Vidskepelse/vindskepelighet
Läser i en gammal bok från mitten av 1800-talet att ordet vidskepelse/vindskepelighet betyder konsten att skipa vind och väderlek efter sin vilja. Är det någon som vet om det stämmer?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag har slagit upp ordet i min etymologiska ordbok. Den säger inget av det du nämner.
Vidskepelse (fsv vidhskipilse): ta intryck av ngt/bete sig underligt åt. Vidskeplig (fsv vidhskipliker) betyder lättlurad.
Vindskeplighet står heller inte med i boken.
Men ordet är rakt igenom svenskt, och har i stort sett betytt samma sak i hela dess liv, det tycker jag är häftigt. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

vet inte om det stämmer; bappho, men har en väninna som säger sig både kunna stilla vind och få det att blåsa upp (nämnas bör kanske att hennes morfar var en välkänd "kunnig" same)

#2 Kan hon det då?

hon säger det, ja