Ett mycket speciellt nyår.
Nyåret 2009/2010 kommer sammspela med fullmånen som i den gamla kalendern. Det känns underbart spännande. Uråldrigt på sätt och vis.
Jag själv sätter lite extra värde i just detta nyår. Någon annan som tänkt på detta?
www.urmoderjord.se

Jag såg det också, det är ju alltid speciellt med fullmåne, så det blir fint!
Vilken kalender avser du?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#2 Adventskalendern. 
God fortsättning på er.
#3 Vilket fusk, min hade bara 24 luckor. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Fullmånen den 31/12 är en sk bluemoon, den andra fullmånen under samma månad. Det känns väldigt speciellt för mig då deni år även inträffar på nyårsafton. bluemoon inträffar ungefär en gång på 2,7 år. Den andra fullmånen under en månad ska vara extra stark och ska vara extra krafftfull när det gäller att utöva magi.
Mvh. Silverhuldra
#3 Good one!
Jag menade månkalendern om man kan kalla den det, jag har inget bättre namn. Det är ingen kalender egentligen men den era då människan följde fullmånen för att veta när en månad var över och nästa började, där av mån-ad i vår moderna kalender. Jag ser det som en naturlig kalender. Då min inriktning inom arkeologi och historia är just järnålder så ligger den lite varmt om hjärtat.
Bluemoon, tänkte inte ens på det. Det här blir ju mer och mer spännande.
www.urmoderjord.se
#6 Ok, jag förstår. Men så vitt jag vet har månen inte markerat årsskifte. Däremot anses nyårnyet ha spådomskraft, så månne Ny vore den "lämpligaste" fasen.

Kanske spetsar det till sig ytterligare för att det blir på en torsdag……eller?

#7 Är mörkermåne (ny) att föredra då man vill se in i det fördolda då menar du.

hmm..fundelerar på vad ni har skrivit :) för mig är alltid fullmånen speciell, denna är lite extra då det är den andre, kommer också ståta på en bra dag :)
men.. jag har redan påbörjat det nya året, så den 31/12 firar jag inte nytt år, det är detta som jag spånar på egentligen :) nog för att jag vet att det finns hur många inriktningar som helst, verkar det som :) men generellt så följer väl pagans andra trad. än vår moderna årsräkning? eller?
Blev lite nyfiken vad ni följer :)
#9 I just det här fallet syftar jag på den folkmagi där man vänder sig till nymånens skära och ber om tydor, med eller utan hjälp av t.ex. psalmböcker.
#10 Året skiftar vid Vintersolståndet, det vet väl alla? ;)
#10, jag firar skiftandet av år både under vintersolståndet och den sista december.
. Det magiska året vid vintersolståndet och familjen/övriga världens nyår den sista december. likväl som jag firar jul den 24 dec även om jag inte är kristen. Jag följer med andra ord två olika årsräkningar, mycket beroende på att det blir enklare för min familj på det viset, vi sticker inte ut lika mycket då. Mina barn får välja vad de vill tro på och hur det vill tro själva när de blir större och därför påtvinngar jag dem inte min tro, frågar de så svarar jag.
Mvh. Silverhuldra

#11 Hehe, ja :)
#12 ok :)
Okej, det var inte illa?
http://sydsvenskan.se/vetenskap/article617045/Partiell-manformorkelse-pa-nyarsafton.html
Tydligen är det övan på allt månförmörkelse.
wow.
www.urmoderjord.se
#14 oj, att det skulle vara en partsiell månförmörkelse den 31/12 hade jag missat.
Mvh. Silverhuldra

Ojdå, det där blev helt klart för mycket för mig. Nu är jag nästan glad att jag jobbar hela dagen samt tillbringar kvällen hos svärfar. Det blir garanterat omagiskt och nån måne lär jag slippa se.
Har lite svårt för nyår även utan underliga månar, alldeles för ödesmättad kväll för min smak.
Men gott nytt år önskar jag er alla!
Ja jag vet vad du menar. Men jag tror att folk i allmänhet behöver nyårstraditionen för att på sätt och vis kunna lägga det gångna året bakom sig.
Själv är mitt nyår den 21 december, vintersolståndet där naturen i sig vänder och går mot en ny värmeperiod.
Men fyrverkerier gillar jag inte, de är högljudda och farliga och det känns som att bränna pengar, ordagrannt. Vi använder någonting kallat Khom loy istället, eller UFO balonger som pressen så grassiöst döpt dem till.
Det är underbart att stå och se dem sakta glida till skyarna en efter en.
Gott nytt år till er alla, när ni än det firar ;-)
www.urmoderjord.se