12 vindruvor på nyår
Blev intresserad att veta mera efter att jag läste om en tradition där man ska äta 12 vindruvor vid tolvslaget vid nyår för att tex få lycka. Dessutom hittade jag att man i bla Spanien bär vita/röda underbyxor för h*n, för att få lycka, bra sex under följande år. Har googlat lite omkring utan att hitta några direkta svar på varifrån traditionerna kommer. Dessutom fanns det något om att för varje druva man äter önskar man sig något.
Någon som vet nåt mera om dessa traditioner?
Samtidigt blev jag intresserad för att se va för andra traditioner det finns runt omkring i världen just vid nyår. Dock är juh det mera kring Samhain man kanske borde fira detta, men varför inte även den 31.12. Om man hittar någon bra tradition kan man juh börja med den nästa år vid Samhain eller när man vill.
Vad har ni för traditioner vid Samhain/nyår (tänder ni olika färger av ljus? Äter ni något speciellt? Någon ritual ni alltid gör (hurdan i så fall)?)?
De som bor i Madrid går till Plaza del Sol för att äta dessa tolv vindruvor på nyår, men det är nog allt "extra" jag vet.
Kanske inte så matnyttigt men…
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#1 tackar. tihii. inte behöver de va matnyttigt man kommer med…
#2 Jag har för mig att min spansklärare sade något om varför i våras, eller så var det en film om Madrid som talade om varför, men detta var rätt snart innan vi åkte till Madrid på studieresa och då tänkte jag ju mer på resan än att hänga med på lektionen.
Så jag har, i några nanosekunder, vetat mer om de tolv druvorna.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#3 Tihii. Förståeligt, förståeligt. Va härligt att slippa utomlands på studieresa. Du vet va du gör när skolan börjar igen. 
#4 Man ska ju ha råd också
men visst åker jag gärna tillbaka till Madrid, synd bara att de höll på med "renovering" på Plaza del Sol när vi var där. Det hade varit häftigt att se.
#5 så rätt så. ofta har man inte råd juh. äsch då, inte kul me renovering…
#6 Precis, och eftersom läraren talade sig så varm om Plaza del Sol så hade det ju varit kul att se hur det såg ut. Men Madrid är absolut en kul stad så åk dit om du får chansen 

Wikipedia, kanske finns på svenska också.
The Twelve Grapes (Sp. Las doce uvas de la suerte, "The twelve grapes of luck") is a Spanish tradition since 1909. In December of that year, some alicantese vine growers came up with it to better sell huge amounts of grapes from an excellent harvest. The tradition consists in eating a grape with each bell strike at midnight of December 31. According to the tradition, that leads to a year of prosperity. Each grape is eaten with each beat of the bell. After the 12th strike everyone should have eaten all their 12 grapes, although this seldom happens due to its difficulty. The twelve grapes are linked to the Puerta del Sol tower clock, where this tradition started and from where the change of year is always broadcast. This tradition was adopted also by places with a broad cultural relation with Spain such as Mexico, Hispanic communities in United States, other Latin American countries and as far as the Philippines. http://www.topics-mag.com/internatl/holidays/new-year/spain-uvas.htm
Puerta del Sol heter det ju
undrar var jag har fått Plaza del Sol ifrån…

För hälsa och välgång äter man ett äpple det första man gör på det nya året.
Man stöper tennkronor för att se vad det nya året har i sitt sköte.
Tackar för alla svar jag hittills fått. Intressant att läsa.
#9 Oj, hur hade jag missat den när jag googlat.
Kanske inte googlat på rätt sökord… 
#7/10 Tihii. Får nog vänta på den resan… Ingen fara att du tog fel på namnen. Om du kommer ihåg kan du alltid fråga spanska-läraren.
#11 Ahaa, äpplet var nytt. Vet du var o varifrån tradition kommit ifrån? Är tennkronor annorlunda tradition än "vanligt tenn" som brukas stöpas på nyår? Varifrån kommer denna?
#12 Spanskläraren skulle säkert bli glad om jag kom och hälsade på, det tror jag. Men det är lite svårt eftersom jag tog studenten i somras och pluggar på annan kommun nu 
#13 ahaaa. dåå är de lite svårt joo.. heh! 

Att äta äpple är en gammal svensk folktradition som jag växt upp med. Har sannolikt sina rötter i myten om Iduns livgivande och hälsobefrämjande äpplen som asarna åt av.
Tennkronor är naturligtvis av "vanligt" tenn. Hemma kallade vi det för att stöpa tennkronor. Och det ger ett bättre resultat om man använder rent tenn, istället för den gjutmetall man kan köpa i hobbybutiker som är en legering av tenn, bly och andra metaller.