeberga, sydöst om lund har jag alltid dragits till, men vet ej om några speciella kultplatser här. Finns många gamla ekar och ruiner.
Kan du inte lägga upp kartan någonstans när den e klar?
Jag tycker det låter väldigt spännande och intressant. Skulle gärna vilja veta om liknade platser i Norrbotten. Jag är ju både ny inom häxkonsten och i Norrbotten
Ett artikelämne kanske. Kultplatser i Sverige. :-D
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Jättebra.
Jo i stort sett alla kyrkor mer än 200 år gamla är grundade på kulplatser. Det gäller bara att hitta platserna där de inte hann bygga en:-)
Häckeberga! Min barndoms trakt, va kul att du tänkte på den.
Häckeberga är mytomspunnet nog så väl och det har en del forntida boplatser men tyvärr finns inget kvar över mark vad jag vet. Men skogen förhindrar nogrannare arkeologiska undersökningar. Jag har dock lyckats sniffa mig fram till ett rykte som sedan visade sig vara sanning (tror jag). En offerkälla vid Häckeberga, jag lyckadess hitta fram till det omsägna stället men tidens tand hann före. Framför mig fanns bara en åker. Jag kan ju förståss inte vara hundra procent säker på att den var där men hitta den kan jag inte.
www.urmoderjord.se
Sorry Ritva, jag är utbildad inom sydnordisk arkeologi och historia, men jag slår vad om att någon här kan sammanställa en karta om de nordliga delarna. om inget annat kan samma fråga som jag ställde ställas om det område du är intresserad av.
Just det ja, det har jag nog inte skrivit. Jag kommer självklart publisera listorna jag är i gång med.
www.urmoderjord.se
Lore, jag menade inte att just du skulle skriva om det, utan att det var ett intressant ämne som kunde vara bra som artikel. Man kan säga att det var ett förslag till sajtvärden. ;-)
Men det var snällt av dej. I värsta fall får jag undersöka det själv, när jag känner mig mogen för det.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Aaaa, mitt missförstånd. Det är en bra ide i alla fall.
www.urmoderjord.se

Lore: Som utbildad arkeolog har du säkert hört talas om detta projekt. Men klistrar in en länk ändå till den manande.